Minitest: Volvos blå svetsprimer

skärmar, dörrar, luckor, lås, backspeglar, kromdetaljer, märken.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Minitest: Volvos blå svetsprimer

Inläggav Mattias Johansson » 08 06 30, 2:38

Volvos blå svetsprimer är ju en produkt som verkar hett omdebatterad på olika forum på nätet, allt ifrån världens räddning till totalt värdelös överskattad skit som inte funkar alls verkar vara folks åsikter... Men hur många har EGENTLIGEN utvärderat funktionen på den? Jag beslutade mig att ett litet test ju kunde vara på sin plats...
Januari 2007 tog jag en helt ny plåtbit och beslöt mig att prova med lite olika konfigurationer...

Bild
Mitten har som synes varit helt omålad... Medans sidorna målats med den. Sedan dess har den hängt utomhus och alltså varit utsatt för väder och vind... Mitten har ju rostat rätt duktigt som synes...

Bild
Baksidan då? Ja, den är målad...till hälften jämfört med framsidan för att kolla om rost från baksidan är något som kan slå igenom på framsidan...litet sidoexperiment mest... För att se om nån skillnad märks.

Bild
Resultatet efter en tvätt är ju än så länge upplyftande, det är en skarp gräns som synes och ingen rost... Den ena sidan är slipad som synes medans den andra inte är det... Märks ingen skillnad, NU, men givetvis har all färg bättre chans att fästa på ett preparerat underlag...

Som synes är den iaf. inte HELT värdelös...

Men det här testet är ju inget speciellt... Att en bil ska klara att stå ute i 1,5 år och utsättas för väder och vind är ju rena självklarheterna...
Dags för etapp 2 av testet med andra ord...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Huvkråkan » 08 08 07, 12:36

Hej
Jag har nyttjat denna svetsprimer mycket och har bara goda erfarenheter av den,i början så penslade jag för tjockt lager och då blev det inte så bra att svetsa på den.Nu lägger jag på ett penseldrag och drar sedan med en trasa över,detta har funkat bra för mig då färgen har otrolig vid häftning.
Huvkråkan
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 07 26, 8:15


Återvänd till Karosseri, Bilplåt o Lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron