B18 med b20 topp

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

B18 med b20 topp

Inläggav Gambit » 17 12 03, 6:35

Ja jag kör igång med frågor på direkten. Jag har köpt mig en Duett-64 med "trimmad" motor, i detalj hur var svårt att få fakta på då ägaren/brukaren var hädangången men att jag noterade SU-dubbelports förgasare och att motorn gick hyfsat bra.
Nu efter en igenom gång så vet jag att toppen är ifrån en B20 vilket bl a kan ge problem med tätning av toppen vilket var fallet och nu fixat, toppen planad mm och packning bytt.

Jag undrar lite om att det är så bra med toppen ifrån en b20 på en b18?
Jag själv misstänker att motorn bara drar mer bensin och blir svår att få att gå rent.
Gambit
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 12 02, 9:58

Re: B18 med b20 topp

Inläggav Arne » 17 12 04, 8:13

Det fungerar med B20 topp på en B18 motor. Du kan få en lägre kompression, men att den ska ta mer bränsle p.g.a. detta vill jag inte påstå såvida toppen är i bra skick. Det finns B20 toppar med olika stora ventiler, de senare topparna har större ventiler.

Jag hade denna kombination ett tag på min PV Sport och det fungerade hyfsat i och för sig var toppen planad 2,0 mm, har numer en borrad B18 till 2,0 l med samma topp.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 668
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: B18 med b20 topp

Inläggav Gambit » 17 12 04, 9:47

Ok, nu har inte jag fixat toppen själv på grund av tidsbrist utan lät en verkstad se över motorn på grund att den läckte både kylarvätska och olja och dom sade så här att b20 toppens kanaler är större och möjligen som vad jag uppfattade att de ligger inte helt i linje.
Enligt verkstaden så blir det lite för snålt med anläggningsyta vilket gör att den finns risk att det inte tätar så bra på sina ställen typ att packningen ger efter, den finns en risk enligt verkstaden och att toppen måste efter dras.

Sant eller falskt?

Förra ägaren har tydligen varit på o filat på egen hand så att problemet kan även ligga där.
Gambit
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 12 02, 9:58

Re: B18 med b20 topp

Inläggav Mattias Lavett » 18 07 31, 5:42

Du måste använda en B20 packning om du monterar b20 topp, funkar utan problem då.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland




Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron