Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 13 10 29, 1:59

Tack ska ni ha för uppmuntran!
Bilderna lägger jag in genom forumbilder.se, men det är ett litet bök i sig... Man bör ha sorterat bilderna först i en nummerserie man antecknar, annars är det svårt att hålla reda på alla när det blir så här många bilder. Sen skriver jag inläggen i ett Word-dokument först, med url:er till bilderna, för att sen klistra in allt här och slutkorrigera.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Inläggav Blomquist » 13 11 04, 7:18

Stefan_B skrev:...att plåten krymper mindre när man svetsar kant-i-kant, jämfört med om man falsar och lägger omlott (och helsvetsar genom punktning på samma sätt som när man lägger plåtarna kant i kant)? Någon som har en tanke om detta? Och om man kyler svetsen för snabbt, från röd, då krymper den väl ännu mer?

Falsningar undviker jag. Särskilt exteriör plåt är knepigt eftersom falsningar i sig själva har en form som jobbar emot nämnda välvningar. Jag kör därför alltid kant i kant med många små punkter och kylning mellan varje.
Tar väldigt mycket tid. (Det är alltid när jag skyndar på som det skiter sig.)
Falsningar har dessutom en tendens till att samla fukt.

Jag lägger alltid sealer på insidan av skarvarna. Detta då man ofta får kondens invändigt i bilar och det uppstår ju bl.a. pga av man måste andas när man sitter i dom.
Blomquist

Inläggav Stefan_B » 13 11 09, 9:13

Blomquist skrev:
Stefan_B skrev:...att plåten krymper mindre när man svetsar kant-i-kant, jämfört med om man falsar och lägger omlott (och helsvetsar genom punktning på samma sätt som när man lägger plåtarna kant i kant)? Någon som har en tanke om detta? Och om man kyler svetsen för snabbt, från röd, då krymper den väl ännu mer?

Falsningar undviker jag. Särskilt exteriör plåt är knepigt eftersom falsningar i sig själva har en form som jobbar emot nämnda välvningar. Jag kör därför alltid kant i kant med många små punkter och kylning mellan varje.
Tar väldigt mycket tid. (Det är alltid när jag skyndar på som det skiter sig.)
Falsningar har dessutom en tendens till att samla fukt.

Jag lägger alltid sealer på insidan av skarvarna. Detta då man ofta får kondens invändigt i bilar och det uppstår ju bl.a. pga av man måste andas när man sitter i dom.

Visst, falsning "rätar ut" plåten och samlar fukt. Jag har spolat iden med falsning, det får ta längre tid istället.
Invändigt rostskyddar jag med samma färg som utvändigt, biltemas epoxigrund för båtar. Kommer sen att måla över med svart tvåkomponentfärg av samma fabrikat. Där jag inte kommer åt att måla, i balkar osv, blir det hålrumsvätska med iblandad motorolja. Motoroljan hindrar hålrumsvätskan från att torka helt, vilket bör göra den effektiv även på begynnande rost eller grusansamlingar.
Stefan_B

Inläggav benpalm » 13 11 10, 9:11

Bra jobbat å kul med mycke bilder!
Problemet med plåt som slår sig vid svetsning känner jag igen... :oops:
Nåja, det är trots allt en hobby...
Konstigt!? Dä funka ju i går!?
benpalm

Inläggav Stefan_B » 13 12 09, 2:11

Visst är det en hobby... även engagemanget går lite upp och ner, sånt här ska man hålla på med när det känns roligt. Och även om det känns roligt så ska man ha tid också. Just nu är det stiltje i pv-garaget, av mer tids- än engagemangbrist, men jag återkommer. Så länge jag inte meddelar att tråden är avslutad så lever den!
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 13 12 14, 8:16

Nu blir det en liten uppdatering igen. Vi börjar komma ganska nära i tid, dessa bilder är från oktober-november 2013. Jag återgick då till rostlagningen av vänster hjulhus, det var sämre än det högra. Till denna sida köpte jag främre delen av skärminfästningen.

Bild

Bild
Fastsvetsning av muttrar på skärminfästningen. Skruvhålen var förmärkta och det verkade stämma bra när jag kollade mot skärmen.

Bild

Bild
Innan jag började kapa, mätte och märkte jag ut den gamla skärminfästningskanten. Jag hoppas att detta ska få skärmen att passa sen.

Bild

Bild

Bild
Sen var det bara att märka ut och kapa. Jag valde att lägga skarven bakom kromlisten. Egentligen hade jag tänkt kapa ner ekonomiplåten mer och lägga skarven närmare kanten för att få en kortare svetssträcka, men det visade sig att ekonomiplåten hade en något annorlunda pressprofil än originalet. Så, för att det skulle bli en slät karossida fick jag göra så här.

Bild
Den punktsvetsade biten åker bort.

Bild

Bild
Tröskelns förstärkning hängde nästan i luften…

Bild
…men egentligen var det inte så farligt.

Bild

Bild
Innertröskeln klar.

Bild
Så kan inpassningen av skärminfästningen börja. Jag sätter fast den med självborrande plåtskruv, för att kunna justera och plocka loss den sen.

Bild
Nedersta delens pressning stämmer inte riktigt, men den går bra att bocka om.

Bild
Den här biten gjorde jag av 2 mm plåt, vilket bör bli stadigt för domkraftfästet sen.

Bild
Som ni ser så eftersträvar jag inte originalutseende överallt, utan jag gör lite som jag tycker. Den här bilen ska aldrig på utställning, den ska brukas. Och som den brukas ska den se ut.

Bild
Sen var det att plocka bort ekonomiplåten igen och börja passa in tröskelförstärkningen. Och så här står bilen nu, vi har kommit ikapp tiden och den retroaktiva delen av den här projekttråden är över. Så nu vill det till att jag får nåt gjort i garaget framöver och producerar nya bilder…
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:18, redigerad totalt 2 gånger.
Stefan_B

Inläggav Djo » 13 12 24, 11:34

Hur upplevde du passformen ?
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo

Inläggav Stefan_B » 13 12 28, 9:20

Djo skrev:Hur upplevde du passformen ?

Jag har ju inte kommit dithän att jag börjat punkta fast skärmkanten, men jag tycker passformen verkar rätt så ok. Jag tror inte att jag kommer att måsta slitsa upp plåten, men vi får se när jag sätta dit den. Däremot stämde radien längst ner på tröskeln dåligt, den var både på tok för stor och hade fel form. De flesta som byter skärminfästningar tror jag dock även byter bakersta biten av tröskeln, och då kapar bort den nedersta biten av den nya skärminfästningen.
Stefan_B

Inläggav classic_volvo » 13 12 30, 10:51

Vilket fint jobb du lägger ner! Det är inte självklart! Finns säkert mer än en som inte hade kikat in under bakskärmarna. Sedan tycker jag att tråden är roligt skriven och bra dokumenterat med tydliga bilder! Ser fram emot fortsättningen...och är väl medveten om vilken tid det tar att renovera bilar + att livet utanför garaget kan kräva en hel del uppmärksamhet. :)
/sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo

Inläggav Stefan_B » 14 01 02, 10:40

Tack för uppmuntran! :D Jag försöker vara seriös med plåtjobben som jag gör, i alla fall dessa i bakskärmarna. Vi får se sen, golvet och bakstycket kan bli lite mer punktat och lappat om ens svetsat alls. Jag känner mig farligt nära att spåra ur, det är som jag tidigare skrivit reparationer jag ägnar mig åt och inte renovering... :roll: Men kanske måste jag ändra mig till att kalla det delrenovering... nä, reparation är det!
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 14 01 06, 3:25

Dags för några bilder igen.

Bild
Jag har grundmålat lite med båtfärgen, sen lägger jag svetsprimer där plåt ligger mot plåt.

Bild

Bild
Självborrande plåtskruv igen.

Bild
Skönt att ha måtten att förlita sig till.

Bild

Bild
När jag hade punktat testade jag att montera skärmen. Jag kommer att få justera skuvhålen i den skärm som ska sitta här, men det känns som ett mindre problem.

Bild
Jag skulle gärna ha fått tag på ett par gamla plastbakskärmar att ha så länge, så att jag kan laga dessa senare nån gång… i alla fall till vänstersidan. Nån som har plastskärm/plastskärmar till salu?

Bild
Jag fick skruva ganska tätt för att tvinga in plåten i hjulhuset, men någon uppslitsning behövdes inte. Jag tror att dessa skärminfästningar passar rakt av på 544:an, men måste slitsas upp för att passa 444:an. Är det någon som vet om det är så?

Bild

Bild

Bild
Svetsat.

Bild
Men vad är nu detta? Har nån av barnens teckningar från förskolan slunkit med?? Njae, det är nog pappan som stått för kladdandet… Jag ska försöka förklara plåtens passningsproblem lite. Den som kan läsa en maskinritning förstår nog hur jag menar. Man tänker sig att man tittar på ett snitt i pilarnas riktning. Originalplåten på pv:n krummar utåt från skärminfästningen över karossidan, medan ersättningsplåten krummar något inåt. Jag såg detta när jag skulle kapa in plåten och valde då som jag skrev i ett tidigare inlägg att inte kapa ner ersättningsplåten utan låta den ha full storlek. Jag var rädd att få ett svårspacklat veck nära skärminfästningskanten, men med facit i hand kanske det hade varit bättre, se bild nedan.

Bild
Nu blev det så här istället. Lyckas jag inte rikta (vilket jag tror är svårt), får det bli lite glasfiberspackel under PP100:an. Finliret är inte min starka sida.

Bild
Natten går tunga fjät, runt gård och stuva… Är det lucia i garaget? Nä, det är ljustest! När jag slipat stoppar jag sladdlampan inne i bilen och släcker i garaget, sen ser man ljuset genom plåten om man missat lite mellan några punkter. Det är som sagt bra om svetsen är så tät som möjligt när man använder plastspackel.

Bild
Slipning förresten. I dylika modellforum, samt garaget.org mfl. skrivs spaltmeter om svetsning men kanske endast spaltmillimeter om slipning. Svetsar man som vi hempular ofta gör, med halvautomat (MAG) blir det en del slipning. TIG är en annan division, men då ska man ha utrustningen och behärska tekniken. Så, för oss vanliga bonnsmeder återstår den tråkiga och skitiga slipningen. Jag använder lamellskivor på vinkelslipen, 60 eller 80 korn. Finare korn avverkar mindre och värmer plåten mer. Man måste tänka på att även slipningen kan värma plåten så mycket att den slår sig. Vidare är nästan varmt slipsprut värre på att antända brännbart material runt omkring och till sist: Slipa svetsen och inte plåten runt omkring! Sådär, då har jag skriva av mig lite åsikter jag samlat på mig under några års forumläsning…

Bild

Bild
Inne i hjulhuset kommer det färg och underredsmassa över. ”Det svetsar´n felar, målar´n helar”. Här kan man ju diskutera om det ska vara helsvets eller pluggsvetsar. Helsvets är enkelt och blir tätt, med svetsprimer emellan i överlappet lär det bli hållbart. Det är i alla fall min åsikt.

Bild
Och här ser vi vad som förhoppningsvis blir denna forumtråds fortsättning. Just nu börjar jag dock känna en PV-svacka komma smygande… har inte tid med det här, skulle köpt en fräschare bil istället… fast nu har man denna bil i båten och det är bara att ro!
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:28, redigerad totalt 1 gång.
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 14 01 09, 10:30

Det verkar som om det finns några som läser, så jag postar vidare. Jag hoppas att det är nån som får ut nåt av mina inlägg, kanske till och med vågar sätta kapen i ett stående PV-projekt?
Nånstans vill jag väl förmedla att man inte bör sätta ribban för högt. Det finns alldeles för många tappade sugar och sönderskruvade bilar stående, man behöver bara titta i olika bilprojektforum för att inse det. Man måste tänka efter hur stor dos garagetid man själv och familjen orkar med och om man gillar renoverandet eller gammelbilsåkandet. Och hur många år det får ta. Och hur man vill använda bilen sen. Nu låter jag som ”Arga snickarn”, fast i garaget…

En bild till har det blivit, domkraftsfästet har kommit på plats.

Bild
PV:n har ju en riktigt dålig konstruktion här, men tre plåtar på varann. Jag har gjort på ungefär samma sätt igen, men med lite stadigare plåt, plattjärn och Volvos svetsprimer emellan plåtarna.
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:29, redigerad totalt 1 gång.
Stefan_B

Inläggav Djo » 14 01 12, 10:19

Ser bra ut ekonomiplåten verkar passa riktigt bra på 544an på 444an fick man först passa in och svetsa mot kaross sidan sedan slitsa upp och trycka in den mot hjulhuset där den glipade mellan 5-10 cm helt urkass passform.
Djo

Inläggav Stefan_B » 14 01 12, 4:36

Djo skrev:Ser bra ut ekonomiplåten verkar passa riktigt bra på 544an på 444an fick man först passa in och svetsa mot kaross sidan sedan slitsa upp och trycka in den mot hjulhuset där den glipade mellan 5-10 cm helt urkass passform.

Jo, jag är som sagt ganska säker på att hjulhusen skiljer sig mellan 444:an och 544:an. Sen vore det ju rätt intressant att veta om det idag finns mer än en tillverkare av dessa bakskärmsinfästningar till pv:n? Fast man får nog anta att alla tillverkas på samma ställe, att det skulle finnas flera tillverkare av plåt till en bilmodell som gick ur produktion för nästan 50 år sedan är nog inte sannolikt.
Stefan_B

Inläggav Djo » 14 01 13, 3:43

Stefan_B skrev:
Djo skrev:Ser bra ut ekonomiplåten verkar passa riktigt bra på 544an på 444an fick man först passa in och svetsa mot kaross sidan sedan slitsa upp och trycka in den mot hjulhuset där den glipade mellan 5-10 cm helt urkass passform.

Jo, jag är som sagt ganska säker på att hjulhusen skiljer sig mellan 444:an och 544:an. Sen vore det ju rätt intressant att veta om det idag finns mer än en tillverkare av dessa bakskärmsinfästningar till pv:n? Fast man får nog anta att alla tillverkas på samma ställe, att det skulle finnas flera tillverkare av plåt till en bilmodell som gick ur produktion för nästan 50 år sedan är nog inte sannolikt.

Har undrat det samma men har även samma resonemang att det nog inte finns så många tillverkare av plåtar till dessa. Det lilla veck på karossidan du fått är ingenting egentligen tänk på 444an min med slitsar och intvingat där är det tyvärr värre helst skulle det ha tennspacklats upp men det har jag nada kunskap om ioförsig ingen djup svaka men är rätt bred så att säga.
Djo

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt