en_liten_man's PV544F -65

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

en_liten_man's PV544F -65

Inläggav en_liten_man » 12 05 27, 10:53

Hej!
Jag var igår och hämtade mig en 544 utan motor men annars i stort komplett... iaf var förra ägaren sa. Återstår att se om det stämmer.

Märke & modell: Volvo PV544F -65

Bild
Fler bilder i slutet av inlägget.

Effekt: Mindre plats i garaget :P

Historia om bilen: Avställd för renovering 2007, förra ägaren köpte den som projekt och nu har den hamnat i mina händer. Det är väl ungefär det jag vet.

Motor: Nope, funderar på B20...

Framtidsplaner: Först och främst få igenom den genom besiktningen, vilket innebär en bunt jobb... Lite rostlagning, bromsrenovering, tänkte dra nya kablar till elsystemet m.m.

Övrigt: Verkar vara ett trevligt forum och ser fram emot att få ta del av den enorma kunskap som finns på forum som dessa.

Bild

Bild

Bild
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 05 26, 3:55
Ort: Linköping

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav en_liten_man » 12 05 27, 3:24

Då har man varit och skruvat en del. Än så länge inga överraskningar.

Hur svårt är det att renovera en spindel? Går det eller ska man sikta på en bättre begagnad?
Som det är nu går det knappt att svänga eftersom vänster spindel har kärvat ihop.

Värt att nämna är kanske att det sitter skivbromsar på. Fanns det original eller är det från amazonen?
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 05 26, 3:55
Ort: Linköping

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav Arne » 12 05 27, 6:49

Hej!

Trevligt objekt du fått tag på, kräver en hel del jobb men det är väl som det ska vara. Skivbromsar fanns aldrig original på PV:n, det är Amazonens skivor som sitter på.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav pvchrister » 12 05 27, 7:56

Apropå spindeln som kärvar... jag har fått ordning på 2st sådana i det skicket utan att behöva sätta i nya bussningar. Min far var en gammal "smörjare" på en bensinmack och lärde mig lite som var bra att veta. Skruva väck smörjkoppen och spruta in rostlösning medans en kompis vrider lite på ratten. Håller man på så en liten stund så kryper det gamla fettet ut och det börja gå lättare. När man tycker det är okej så skruva gärna dit ny smörjkopp och tryck i nytt fett.
pvchrister
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 06 22, 12:14
Ort: Markaryd

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav en_liten_man » 12 05 28, 5:24

Det verkar vara ett ganska lagomt projekt för min del, visst är det en bit kvar men det är ju skruvandet som är halva anledningen till att jag köpte den. :mrgreen:

Får införskaffa lite rostlösare och testa det. Vore ju bra om man slapp renovera spindeln. I alla fall just nu.
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 05 26, 3:55
Ort: Linköping

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav Blomquist » 12 05 30, 11:32

en_liten_man skrev:... Vore ju bra om man slapp renovera spindeln. I alla fall just nu.

Nej usch, det är dyrt och jobbigt. Har du inget glapp i dom så skulle jag absolut
satsa på pvchristers råd.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav en_liten_man » 12 05 30, 12:07

Det var lite det jag misstänkte. Har sprayat rostlösare på framvagnen ett par gånger i veckan och ska ikväll till garaget och skruva lite. Får se om det går att få till.

Såg när jag var där och sprayade att nån satt dämparna på fel sida om bärarmarna och böjt nedre bulten till dämparen på vänster sida... Får bli en ny sån när så är dags.

Är det värt att lägga pengar på nya bultar till framvagnen? Tänkte på dessa:
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-1.asp?id=3502&iPageID=673
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-1.asp?id=3503&iPageID=673

Har tänkt att köra lite isär-rengör-smörj-ihop och byta ut alla bussningar. Sen nämnde en kompis att han kanske hade tillgång till en bläster så vi får se hur avancerat "rengör" blir.

Ska försöka få med mig kameran ikväll, alla vet ju att en projekttråd är roligare med bilder. :wink:

EDIT:
Nån som kan tolka typnummret åt mig? (Bild finns i första inlägget)

Hittade detta i en annan tråd:
11121 betyder
1a 1=personbil,
2a 1=Bilmodell=Pv,
3e 1=B18A
4e 2=Standardutförade (kallas även Favorit)
5e 1= M30 treväxlad

Men jag har 34 på slutet, vad står det för?
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 05 26, 3:55
Ort: Linköping

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav Mattias Johansson » 12 05 30, 3:03

Specialutförande, M40 fyrväxlad.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav en_liten_man » 12 05 30, 7:53

Aha, tack så mycket! Är väl kanske inte så mycket special kvar men det är ju alltid kul att veta vad det varit en gång i tiden. :)

Nu har jag varit ute och skruvat lite. Går ganska bra, får känslan av att framvagnen är något så när nyligen skruvad med. Rev isär högersidan idag.
Förresten så funkade det alldeles utmärkt att spraya rostlösare och ratta fram och tillbaka. Nu var jag iofs själv men det innebar att jag fick springa lite mer :P Motion är nyttigt har jag hört. Får tacka så mycket för tipset.

Lite bilder då...
Kameran är lite konstig och vill inte riktigt fokusera men det går att se ganska bra ändå.

Bild
Utgångsläge med den böjda bulten till dämparen. Syns även tydligt att den sitter på fel sida länkarmarna.

Bild
Vänstersidan som jämförelse, dvs inte böjd bult men fortfarande på fel sida länkarmarna.

Bild
Den rödorangea inredningen i plysch någon tidigare ägare låtit sy upp. Det är ju bara 26 ägare inklusive mig...

Bild
Tomt var det här! :shock:

Bild
Undre länkarmar. Den undre av de två är från bilen och den övre är från en extra framvagn jag fick med då jag köpte bilen. Blir nog att använda den övre sen då den ser mycket fräschare ut.

Bild
Dagens enda bekymmer. Den omtalade böjda bulten vill inte lossna från spindeln. Får karva lite med vinkelslipen senare då muttern som håller dämparen gick sönder. Muttern på baksidan har dock släppt så det kanske går att knacka loss den vid ett senare tillfälle. Sprayade på en bunt rostlösare så får vi se.

Tror inte att jag byter bultarna till länkarmarna nu då de såg fina ut.

Det var allt för idag.
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 05 26, 3:55
Ort: Linköping

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav pvfreak » 12 05 31, 11:46

Hmm.. angående stötdämparen som sitter på fel sida. Tror det var så att när man monterade amazonskivor så flyttade man den för platsens skull. Undrar om inte bromsoket tar i annars.
Välkommen hit förresten! :D
Medlem 4437 i Svenska Volvo PV-klubben
Bild
Användarvisningsbild
pvfreak
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 08 20, 4:07
Ort: Sätila/Västra Götaland

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav en_liten_man » 12 05 31, 5:40

Aha. Så kan det vara. Tänkte inte alls på det, såg ju ut att vara gott om plats på andra sidan... Men jag hade ju redan tagit bort bromsoken. Får titta lite på det innan jag river resten av framvagnen.

Tack, tack! Trevligt att vara här!
MVH/ Jimmy

Volvo PV 544F -65
Mercedes E280T -00
en_liten_man
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 05 26, 3:55
Ort: Linköping

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav Torbo » 12 05 31, 7:27

Her må du nok demontere mer slik at du kommer til med den avdragare. Litt varme i tilelgg fra en blåslamp eller sveis, kan i tilelgg være nødvendig.
Evt. gløde bolten som du skal bytte litt, og mulig, så vente til den blir kald og så slå eller trekke den ut.
Det fungerer!

Husk å løsne den øvre justeringen, da du kanskje må justere forstilling etter montering.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav Mattias Lavett » 12 05 31, 9:18

en_liten_man skrev:Aha, tack så mycket! Är väl kanske inte så mycket special kvar men det är ju alltid kul att veta vad det varit en gång i tiden. :)

Nu har jag varit ute och skruvat lite. Går ganska bra, får känslan av att framvagnen är något så när nyligen skruvad med. Rev isär högersidan idag.
Förresten så funkade det alldeles utmärkt att spraya rostlösare och ratta fram och tillbaka. Nu var jag iofs själv men det innebar att jag fick springa lite mer :P Motion är nyttigt har jag hört. Får tacka så mycket för tipset.

Lite bilder då...
Kameran är lite konstig och vill inte riktigt fokusera men det går att se ganska bra ändå.

Bild
Utgångsläge med den böjda bulten till dämparen. Syns även tydligt att den sitter på fel sida länkarmarna.

Bild
Vänstersidan som jämförelse, dvs inte böjd bult men fortfarande på fel sida länkarmarna.

Bild
Den rödorangea inredningen i plysch någon tidigare ägare låtit sy upp. Det är ju bara 26 ägare inklusive mig...

Bild
Tomt var det här! :shock:

Bild
Undre länkarmar. Den undre av de två är från bilen och den övre är från en extra framvagn jag fick med då jag köpte bilen. Blir nog att använda den övre sen då den ser mycket fräschare ut.

Bild
Dagens enda bekymmer. Den omtalade böjda bulten vill inte lossna från spindeln. Får karva lite med vinkelslipen senare då muttern som håller dämparen gick sönder. Muttern på baksidan har dock släppt så det kanske går att knacka loss den vid ett senare tillfälle. Sprayade på en bunt rostlösare så får vi se.

Tror inte att jag byter bultarna till länkarmarna nu då de såg fina ut.

Det var allt för idag.

jag brukar kapa ett snitt ner i muttern eller (borra sönder & klyva mutter) som blivit runddragna, som denna till stötdämparen. det går oftast fint utan att skada gängorna på bulten, sen kan det ju vara nån som krökt bulten på stötdämparens orginalplats för att få frigång till bromsoket innan dom kom på att stötdämparen MÅSTE flyttas till framsidan för frigång åt bromsoken.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav Kalle » 12 06 01, 6:28

Annar så finns det ju mutterspräckare, inget dumt verktyg alls om bara muttern sitter någorlunda fritt.
544F Bruksskick
Kalle
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 01 15, 8:58
Ort: Kronoberg

Re: en_liten_man's PV544F -65

Inläggav Arne » 12 06 02, 12:04

Stötdämparen är flyttad för att det är monterat skivbromsar, annars ryms inte stötdämparen. Bulten är böjd för att man ska få fullt rattutslag då man flyttar stötdämparen, så allt detta är helt korrekt gjort.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Nästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron