Funderingar eller kanske ett kåseri?

Snacka om nästan vad som helst bara det FÖLJER REGLERNA.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Funderingar eller kanske ett kåseri?

Inläggav thomas » 07 11 05, 11:18

Jag skrev en tråd tidigare om lite funderingar. Eftersom jag har i alla år på jobbet skrivit i den lokala tidingen om hur "det var bättre förr", så kanske jag ska göra en liknande sak här. Skriva om tankar om att äga en Volvo PV544 och vad det innebär på gott och ont.
Att skriva kåserier är skoj, för mig i allafall att sedan min tråd har i nuläget 57 visningar är ju skoj det med. Här kommer den andra funderingen i allafall.

PV - Kåseri #2

Efter lång tids letande och tittande så hittar man sin bil. Objekten kan ha varit många. Allt från de mindre intressanta objekten med 240 säten och glasfiber taklucka. Till de trevliga orginalarna med motorer som låter likt en stenkross som försöker tugga sig igenom armerad betong i motorn. Orginalarne för på tok för pengar. Till "bilen med patina" som står i gränslandet att bli ett med naturen
Men plötsligt står man där brevid pärlan. Den där slitna trotjänaren som är lagom nergåd men samtidigt i så pass bra kondition att en glad amatör kan pilla med den. En bil som är lagom pigg och fungerar just lagom bra. Då är det bara till att hala upp sina surt förvärvade pengar och skaka hand. Så plötsligt är man bilägare igen. Hastigt, och mest troligt olustigt. Hur som helst så sitter man i sin nya (gamla) bil och trivs... Men snart kommer det smolk av olika sorter och mängder i glädjebägaren.

När man ser alla dessa gammelbils ägare med sina bilar, den ena i bättre kondition än den andra så börjar man undra hur det står till med ägaren. Inte för att det är något fel på denne person. Nej då, utan mer i stil med att garagemässigt. Dubbelgarage med utrustning som en smärre professionell verkstad. De har utrymme och kunskap att fixa, pilla, byta, svetsa och laga. Snyggt blir det, bra blir det, dyrt är det.

Första bekymret Jag äger en gammal bil...
Den bör då helst inte stå på gatan. Om jag nu betalat en större summa för en fin bil, ska jag då hade den på gatan när det är vida känt att en del mindre aktsamma och humorbefriade ungdomar repar bilarna för skojs skull? Nja, det känns inte så attraktivt, speciellt inte för mina nervers skull. Var ska man då ha den?
Om man som nu jag bor i den fantastiska staden Stockholm. Som inte är känt för sina goda garage möjligheter. Speciellt inte om man bor i hyreslägenhet, vilket jag då naturligtvis gör. Genom slump och tur har jag ett garage i ett hyreshus en 10 minuters bussresa från mitt hem. Ett dubbelgarage som jag delar med en annan herre. Denne herre använder sitt garage som uppsamlingsplats kombinerat med förråd. Det är ju lugnt, fast jag bara väntar på den dagen då all bråte ligger in sjunket ca 20 cm på min bils tak. Huvudsaken är att bilen står varmt och skyddat (till viss del) Nu har jag under sommarens lopp insett att det finns saker som behöver åtgärdas på rostbaljan. Bland annat skulle jag behöva slita bort framskärmarna och montera kederlist (det är ju så gräsligt fult utan) samt andra ingrepp.

Men då kommer vi till del två i problemet.
Hur ska man göra detta? Det är ca 40 cm på sidorna, 40 cm framför bilen för att passera bilen bak så måste man öppna garagedörrarna. Det finns ingen plats alls. Dessutom om jag ska köra ut bilen och fixa skärmarna så kan jag ju inte lacka dem inomhus, för risken att lämna en vacker #89 hinna på allt i garaget mitt och grannens, för att inte tala om allt damm som slipning och spray lämnar. För trots allt jag är inget proffs på att lacka, jag känner mina begränsningar. Så då får det vara med att göra utrymmeskrävande jobb. Som att byta glödlampor och smärre jobb inne i kupén. Då det är det enda som går att göra smidigt och relativt smärtfritt. Varning för ryggskott vid arbete i baksätet utfärdas...

Sista problemet är verktyg. Det är inte roligt att mecka om man har dåliga/fel verktyg. Otaliga moppar, cyklar och andra oskyldiga objekt som hamnat under behandling har fått sönder dragna muttrar, skruvar som förlorat sina skåror i huvuden. Verktyg som var kanske bra på 40 talet. Men nu mer påminner om något som kan hittas i metall återvinningen på returstationen. Verktyg är A och O för att behålla glädjen med att skruva. Visst är det charmigt med att ha en verktygs uppsättning som får bilen att framstå som ny. En batteriladdare (Philips) som är bestyckad med elektronrör etc.

Nej om man nu inte kan, på grund av olika anledningar, mecka och pilla med sin veteranbil. Förvaringen av skrället är ett gissel, kunskapen om svetsa och liknade uppgifter saknas. Då är det tufft att vara intresserad av en gammelbil. Nej det vore drömmen att ha utrymme, kunskap, tid och pengar. Då skulle det vara riktigt roligt. Men man får vara glad för det lilla, det är ju trots allt skoj att ha en riktig bil. En bil utan digitala boxar och energisparande chips. Där servot till ratten sitter i armarna och det luktar 40 år gammalt damm i ventilationen när värmen används. Inte flamskydds medel och billig plast som på nya moderna tvålkoppar.

Kort sagt, det var bättre förr när de gamla bilarna var nya och man inte behövde mecka på samma sätt med dem.

En viss gemensamt finns när man kan svänga in på en parkering och ställa sig brevid an annan Volvo.

Bild
thomas

Inläggav VOLVO PV 544 Sport » 07 11 06, 4:03

Ja gör det, vi är nog många som vill läsa lite kåseri :wink: hmm, vilken trevlig bild voll44
Medlem 11470 i Svenska volvo PV-klubben
Bild
Användarvisningsbild
VOLVO PV 544 Sport

Inläggav RoBB » 07 11 06, 6:25

Jag tycker att det är en mycket trevlig läsning. Så jag hoppas att det blir mer sånt :D
Tummen upp.
Användarvisningsbild
RoBB

Återvänd till Off Topic