Jag och min 544

här kan du skriva lite om dej o din bil/bilar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Jag och min 544

Inläggav gentlemannatjuven » 11 02 09, 9:17

Som billös PV-fantast har jag utnyttjat det här forumet s.a.s. pornografiskt under en längre tid, men nu när jag äntligen har skaffat mig en egen bil och blivit medlem på forumet tänkte jag att en liten presentation kunde vara på sin plats;

Namnet är Victor, jag är 24 år gammal och har drömt om att köra PV i halva mitt liv, ganska exakt. När jag var mindre så brukade jag leka i morfars (sedermera min mors) gamla 544:a som stått uppallad i en lada med rasad motor så länge jag kan minnas, och de lekarna har väl mer eller mindre fortsatt in i myndig ålder. Körkortet tog jag på 18-årsdagen, men som stadsbo har det väl egentligen aldrig funnits varken behov eller möjlighet till egen bil. Någon direkt erfarenhet av bilmekanik har jag heller inte, annat än en allmän nyfikenhet och en fascination för allt maskintekniskt (med en tendens att plocka isär vad som än kommer i min väg, vare sig det är vevgrammofoner eller motorsågar). Jag har på egen hand läst otalig teori genom åren, och intalat mig själv att en gammal bil är det perfekta sättet att lära sig under resans gång, genom att göra fel, göra om och göra rätt. Länge var planen att införskaffa en B16/B18 för att totaltrenovera och sedan lyfta i förfädernas bil, men brist på rätt sorts plats är fortfarande det stora hindret.
Drömmen levde ändock vidare och nu när jag har börjat ändra livsstil och skaffat mig något som liknar en ekonomi presenterade sig äntligen tillfället. Hittade en gyllenbeige 544:a anno 1960 i bruksskick på blocket och slog till. Den var avställd med körförbud pga en hjulspindel och glappande belysning. Hjulspindeln var dock redan utbytt av kvalificerad arbetskraft, men förre ägaren hade av varierande anledningar inte tid att fortsätta pyssla med den. Belysningen var en fråga om rostad jord och fixades snabbt på plats. Fick efter mycket möda tag på en uppsättning dubbdäck på fälg, ett kritiskt moment eftersom jag ville köra den till besiktningen och sommardäcken som satt på var så att säga hemmagjorda slicks. Dessvärre var ett par av fälgarna som tidigare suttit på en numera demonterad EPA 140-fälgar, så i sista minuten fick jag leta reda på en helgöppen däckverkstad och skifta däcken till de ursprungliga fälgarna. Det var bara att torka svetten ur pannan och så bar det av. En testbromsning på bar raksträcka skrämde upp mig eftersom den först höll på att dra ner mig i det högra diket, och sen över i det andra när jag släppte, men efter det måste jag ha bränt bort en hel del skit som säkert samlats under 3 år för då funkade de fint. Anlände så småningom till besiktningen med två minuter till godo, det var dagens sista så det var bara att rulla in. Nervositeten var hög men lättade lite när besiktningsgubben först la i backen istället för ettan och var på väg ut samma väg som jag kom in. Bromsvärdena visade sig vara utmärkta (phew) och alla lampor lyste som de skulle (liksom jag själv vid det laget). Det sista kritiska momentet var väl avgasvärdena som tack och lov höll sig väl inom tillåtna gränser. När han steg ur bilen kliade sig besiktningsgubben förvånat i huvudet och skrattade när han sa att han banne mig inte kunde hitta några fel, skrev ut pappret utan anmärkningar och sa att jag borde rama in det.
Nu finns det, som tur är, en hel del småfix att göra men de kommer jag att lista samlat i en projekttråd som kommer snart. Här följer några bilder som exponerar en hel del charmig patina och bristande lack, precis som jag vill ha det;
Manage Attachments
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Jag och min 544

Inläggav classic_volvo » 11 02 10, 7:14

:D
Välkommen från mig ! Bilen ser ut att vara i härligt skick och att den gick igenom besiktningen utan påpekande :shock: gör den inte mindre attraktiv !!! Grattis ! :)
Hoppas du nu inte får för dig att plocka isär bilen precis som med motorsågar, vevgrammofoner och annat som passerar dig !? :lol: Men det är ju din bil....så...vad
är planerna för framtiden ?
/ sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg

Re: Jag och min 544

Inläggav gentlemannatjuven » 11 02 10, 9:59

Tackar för det!

Förr eller senare kommer nog varenda del ha varit lösskruvad, men innan jag har ett ordentligt garage löper vitala delar ingen större risk att dissekeras.
Planen är en rullande renovering till perfekt bruksskick, men tanken är att bilen ska användas (när det är nödvändigt). Till att börja med tänkte jag plocka loss förgasaren och renovera den, men jag befinner mig lite i valet och kvalet om jag ska montera ett par dubbla SU som finns till hands istället. Å ena sidan tycker jag om tanken på 100% original, å andra sidan låter det ju så fräsigt!
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Jag och min 544

Inläggav Mattias Lavett » 11 02 11, 10:35

Dubbla SU är ju en lagom "förfining" av en bil som är väldigt lätt att återställa till orginal, så länge du har orginalförgasaren med bränslerör, gasstag mm kvar.

Har du fortfarande B16 motorn & 6volt elsystem i den?
om inte så är du ju redan långt ifrån orginal & jag tycker det är synd &
tråkigt på en annars fin bil att nån har customiserat den med
fastsvetsade/spacklade skärmar :(

ska du i framtiden "bygga orginal" kan detta bli ett stort jobb att återställa om dom bränt på rejält med svetsen... visst, det ger vackrare linjer på en PV men är samtidigt väldigt långt ifrån "100% orginal" så ska du "återställa" bilen har du väldigt tur om dom bara är spacklade :wink:
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Jag och min 544

Inläggav Mattias Lavett » 11 02 11, 10:41

Dessutom längtar jag till den dag Besiktningsgubben får kasta i Backen på min PV :)

Hejja M30 lådans växellägen :twisted:
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Jag och min 544

Inläggav gentlemannatjuven » 11 02 11, 10:34

Det är en bra poäng. Dock behöver även de förgasarna en genomgång efter ett par års overksamhet.

Svetsning av framskärmarna verkar ha varit relativt populärt under 70- och 80-talen, har varit och tittat på flera bilar i liknande skick de senaste åren, och minst en kunde visa papper på att det t.o.m. var ordentligt gjort på verkstad. I mitt tycke stör det inte så mycket, men blir det tid över i framtiden är det givetvis någonting jag har funderat på att åtgärda.
Den ursprungliga motorn sitter i, liksom 6V-systemet. Växellådan har dock osynkad etta, och som jag har förstått benämns den H6?
Gyllenbeige Volvo PV 544A Special I -60
Användarvisningsbild
gentlemannatjuven
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 11 01 22, 11:15
Ort: Huddinge

Re: Jag och min 544

Inläggav Mattias Lavett » 11 02 12, 7:41

Ja jag tycker åxå det kan vara rätt snyggt med fasta skärmar om det är riktigt gjort så det
inte blir sprickor i lacken & så.
jag tror det kan ha suttit både dom äldre lådorna & nyare M30 i -60an...
eller så är det bytt i din eller min bil...
Jag har iaf M30 (ser ut som m40 lådan fast med 3växlar)
Och i instruktionsboken för 544B så står det M30 & M40 växellåda

Ja det är ett jäkla jobb att renovera förgasare har jag märkt ;)
Har du kollat in min projektråd här så ser du bilder både på min växellåda & på
förgasarrenovering.

men jag är jäkligt avundsjuk på att du fått din genom besiktningen :wink:
v2
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland




Återvänd till Presentation av forumsmedlemar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron