Bromsproblem

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bromsproblem

Inläggav P210 » 16 05 10, 7:18

Hej, har problem med anliggande bromsar på min P210 -64. Har haft loss alla trummor och smörjt upp alla rörliga delar, trummor + backar ser ok ut, men det vill ändå till att ligga an lite? Det som jag har sett är att returfjädern mellan pedal - huvudcylinder är väldigt kort och sen är det en lång bit ståltråd istället, antar att det original ska vara en lång fjäder hela vägen? Får nästan hjälpa pedalen upp med foten ibland, kan det ha med saken att göra? Vore även tacksam ifall ngn vänlig själ vet vad spelet i pedalen ska vara och vart man mäter det?


Mvh Johan
P210
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 12 13, 4:26
Ort: Jävre

Re: Bromsproblem

Inläggav Arne » 16 05 10, 8:22

Kolven på huvudcylindern ska gå tillbaks så att utjämningshålet går fri i huvudbromscylindern i annat fall börjar bromsarna att ligga an. Om du har en verkstadshandbok på bromsarna så ser du att man ska kunna sticka ner en tunn ståltråd från locket i huvudcylindern genom ett litet hål och då ska kolven ligga bakom detta utjämninghål, om inte så börjar bromsarna att ligga an.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsproblem

Inläggav Stefan_B » 16 05 11, 4:52

Kolla så att inte bromspedalarmen kärvar på pedalaxeln. Gammalt ihopbeckat fett kan göra att det går för tungt för returfjädern.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Bromsproblem

Inläggav P210 » 16 05 11, 7:11

Tack för svaren grabbar, har meckat ner det mesta i bromsväg ikväll igen, smörjt ordentligt,justerat backarna så dom ligger rätt och luftat igenom typ en liter vätska, har om möjligt än sämre bromsar än innan jag började, dom tar, det gör dom..men ABSOLUT längst ner mot golvet + att pedalen inte kommer tillbaka upp igen utan man får dra upp den med foten. Spelet i pedalen verkar rimligt och jag har smort nippeln utan att märka nån skillnad..Enda jag kan tänka mig nu är att returfjädern/huvudcylindern inte funkar som det ska, har beställt ny cylinder + slangar å nå småpill nu så får hoppas det löser mitt problem sen då :D
P210
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 12 13, 4:26
Ort: Jävre

Re: Bromsproblem

Inläggav P210 » 16 05 16, 4:18

Hmm hände något mycket skumt idag, bromsarna kom tillbaka å började fungera normalt!!? :roll: :D Tar längst upp och jämnt å fint, möjligen att man får dra tillbaka pedalen lite med foten för att undvika anliggning men inte mycket.. helskumt!? Borde dock få nya huvudbromscylindern imorgon så byter ju den hursom, men det är ju alltid lika fantastiskt med fel som lagar sig själva :mrgreen:
P210
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 12 13, 4:26
Ort: Jävre

Re: Bromsproblem

Inläggav Arne » 16 05 17, 8:55

Se till att du har en returfjäder som drar tillbaks bromspedalen, annars återkommer felet även med en ny huvudbromscylinder.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsproblem

Inläggav P210 » 16 05 18, 4:28

Hmm ja har funderat en del på det där, har ingen fjäder på bromspedalen, antar att det ska sitta en utvändig original`? går det att köpa en ny eller en motsvarande någonstans?


mvh johan
P210
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 12 13, 4:26
Ort: Jävre


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron