B18 vevhusventilation.

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

B18 vevhusventilation.

Inläggav classic_volvo » 14 10 09, 12:41

Hej,
Någon som kan berätta vilka skillnader som finns map PV B18 orginal vevhusventilation samt skillnader i årsmodeller och mellan Sport o icke Sport?
Speciellt nyfiken för en 1964 Sport med dubbla SU.
När försvann "röret" med utsläpp under motorn?
/ sven
Bild
Bild
Bild
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg

Re: B18 vevhusventilation.

Inläggav Arne » 14 10 12, 8:36

Till och med årsmodell -66 hade det böjda röret utan burk som gick ut under motorn. -67 & -68 hade det böjda röret med burk som gick ut under motorn + slang mellan luftfilterburk och oljepåfyllningslock. Sedan från -69 kom B20 och då försvann det böjda röret som gick ut under motorn, istället gick det en slang från ovansidan av burken till insugningsröret.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 668
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: B18 vevhusventilation.

Inläggav classic_volvo » 14 10 13, 7:16

TACK Arne!
Är lite överraskad av att röret hängde med sålänge, eller finns det undantag från det du har skrivit? Tolkar det också som att det inte skiljer mellan enkel och dubbel förgasar montage!?
+ en bonusfråga; Gäller det du skriver även för Duett, Amazon och P1800 med B18?
/sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg

Re: B18 vevhusventilation.

Inläggav Arne » 14 10 14, 6:27

Skulle tro det. Jag kollade på en 123 GT -67:a och såg hur de dragit slangen. Det var -67 som Strombergförgasaren kom på standardmodellerna Amazon, 140 och Duett. Sporten och GT hade slangen från det främre luftfiltret.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 668
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: B18 vevhusventilation.

Inläggav classic_volvo » 14 10 17, 7:51

Svårt det här...eftersom det är svårt att hitta bilder som är bra dokumenterade. Funktionen är inget problem, men om man vill vara årsmodell korrekt....det är vad jag är ute efter. Bilden nedan visar ett exempel på att det också finns två olika rör ner under motorn, en med (enligt tidigare inlagd bild) och en utan "burk" på röret.
/ sven

Här en Amazon 1965
Bild

Här en PV 1962/63
Bild
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg

Re: B18 vevhusventilation.

Inläggav classic_volvo » 14 10 25, 1:29

Mer info kring vevhusventilation även om årsmodeller inte är omtalade. (PCV = positive crankcase ventilation.)
/ sven
http://sw-em.com/pcv_diagrams.htm
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg

Re: B18 vevhusventilation.

Inläggav Mattias Lavett » 14 10 26, 7:44

undantag finns väl alltid, kanske bla beroende på om bilen är Svensk eller tex amerikansk?
tror även rörets utformning ner under motor skiljer beroende på om det tillhör PV eller P1800 tex ,
årsmodeller har jag ingen större koll på tyvärr,
men kanske med lite arbete går att spåra bakvägen via reservdelskatalogerna & kolla vilka chassienummer som hade vilken typ ?
reservdelskatalogerna brukar ju vara specade med alternativ -->ch.nrXXXXX & Ch.nr.XXXXX-->
sen är det bara kolla i PV matrikeln vilka årsmodeller det handlar om.
(eller kanske du hittar info om vevhus vent i listorna i matrikeln tillOmed ?)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: B18 vevhusventilation.

Inläggav Stefan_B » 14 10 29, 8:45

Att de här varianterna på vevhusventilation fanns hade jag ingen aning om. Intressant!
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: B18 vevhusventilation.

Inläggav classic_volvo » 14 11 13, 5:57

Mattias, tack för info, jag får korsläsa de kataloger och matrikel jag har.

Stefan, ja lite intressant är det allt :) ....många olika varianter och som sagt funktionen går ju att välja fritt men om man vill vara årsmodells korrekt blir det svårare.

Här en -64 SPORT som jag tror att jag själv kommer att välja för min egen bil, dvs
-oljepåfyllningslock UTAN anslutning för vevhus vent.
-rör ner under motorn MED burk i början av röret (från motorn sett)
-ingen anslutning mot luftfilter eller insug
:D
/ mvh sven
Bild
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg




Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron