Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav minpv544 » 15 09 24, 5:44

jau me 8)
minpv544
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 01 04, 6:40

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Blomquist » 15 09 24, 12:51

och här är en till som läser. Jag har en Amazon som jag också reparerar på, men den är i trafik.
Ett tips är att dra nytta av att bilen är svart. Biltema har mycket prisvärd tvåkomp epoxy grundfärg (marin) och tvåkomp
epoxy svart. Dessa målade jag kupégolvet med förra året. Epoxy har ju den fina egenskapen att den inte släpper igenom vatten till skillnad från vanlig grundfärg.
Blomquist
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 15 09 26, 7:25

Så trevligt att det finns några inbitna forumister här! Tack för tipset om färgen Blomquist, men jag hade den redan i garaget. Det är den tvåkomponentgrunden jag har använt, biltemas båtprimer alltså.
Jag började städa ur bilen lite, tre år av diverse svetsning och skruvning gör den lite dammig. Dessutom hade det uppstått lite mögel på galonytorna, så det luktade inte päronsaft i bilen. Jag blandande till alg-och mögelrengöring, sånt jag har tvättat husfasaden med, och rengjorde med det. Möglet släppte utan problem i alla fall.
Sen lyfte jag på gummimattona till bakre golven, de hade jag inte haft upp tidigare.

Bild
Det vänstra golvet såg jättefint ut, det låter jag bero. Dock är det bönglat upp underifrån, men jag vågar inte knacka tillbaka det för då kanske färgen spricker och rostskyddet går åt fanders.

Bild
Den högra sidan däremot såg mer anfrätt ut, det vara bara att skrapa och slipa.

Bild
Och vilket ljushuvud på Volvo bestämde att det skulle sättas bitumenmatta på golven… :evil:

Bild
Nåväl, roterande stålborste på vinkelslipen är fina grejor!

Bild
Åsså på med båtprimern. Det jag gör lite mer seriöst inifrån, primar jag först, karosserikittar där det behövs sen och lägger på toppfärg sist. Allt med pensel dock, nån måtta får det vara…

Efter detta åtgärdade jag framsätena lite, dessa var en bedrövlig syn…
Bild

Bild
På passagerarstolen hade en plåtlist släppt nertill som synes.

Bild
Jag vattnade den eldfängda stoppningen och stoppade in en plåtbit som skydd mot svetslopporna.

Bild
Sen var det bara att svetsa.

Bild
Klädseln på ryggstödet hade gått isär nertill och en av kanalpinnarna saknades. Ett galler från ett skrotat kylskåp fick släppa till en ersättande kanalpinne. På bilden ses också att en av resårerna är av, men det verkar funka bra ändå.

Bild
Det gick bra att först dra ihop klädseln med ståltråd…

Bild
… för att sedan sätta dit originalkramporna med en polygrip.

Bild
Där ryggstödet stöder, längst bak på stommen till sittdynan, ska på varje sida sitta en täckbricka. På detta säte är ena brickan borta. Jag löste det genom att sätta ett gäng karosseribrickor på ryggstödsstommen istället. Lite svårt att förklara, bilderna visar det bättre. Bäst hade förstås varit att tillverka en ny bricka, men det här enklare sättet funkar för en brukis.

Bild
Med bricka.

Bild
Utan bricka.

Bild
Sådär, nu går det att sitta på framsätena igen. Även förarstolen har jag reparerat, men den var i så bedrövligt skick och innehåller nu så mycket ståltråd att jag inte visar det.
Jag lurar på att kanske kosta på ny klädsel på förarstolen så småningom, men i så fall måste jag få tag på en bättre sätestomme. I den här är resåren av både här och där…
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:58, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav zZackEe » 15 10 29, 9:26

Läste nyss igenom allt och snyggt jobbat :)

Lagom takt är den bästa takten :D
zZackEe
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 08 13, 12:01
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav D.Andersson » 15 10 30, 11:07

Tjena stefans: Såg nyss att du målar med pensel inne också, samma här sen på med jum jum och toppmåla med svart plåt färg som de blir för min del.. Kommer bilder i min tråd om ett tag, kommer inte greja på hela helgen men nästa kommer de uppdateras i min tråd med bilder.. Under tiden e de mest rappakalja =)

Men jobba på detta kommer blir så fint så =)
Hobbybilarna:
Chevrolet Pickup -49
Volvo Pv -53
Ford Customline -55 4dr
Ford Ranchwagon -55 2dr Hgv
Vw typ 1 -55 oval
Vw typ 1 -59 El rató
....Sen ett gäng svenssonbilar på de !!
D.Andersson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 10 22, 2:53
Ort: Svängsta (karlshamn)

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 15 12 29, 10:00

Jag tackar för de uppmuntrande kommentarerna! Det här med forumskrivandet går som med PV-repandet, lite upp och ner…
Men, lite har hänt sedan senast och några bilder har det blivit. Plåtriktning, spackel och lack är kanske det område som många tycker är det roliga arbetet, men det är tyvärr inte min avdelning. Fast jag kämpar på efter förmåga!

Bild
Plåtriktningen fick jag hjälp med, av en jobbarkompis som varit bilplåtslagare tidigare. Jag fick många bra tips om både plåtriktning och spackling. På bilden knackar han på en utåtgående buckla med spetshammaren, samtidigt som han pressar med mothållet från baksidan på den intill liggande inåtgående bucklan.

Bild
Sedan fick jag ta över själv. Plåten runt listhålen drev jag upp till ”rätt” nivå, medan jag lämnade lite spackelmån emellan. På detta sätt blir det inte något tjockt spackellager som kan spricka runt hålen när clipsen ska tryckas i sen.

Bild
Rostfläckar i mängder. Min punktbläster är i så dåligt skick att det gick bättre med slipstift på borrmaskinen.

Bild
Alla ”färgkanter” ska slipas ner till jämna övergångar innan spackling.

Bild
Glasfiberspackel i botten där jag inte lyckades driva upp plåten.

Bild
PP100 ovanpå, sedan glasfibern ruggats upp. Jag blev tipsad om att alltid dra av spacklet med ett gammalt slippapper innan man börjar slipa men långklossen, då det bildas ett vaxlager ytterst som sätter igen slippapperet. Det funkar, första papperet sätter igen, sen dammar det bara!

Bild

Bild
Efter ett otal spacklingar får jag anse mig nöjd.

Bild
Och sen andra sidan.

Bild
Sådärja.

Bild
Jag är helt kass på att lackera, ena sidan gick dåligt och andra sidan gick ännu sämre…
Den andra sidan rann primern inte ut, blev för tjock. Apelsinskal och rinningar. På den här sidan blandade jag i mer förtunning, med följden att färgen flöt ut okej men instället blev det en massa blåsor i färgen… Så, det är bara att låta det härda ordentligt och slipa ner det igen.
Nu är kanske inte förutsättningarna de bästa, ovan sprutmålare, billig färgspruta, biltemas 2-k båtprimer och så får jag bara upp temperaturen till +12 i garaget nu. Undrar när jag vågar pröva igen?
Den svarta färgen som jag ska ha på sen är även det biltemas 2-k båtfärg, ”topcoat”. Den har dock tyvärr utgått ur biltemas sortiment nu, men jag har en osprättad burk i garaget.
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 10:04, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 15 12 29, 1:26

Tidigare i vinter tog jag mig för att rengöra gummimattorna och testa något jag hört talas om sedan lång tid tillbaka- att behandla gamla gummimattor med glycerol. Glycerol, som ibland heter glycerin, kan köpas på apoteket.

Bild
Först skurade jag mattorna med rödsprit och grytsvamp.

Bild
Sedan lade jag på glycerolen, som innan ska blandas ut 50/50 med rödsprit.

Bild
Dagen efter torkade jag bort det och ”polerade” mattorna tills de blev matta och torra igen. De blev markant mycket renare och den vitaktiga ”flamigheten” försvann till stor del. Dessutom lär gummit må bra av det här.

Bild
Så medan den misslyckade primningen härdar till slipbarhet, passar jag på att lägga in mattorna. Först lite ny ljuddämpningsmatta från… rätt gissat, det är biltema igen.

Bild
Sådärja. Inte som nytt, men i alla fall lite renare intryck i gammbilen.
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav classic_volvo » 15 12 29, 1:52

Flitigt jobbat med projektet och snyggt resultat med glycerin/glycerol!!!
Har också hört talas om detta men aldrig provat, får ge mig ut och testa efter att ha sett ditt resultat. Upplever du att mattorna blev något mjukare också?
/ sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 15 12 29, 2:28

classic_volvo skrev:Flitigt jobbat med projektet och snyggt resultat med glycerin/glycerol!!!
Har också hört talas om detta men aldrig provat, får ge mig ut och testa efter att ha sett ditt resultat. Upplever du att mattorna blev något mjukare också?
/ sven

Tackar! Det är bara ytan på gummit som mjuknar upp, blir fetare. Gammalt och sprött gummi är fortfarande gammalt och sprött gummi, men det blir rent och mindre flammigt. Om man ska laga mattorna på något sätt ska man göra det innan, det finns nog inget lim eller vulk som fäster efter en glycerolbehandling, i alla fall inte på många år. Man ska som sagt låta blandningen verka några timmar innan man torkar bort den och sen måste man polera noga så att mattorna blir matta och inte så halkiga i ytan, annars kan det nog vara rent trafikfarligt. Jag minns när jag i ungdomsåren fräschade upp interiören på 244:an med silikonspray över mattor, pedaler, ratt och allt, inte så lyckat :lol:
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Mattias Lavett » 15 12 30, 11:20

Snyggt jobbat, jag har sett gummimattor lagade på undersidan med lappar för lagning av punktering.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2073
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 01 01, 7:42

Det kan tänkas att gummimattorna går att vulka, men jag vet inte om det går när de blivit hur gamla och torra som helst? Kanske om man kör länge med "5:ans sandpapper" innan? Husom var mina mattor så pass okej att jag inte behövde laga dem något, men det är intressant att höra att det kan gå.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 01 03, 1:03

Lite tankar och funderingar kring biltemas epoxiprimer. För mig som inte tidigare provat att sprutlackera med epoxifärg förr vore det intressant att prova nån annan färg av mer kvalitativt märke också… Jag har googlat lite och funnit kommentarer från fler som tycker att den är svårsprutad, rinnig och har lätt till ”apelsinskal”. Jag var nog upp mot 30% thinner (biltema thinner nr 4) innan den flöt ut någorlunda, men det kan också komma blåsor i primern då.
Nåväl, efter några omslipningar får jag anse mig nöjd med morgonens resultat, jag ska bara slipa bort några rinningar när den härdat några dar. Jag hade 22 grader i garaget och 3,5 bar på kompressorn.

Det kan nog vara så att biltemas epoxiprimer passar bättre på golv och andra ställen där man penslar den, ska man spruta färgen kanske man behöver bättre grejor. Dock tror jag att 2-komp primer är bättre än 1-komp, oavsett märke, men det är ju min uppfattning.

Hursomhelst tror jag att jag ska se om jag får tag i nån billigare svart billack/lastbilslack istället för att prova att spruta biltemas svarta topcoat för båtar. Att spruta epoxiprimern från nämnda bildelskedja har avskräckt mig :roll:

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 10:08, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Mattias Lavett » 16 01 04, 9:18

Ta din färgkod & åk till närmsta billackering, alternativt köp från VP-Autoparts :)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2073
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 01 04, 9:15

Jo, det är nog klokast att göra så, och det finns några bilackfirmor i Umeå.
Men nu blir det en stunds uppehåll med spackel och lack, då jag drabbades av svetsarbetsiver.

Bild
Bakdelen på bilen är som jag tidigare skrivit lite kexig.

Bild
Klassisk PV-rost. Om jag inte åtgärdar det här nu är det knappast troligt att det blir av.

Bild
Dessutom hade jag köpt bottenplåten för länge sen.

Bild

Bild

Bild
Inpassningen börjar. Passformen på just den här biten var sådär, men efter lite friserande av plåten blir det rätt okej.

Bild
Reservhjulsbaljan är förvånansvärt frisk.

Bild
Inpassat och fastsatt med två svetspunkter, då får det vara nog för idag. Jag kommer inte till att byta hela plåten nedanför bakluckan, men det kan bli svårt att få formen rätt. Jag har i alla fall kvar referensen, genom jag lät bakstycket sitta kvar medan jag passade in bottenplåten. Vi får se hur det går, fortsättning följer.
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 01 06, 12:24

Bild
Sådärja, då var det bara att fortsätta att punkta fast bottenplåten.

Bild

Bild

Bild
Jag har haft en ide ett tag på hur jag ska laga bakstycket. Dessa plåtar är lister från Audi 100 (1983-1991). De sitter skruvade på B-stolpen mellan fram och bakdörren och då jag tidigare kört två sådana gamla stortyskar till skrot, har jag tagit reda på listerna pga den välvda formen.

Bild
Efter lite justering med falstången verkar det rimligt. Jag börjar i mitten för att hålla reda på karosslinjen.

Bild

Bild
Jag ska häfta dit alla plåtar innan jag helsvetsar. Plåten är visserligen bara 0.8 mm, men det är nog ändå bättre än moderna folielådor. Jag är inte orolig för hållfastheten ens om jag skulle montera dragkrok. Fast det är klart, de som eftersträvar originalutseende på svetsskarvar sätter nog kaffet i vrångstrupen.

Bild
Nu måste jag ge mig för några dar, det är 20 grader kallt ute och mina 16 Ampere huvudsäkringar tillåter inte att jag värmer upp båda garagen.

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 10:17, redigerad totalt 3 gånger.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors



FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron