En bildåres försvarstal

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav Mattias Johansson » 09 09 21, 8:13

Bilar är ju heller inte direkt punktsvetsade från fabrik för att det är bäst, ligger snarare produktionstekniska/ekonomiska skäl bakom. :P
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav sneezingduck » 09 09 22, 9:43

Bild
Alltid lika spännande att sätta vinkelslipen i den här bilen, men förvånansvärt mycket plåt än så länge !!!
Bild
Sedärja behövde bara byta en liten bit på tröskelförstärkningen...
Bild
Ser bra ut...enbart rostslipning och rostskydda.
Bild
Då dörrfalsen var rostig på en del ställen beslutade jag mig för att lägga skarven ung. 2 cm in på tröskeln, detta innebär att jag får skarven rakt ovanför den innre tröskelförstärkningen ( svetsskarven hamnar där tröskeln är styvast = mindre risk att plåten " drar sig " när man börjar helsvetsa, tror jag. ) som bonus får man även svetsskarven under det fastskruvade tröskelgummit.
Bild
Innpassning med hjälp av självborrande skruv, tiiiidsöööödande....
Bild
Mäta, skruva, banka, fila, mäta ........Trots att tröskeln har bra passform är den trots allt bara ett utgångsläge. jag tror heller inte att trösklarna går att göra bättre det är nog så att pv bilarna redan från början är så pass hantverksmässigt tillverkade att varje bil skiljer sig åt.
Bild
Här gick det lite åt h*****e satte tröskeln lite för högt ( trots timtal av inpassning ) med följd att dörrspalten i underkant blev lite för tajt, sänkte tröskeln och fick fälla inen liten plåtremsa..
Bild
Alltid viktigt att ta ett steg tillbaka och lugna ner sig fundera, det är lätt att bli ivrig och bara "braka på". Lättare att göra eventuella justeringar i det här läget än senare...
Bild
Helsvetsat och grovslipat.
Bild
Utgångsläge inför slutjustering, brukar läggan några punkter med så hög strömstyrka som möjligt ( utan att det bränner hål ) för att få upp värmen i plåten så att den blir mer samarbetsvillig ( mjukare )för slutriktning.
Bild
Liten bit på väg, vet inte hur många gånger jag har skruvar dörren av och på...
Bild
Börjar närma sig...förhoppningsvis.
Bild
Då trösklarna inte har förstyvnings pressningen som orginal kapade jag ut pressningen ur den orginalplåten.
Bild
urkapad orginalplåt. kanske hade det gått att knacka till den här pressningen för hand men jag tordes inte..provar kanske på andra sidan .
Bild
Färdigsvetsat, lite slipning kvar, skärm provad.
Bild
Sådärja...duger åt mig passningen vid dörrhörnet ser inte 100% ut men denna dörr är kraftigt utspacklad i hörnet, blir nog bra med en fräch dörr
Bild
Då kan man släcka och gå att lägga sig....
sneezingduck

Inläggav sf1972 » 09 09 23, 5:16

Imponerande jobb och fart på jobbet, verkar bli en hel del ny frisk plåt varje dag härligt att se =)
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav boz » 09 09 23, 4:50

Grymt hög klass på ditt arbete! Känner att man själv inte riktigt når upp i din nivå :oops:

Hursomhelst är det mycket inspirerande o lärorikt att se, självborrande skruv va smart
den idén kommer jag använda.

Vad gäller svetsa kant i kant tycker jag det självklart är att föredra om det nu inte bara
gäller att hålla brukshäcken rullande ett år till.

Fortsätt i samma anda!
//Bosse

Svetsar på en -61a
boz

Inläggav sneezingduck » 09 09 23, 10:28

Jag får börja med att tacka för era positiva komentarer, men hög klass och jobba snabbt är en sanning med några modifikationer. jag köpte bilen någon gång i februari och har jobbat på den lite av och till sedan dess. Den höga klassen kan åxå diskuteras min största tillgång är nog att jag är utrustad med ett stort tålamod ( när det går riktigt tungt brukar jag " lägga ned" och sova på saken "). I övrigt är jag nog bara en glad amatör. Men jag tänkte passa på att visa vad jag jobbar med för hjälpmedel ( verktyg ).

Bild
Jahaja det är så att man nästan skäms...Här har vertygs försäljarna inte gjort några stora pengar, mothållen och tängerna är i princip "upphittade" ingen annan ville ha skräpet ???, tängerna är helt underbara att jobba med. den längst till vänster är en finurlig liten sak som skapar ett skarpt veck. plåtnibblaren ( blå ) kommer från Biltema ( ung. 100:- ), fungerar OK. Men går sönder omedelbart om man försöker klippa mer än 1 mm.

Bild
Som ni ser inga märkvärdigheter Fyrkants järn, 5 mm plåt ( den blå ), några mothåll och karosseri hammare ( kenya kvalitet från typ rusta ) några urgamla hammare ( skitbra stål ) Största tillgången är faktiskt det rostfria röret som jag brukar dra fast i skruvstädet, med hjälp av detta och några vanliga skruvtvingar brukar det gå riktigt hyfsat att kröka till lite böjar. Jag har även ett lite längre rör av samma diameter som jag har använt att tillverka trösklar till min Dodge Pickup. För övrigt är rördiametern / godstjockleken samma som man hittar på motorvärmarstolpar....

Bild
Svetsen är åxå en biltema historia fungerar OK, jag har haft lite problem med ojämn ( slirande ) trådmatning framförallt när jag har en ny ( tung ) trådrulle jag har löst det hjälpligt med silicone spray på rullhållaren/rullens kontaktytor och svordommar ( men är tacksam för tips ). Den bästa svets jag har använt när det gäller bilplåt är ESAB 160/180 som jag anseer vara helt suverän när det gäller bilplåt...

Bild
Garaget är ett ordinärt villagarage med alla normala tillbehör som golvkallt ( snål ägare = jag själv ), dragig ( dålig ) garageport. Nu har jag åxå den sjuka böjelsen att jag gillar traditonellt hard core utomhus meka, typ under ett träd. så jag brukar när det är något sånär väderlek släpa ut mina objekt till grannarnas stora glädje. Kan känna en lycko känsla att stå böjd över mina objekt med snoret rinnande, krypande runt på alla fyra letande tappade skruvar och muttrar i leran.....

Bild
Mmmmmmmmm.......outside...
sneezingduck

Inläggav boz » 09 09 24, 3:41

Att du inte har värsta/dyraste utrustningen gör väl mest slutresultatet mer imponerande.

Tack igen för rolig text & bilder.
//Bosse

Svetsar på en -61a
boz

Inläggav lynex » 09 09 24, 6:19

kan man bara använda verktygen man har så reder man sej bra, i övrigt är det roligt att se det fins flera som ligger ute å grejar, dä ä nostalgi i bôtt dä.

HaDä å lycka te: PeGe
Användarvisningsbild
lynex

Inläggav sneezingduck » 09 09 26, 10:19

Mja... nu var det väl inte meningen att jag skulle så mig själv på bröstet och verka märkvärdig genom att visa upp min "usla och dåliga verkstads utrustning " .De jag menar är att man kan ana en rädsla från en del mindre erfarna biletuiaster att prova på olika typer av mekande bara för att man inte har typ de och de i verktygs/utrustnings väg. Tittar man i diverse motor /bil tidnigar med påkostad annonsering från div. bilverktygs/utrustningsföretag är det lätt att tro det här MÅSTE jag ha innan jag ens sätter igång.

För det första provar man inte på så får man ingen erfarenhet, och erfarenhet är nog den bästa utrustningen man kan ha.
för det andra det kan ju bara gå åt H****E och det är åxå en erfarenhet som man kan dra nytta av senare.

Som ett exempel kan jag berätta för årtionden sedan när jag skulle dra igång med ett plåtjobb så ansåg jag att det här kunde jag inte utföra utan en plåtbock, som vanligt fanns det inga stålar att köpa plåt bocken för. Men ett skruvstäd hade jag....Nu 30 år senare har jag fortfarande ingen plåtbock...skruvstädet har jag kvar....jag är en fena på att bocka plåt i skruvstäd.... Nu har jag pengar att köpa en plåtbock, men ser ingen anledning till det...

P.S Det tar inte 30 år att lära sig bocka plåt med hjälp av ett skruvstäd......
sneezingduck

Inläggav kringlan » 09 09 26, 10:46

"Hejpåre"
Jag ber att få gratulera till ett välarbetat projekt......men när blir det kaffestund i garret??? har hälsat på nåra gånger nu men vattenkokarn var iskall :roll: På tal om trettio år sedan, det var väl ungefär i dom trakterna av sjuttiotalet när vi svetsade 142:an med gassvets?
Dont worry be......
//Kringlan
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav sneezingduck » 09 09 26, 12:29

Jahaja när man talar om trollen....Kringlan var den som jag stod bakom och kikade "överaxell´n på" ( erfarenhet igen ) när han gassvetsade ihop innerskärmarna på min volvo 142 någon gång under förra seklet.....jaja..de ska nog ordna sig me kaffe och även bulle me...
sneezingduck

Inläggav sneezingduck » 09 10 01, 4:48

Bild

Efter vänstersidans härjningar med vinkelslip och svets förstod jag vad som komma skulle. Raskt beställdes mer plåt.....

http://img19[img]3.imageshack.us/img193/3447/dsc01358u.jpg[/img]

Bild

Golvet lika dåligt här , men då jag gjort exakt samma lagning på högersidan gick jobbet betydligt snabbare nu ( erfarnhet igen )

Bild

jahaja som ni kan se har jag flyttat ut i det stora garaget. Alltid lika kul att förena bilintresse med en naturupplevelse. De flesta kan räkna ut vad som är på gång....byte av "bakplåt" det här jobbet har jag faktiskt gjort en gång tidigare, men det var för 20 år sedan. Men jag minns alla fall att jag skar ur plåten ur en sjukt frisk pv som jag skrotade....."brottet" skedde faktiskt i samma garage som nu...hur som helst så kan ni se att jag gjort en riktig lyx beställning av plåt....

Bild

Ja nu är man inte så kaxig....som vanligt blir det nog lite mer lagningar än man tänkt sig....

Bild

Några bitar av skärm infästningen behövde bytas, samt lite på innerskärmen ( skymtar under hålet för kabelgenomföringen ) I bakgrunden ser man åxå att mitt staket borde nog ha målats för länge sedan, men jag har fått för mig att mossan och laven nog är nog en art som är fridlyst.....

Bild

"Klippa och klistra"

Bild

"Sjukt" bra passform på plåten den är nu bara lagd ovanpå. Ni som har jobbat med usel ekonomiplåt till ex. volvo 140 / 240 kommer att bli glatt överaskad..

Bild

Här har jag fäst golvplåten med självborrande skruv.

Bild

Golvplåten " inkapad" och fäst med plåthållarna. vanligtvis brukar jag fästa plåtarna med självborrande skruv och sedan såga med en sticksåg men då åtkomligheten var så bra fuskade jag med vinkelslipen ( tunn kapskiva ) den här gången.

Bild

Ja då börjar "finliret" ...plåtskruv, kapa, fila, banka, svära..........Fortsättning följer senare...
sneezingduck

Inläggav boz » 09 10 02, 4:30

Ser fint ut som vanligt :D

Helt perfekt för mig det här för du gör samma
lagningar som jag men ligger ett par steg före.
//Bosse

Svetsar på en -61a
boz

Inläggav Amazon_Sleper » 09 10 05, 11:15

Måste bara säga Hurra till en som räddar en så pass murken bil wow Å riktigt snygta arbete med seriöst å inge jävla kladd :wink: Håller själv på med en Vinter 240 nu å kan inte lägga ner de arbeta jag vill för de vore inte försvarbart varken ur tid eller penga synpunkt å mår urk över att inte få göra de som ja bruka :?
Hellre lysna till den kolv som sprack än allri ha trimma=P

Åker: Volvo 245 -90, Chevrolet Caprice -78 och Volvo 145 -70.
Skruvar: Volvo Pv -61, Volvo 144 -67, Volvo Amazon -67, Ford F150 -89
Amazon_Sleper

Inläggav Mattias Johansson » 09 10 06, 12:35

Det ÄR aldrig kul att slarva.
Det är dubbelt så krångligt och tidsödande att göra saker korrekt, men tillfredsställelsen är värd det.
(Om det inte handlar om en vinter-240 vill säga :P )
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav Greven » 09 10 06, 5:45

Ära och heder, sa gubben Vreder. Önskar att jag en gång i livet ska göra nåt noggrant. Bara för att se om jag kan känna den där tillfredsställelsen, eller om det är nåt jag saknar. F.ö. har jag inget som helst tålamod, mina bilar och motorcyklar får nån annan ta hand om när det krävs sånt, annars tenderar det bli ståltråd och andra påhittiga nödlösningar.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt