Förvaring, med eller utan presenning?

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Förvaring, med eller utan presenning?

Inläggav Micke » 08 09 10, 9:03

Har en PV 544 från -60, renoveringsobjekt. Vågar väl knappt säga det här, men den förvaras utomhus för tillfället, vilket så klart är en slags katastrof. Men det finns ingen bättre lösning just nu.

Har hört någon säga att det är dumt att packa in bilen i presenning för att man stänger inne fukt, vilket leder till mer rost.

Vad säger ni? Ska den stå helt oskyddad, eller är det bättre att packa in den? Jag själv tycker ju att det känns bättre att täcka över den och skydda den så gott det går, men jag vill kolla vad ni tror...
Micke
 

täcka in

Inläggav Blomquist » 08 09 11, 5:55

Pressening UNDER bilen är en utmärkt idé om man kan få till en vettig avrinning. Markfukten (diffusionen) är mycket farlig och är särskilt påtaglig vid gräsunderlag til exempel. Att täcka bilens ovansida med pressening kan man göra om man ser till att tillåta luftcirkulation, takräcke och brädbitar kan vara bra som byggstenar till detta. Rutorna skall ha en springa också såklart.

Detta är min personliga uppfattning i ärendet.

Att få upp bilen på bockar är bra för däcken, fast det har ju inte så mycket att göra med presseningar förstås.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Inläggav Lars Bd » 08 09 11, 6:07

En övertäckning kan medföra en fullständigt förstörd inredning pga mögel.
Minst 0,5m luft mellan bil och kaross ska det vara.

Edit: "Minst 0,5m luft mellan kaross och pressenning" ska det stå naturligtvis.
Senast redigerad av Lars Bd 08 09 11, 7:11, redigerad totalt 1 gång.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav surgubbe » 08 09 11, 6:23

pressening är det värsta som finns har sett så många bilar
som blivit totalförstörda av det .Så länge rutorna sitter i så
klarar sig bilen bäst utan. Om listerna saknas tejpa igen list-
hålen så inte regnvatten kommer in palla upp bilen så högt
som möjligt och ha gärna presenning under på marken
eller ha den helst på asfalt eller betong
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav vilkenkarl » 08 11 02, 8:23

Varför inte kosta på bilen en ställning likt dem man har till uppställda båtar?
Lite spillvirke, en billig pressening från biltema utder och över bilen, men öppna gavlar vore kanske modellen?
Användarvisningsbild
vilkenkarl
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 07 13, 6:52
Ort: N

Inläggav sf1972 » 09 06 19, 8:37

Står den på gräs, så låt inte gräset växa upp mot underredet. Är lister hela och bilen håller tätt, tror jag den mår bäst av att stå otäckt, eller bara under ett skärmtak, inte bra att (slå in den i något).
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav Marianne » 09 07 31, 9:47

Jag har haft en amazon stående i femton år i ett uthus som inte varit helt tätt nertill så luftcirkulationen har det inte varit nått fel på.Av någon anledning så tog jag bort en av golvmattorna när jag ställde undan bilen och där har den klarat sig från rost,däremot där mattan legat kvar har det blivit stora rosthål.Det här känns inte så kul särskilt då det är bilen jag hade när jag va tjugo år och den va rostfri då jag ställde undan den.
Användarvisningsbild
Marianne
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 07 08, 4:45

Re: Förvaring, med eller utan presenning?

Inläggav Greven » 09 09 04, 10:29

Jag har pv'n ute året runt. Ingen presenning. Har inga problem med rost, bra dränering under bilen är viktigt, som nämndes ovan. Det är salt som gör att bilarna rostar, lite vatten gör inget.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Förvaring, med eller utan presenning?

Inläggav Wire72 » 09 09 04, 11:07

Har flera bilar ute varje vinter och sommar, dock placerade på bra underlag, oftast bara enkel packad jord med som sagt bra avrinning.. Vintertid skottar jag av dom med jämna mellan rum.. Aldrig använt någon presening.. :wink:
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina
Wire72
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 08 07 08, 8:06
Ort: Norrbottens m

Re: Förvaring, med eller utan presenning?

Inläggav Patarei » 09 09 05, 7:45

Kanske en dum fråga, men finns det någon risk med att förvara min PV 444 i garage med överdrag? Antar att det knappast blir lika fuktigt i garaget som ute, men lite fuktigt blir det väl?
Patarei
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 02 28, 10:40
Ort: Norrk

Re: Förvaring, med eller utan presenning?

Inläggav Amarace » 09 09 06, 12:01

Jag tycker man ska undvika allt som är direkt mot bilen, även om det är i ett garage kan det ju bli fukt, är det varmt året runt i garaget kan det väl gå, men annars kan det bli kondens och då stänger man in fukten.
Amarace
Moderator
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 05 23, 12:57
Ort: Dorotea

Re: Förvaring, med eller utan presenning?

Inläggav Patarei » 09 09 06, 6:21

Det är ett kallgarage i en garagelänga. Garagegrannarna stänger och öppnar sina portar titt som tätt. Så utan överdrag är kanske trots allt bäst.
Patarei
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 02 28, 10:40
Ort: Norrk

Re: Förvaring, med eller utan presenning?

Inläggav Greven » 09 09 06, 1:19

Enda gången man kan täcka över bilen med gott samvete är när det regnar in i den. Men det är isf ändå bäst att bara täcka över stället som läcker.
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Förvaring, med eller utan presenning?

Inläggav Sölve » 09 12 08, 6:59

Efter att ha mekat med gamla bilar i hela mitt liv så har jag då lärt mig en läxa. Täck aldrig över objekt med pressening, det kan medföra en hel del skador bl a det ligger o skaver o lämnar plåten plåtren till slut, det stänger in fukt så att rosten härjar och inredningar förstörs.

MITT RÅD: Köp ett sk. partytält, men håll gavlarna öppna. Lämna en cm stor springa i rutorna (gärna placera en sk torrboll i baksätet/kupén. Se framför allt till hur du ställer den, är det gräs, placera presseningar under den
Sölve
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 12 08, 6:47


Återvänd till Allmänt om volvo

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron