En bildåres försvarstal

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

En bildåres försvarstal

Inläggav sneezingduck » 09 09 13, 7:03

Jahaja....Som jag tidigare berättat i min presentation blev suget efter en pv till slut för stort. Men den här gången skulle jag hitta en fin bil ( rostfri ) Efter jag tittat runt på en del "rostfria" bilar ( med katastrof rostlagningar ) hittade jag den här relativt orörda -66 544G, visserligen kunde jag konstatera att trösklarna inte var 100% men eftersom "vill ha virusen" hade förblindat mig och även skadat mitt omdömme så blev det affär.
Bild
Bild
Bild
Ja vad ska man säga , i det här läget var det enbart ett lyckorus.Som den uppmärksamme konstaterat är garage uppfarten sandad och klar in med pärlan i garaget,fixa tröskeln....vid det här laget hade jag plockat fram några uppsättningar dubbla su´, Weber 36/36 b20E grenrör, 2 rostfria dörrar har jag uppe på vinden 6" fälgarna har jag redan skruvat på......
Bild
Bild


Hmmm....1 cm spackelkaka ( ni ser skarven mitt under dörren ) Det räcker nog inte med att lappa i några bitar, Beställer raskt en tröskel från motoroldies

Bild


Nä nu jävlar !!!! här har någon gjort ett grovsmide med gassvets....börjar också undra vad som måhända kan dölja sig bakom bakskärmen...ringer motoroldies och beställer mer plåt... river bort bakskärmen....

Bild

I det här läget åkte jag bort till jobbet och hämtade ett skrotat torkskåp ( 1mm plåt )........
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sneezingduck » 09 09 13, 9:28

Jahaja.....bara att varmköra svetsen och fylla gastuben.....

Bild
Började skrapa bort underedsmassan och där döljde det sig en hel del dåliga lagningar, rost och annat elände...
Bild
Bild
En riktigt dålig lagning...men duktig spacklare...


Bild

Bild

Balken rutten...knäckte till en ny i skuvstädet
Bild
Skarven mellan innerskärm - bagagegolv - kickupbalk visade sig vara helt rutten, man ser här åxå att pv´n är en tidig självbärande kaross då lösningen med 3 st plåt sammanfogad med punktsvets inte är optimal i rostmässigt.

Bild
URL=http://img147.imageshack.us/i/dsc00591s.jpg/]Bild[/URL]Bild
URL=http://img17.imageshack.us/i/dsc00592xt.jpg/]Bild[/URL]Bild
URL=http://img188.imageshack.us/i/dsc00597ea.jpg/]Bild[/URL]
BildBild
Bort med tanken...kapade bort det dåliga bagagegolvet och svetsade i ny plåt ( från torkskåpet )
BildBild
Det blev några bitar mot bakstycket åxå.....
Bild
Jag var tvungen att yxa till en ny balk .....
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sneezingduck » 09 09 16, 9:27

BildBild
Håhåjaja....När jag tillverkade den nedre rambiten tyckte jag området runt stötdämparen såg lite mystiskt ut ( rost ) så efter uppkapning och renslipning var det här resultatet...
BildBild
Torkskåpsplåten kom till heders igen...här är de sorgliga fragmenten av området runt stötdämparen.
BildBild
En stund senare.....
Bild
jaha vad ska man säga ??? konstig hobby man har... ( eller mental status )
- golv rostigt
- inre karrosseri rostigt
- yttre karrosserisida rostigt
- hjulhus rostigt
- nederdel hjulhus rostigt
BildBild
Började med att passa in golvbit ( motoroldies golvplåt skitbra pressning ) har även kapat bort den rostiga delen på den inre karosserisidan.
BildBild
Här har jag tillverkat den inre karroserisidan och fixerat med självborrande skruv och svetstång. En fördel med torkskåpsplåten förutom den vackra elektrolux kulören är att plåten är lätt galvad.
BildBild
Golvplåt inpassad och punktad.
BildBild
Inre karosserisida svetsad och punktsvetsad.
BildBild
Inpassning av yttre karosserisida, motoroldies plåt bra passform även på denna men det tar en bra stund innan jag är nöjd.
BildBild
Mer pyssel.
BildBild
Jag har haft stor hjälp av det här verktyget, håller plåten jämn och 1 mm svetsspalt. Enkelt att tillverka av lite 4 kants järn och gängstång.
Bild
Uppunktat och klart.
BildBild
Nederdel på hjulhus klart.
BildBild
hittade lite mer rost i hjulhuset/ karrosserisida.
BildBild
Äntligen klart ...det som återstår är kallgalvning och kittning av skarvar.....
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav Blomquist » 09 09 17, 6:55

Härifrån kommer stora ryggdunken. Bra jobbat! Hur många timmar? 40? 100? 200? Bra också att torkskåpsplåten fungerade med allt vad det innebär av ekologiskt kretslopptänkande samt inbyggd ytbehandling. Har själv dålig erfarenhet av återanvändning, plåt från gamla hyllor t.ex. har för mig visat sig alldeles för hård och spröd. Bilen var väl för allt i världen inte besiktigad i det skick du köpte den?

Mycket fin tråd för övrigt med bra bildkvalitet.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav Arthursson » 09 09 17, 8:51

Starkt jobbat ! Brukar själv återanvända bitar ur tex huvar och tak då gammal plåt i regel har annan tjocklek och egenskaperna är lite annorlunda jämfört med nya plåtar :wink:
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav Arne » 09 09 17, 10:17

Intressant tråd att följa, har själv en -66:a Sport i samma färg fast mindre rostig. Har inte själv tänkt på detta med torkskåpsplåt, mycket smart. :D
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sneezingduck » 09 09 17, 2:37

Hur många timmar....ja ska jag vara ärlig så vet jag inte men tiden går fort när man har roligt. jag köpte bilen i februari har väl lagt ner ett par tre kvällar i veckan för ungefär 3 tim kväll och minskat tv och datortid med samma antal timmar. Vet av erfarenhet att det är lätt att gå ut för hårt från början när man blir ivrig och sedan står man där med en tappad lust. Sen ska jag väl erkänna att det har väl blivit några heldagar på helgerna när man vill ha riktigt roligt.Men inte i sådan utstäckning att det har blivit några protester hemmavid....men det kan väl kännas lite tungt när det är som rostigast och jäkligast....det är då man får intala sig att det här är något som man gör för sitt höga nöjes skull.
Ja bilen var besiktigad, men för 10 år sedan.....
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sneezingduck » 09 09 17, 4:07

Efter dessa inledande svetsövningar började man känna sig lite till bättre mods nu skulle äntligen den dåliga tröskeln bytas,
BildBild

BildBild
I det här läget var man ganska nöjd med sig själv.... helsvetsat och klart visserligen inte spacklat men det behövs bara lite....Men innan jag började kapa bort yttertröskeln drabbades jag av onda aningar och beslöt mig för att kolla upp förargolvet....[
BildBild
Och det här blev resultatet !!!!
- golvplåt rostig
- balk rostig
- innertröskel rostig
Tur att jag kollade detta först då stadgan i karossen förmodligen hade försvunnit om jag hade kapat bort yttertröskeln först. Behöver jag nämna att i balken sitter pedalaxellagrigen så nu kan man se fram emot en massa inpassnings pyssel med detta, för övrigt kan nämnas att kopplings reglaget var slitet och glappt...tjoho...
BildBild
Tidigare ägare : Fred Flinta Bedrock
BildBild
BildBild
Lite balkrost som bonusbilder..
BildBild
Rost ända upp på kardantunneln har jag faktiskt inte varit med om tidigare men man får väl ta det som en ny erfarenhet. Den uppmärksamme kan nog se att stolsbalken kan eventuellt bjuda på en överraskning rostmässigt...
BildBild
BildBild
Jahaja då har vi börjat återtåget med att svetsa upp innertöskeln för att ha någonting att fästa golvplåten senare.
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sf1972 » 09 09 17, 7:01

Alltid kul och se att det finns folk som lagar rost, och gör det riktigt bra också, har en del att ta itu med själv. Pv:n min har lite i golv och h-tröskel baktill, men amazonen jag har är helt uppmurknad.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav boz » 09 09 17, 10:01

Snygga lagningar!

Håller i nuläget på att byta golv på bägge sidor i min -61:a, min ena balk var också kass men
tack o lov på passagerarsidan så jag kommer undan tricksandet med kopplingmekanismen.

Ser fram emot fler fina bilder, det gör att ens eget inte känns så fruktansvärt.
//Bosse

Svetsar på en -61a
boz
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 08 21, 7:40
Ort: Partille

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav L.W.L » 09 09 18, 4:05

ser ut att ha lite erfarenhet också :)
till skillnad från vissa andra.... (mig) :roll:

ser bra ut!
L.W.L
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 06 28, 5:30
Ort: Bohuslän/Lysekil

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sneezingduck » 09 09 18, 4:40

BildBild
Efter vinkelslips raseriet med de rostiga golvplåtarna beslöt jag att fortsätta med det bakre hjulhuset istället.
BildBild
Den här biten får man banka till på egen hand då jag inte hade lust att köpa en halv karossida ( ganska enkel att tillverka i skruvstädet med hjälp av en rörbit )
BildBild

BildBild
Fastpunktad med lite försiktighet. Jag har kommit fram till att om man jobbar på två olika ställen samtidigt så hinner svetspunkterna kallna såpass att värmeutvecklingen inte gör att plåten slår sig. Nu är det i och försig inga problem att hitta två ställen att svetsa rost på när det gäller den här bilen.....
Bild
Bild
jahaja då ska bakre hjulhuset vara klart.
BildBild
Ett litet "glömjobb" var kvar fixade till plåtarna nedanför bakre stötdämpar fästet.
BildBild
Lite kallgalv på svetsarna, grundfärg, sedan brukar jag dra på en lackfärg ( vad jag har hemma ) som spärr innan underredamassan kommer på.
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sneezingduck » 09 09 18, 5:04

BildBild
Innan jag fortsatte med golvplåten var jag tvungen att svetsa lite balkrost.
BildBild
Sedär....rost har en underlig förmåga att öka i kvadrat gånger murphys lag...
BildBild
Några timmar senare.
Bild

Min sjuka hjärna fick för sig att lagningen inte riktigt överensstämde med "orginalutseende" så jag var tvungen att tillverka dessa bitar, dock i två delar då skruvstädet inte tillåter några avanserde bockövningar.
BildBild

BildBild
Såhär blev det till slut...lite sliparbete återstår...Sedan blir det till att ta itu med golvplåten igen för att förhoppningsvis till slut kunna byta yttertröskeln som trots allt var orsaken till denna hallaballo.....
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sneezingduck » 09 09 20, 10:06

BildBild
innertröskel uppunktad samt balk upplagad...( mycke jobb blir det )
URL=http://img142.imageshack.us/i/dsc00037le.jpg/]Bild[/URL]Bild
Bra golvplåtar från ja ni vet var, väl tilltagna i storlek men de kräver som vanligt mätande klippande och filande...
BildBild
Sådärja nu börjar det likna något. det tar mig gott och väl 1 timme att passa in plåten.
URL=http://img142.imageshack.us/i/dsc00040k.jpg/]Bild[/URL]Bild
Var tvungen att byta en bit under pedalerna åxå..
Här kan man se hur långt golvplåten räcker ( tur för mig )
URL=http://img5.imageshack.us/i/dsc00044zd.jpg/]Bild[/URL]
Bild
Behöver jag tala om att jag var tvungen att laga upp stolsbalken i framkant ( fick byta ung. 2 cm ) här kan ni se hur mitt plåt verktyg fungerar.
Bild
Här har resterna av golvbalken och röret till pedalaxeln.
Bild
Inpassning av golv balk , nu börjar finliret med att hitta det rätta läget till pedalaxeln om återanvänds från den gamla balken.
Bild
Inte direkt hiteck...Men hur som hellst gör jag hålet lite större än axelnför att kunna justera det sista på plats när jag har kopplinslänkaget på plats.
Bild
Injusterat och klart, det blir inte värdens snyggaste svets i det här läget. Men själva balken är inte fastsvetsad i det här läget så det är enkelt att plocka ner balken och fixa svetsen på arbetsbänken istället.
Bild
Balk och golv justering.
Bild
I det här läget är innertröskel, golvbalk och golv enbart fastskruvat med självborrande skruv. jag brukar använda den här metoden för att det möjliggör finjusteringar in i det sista. Sen kan man alltid diskutera nödvändigheten att alltid svetsa plåtarna kant i kant med 1 mm spalt, med det här är en metod som fungerar för mig.
BildBildBild

Bild
Det här är åxå en sak som man kan diskutera igentligen är en helsvets bättre men orginal är det punktsvets som gäller....ja jag vet inte ???
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: En bildåres försvarstal

Inläggav sf1972 » 09 09 21, 3:46

Sautan du jobbar på utav bara hev ser jag, kul när det finns folk som sliter, själv jobbar man med plåt o svets o lack om dagarna, så man har inget större sug då man kommer hem =)
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Nästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron