Motorbyte

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Motorbyte

Inläggav Oscar » 08 11 01, 8:50

Har blivit erbjuden en motor från volvo 142. Årsmodell obekant.
Kan jag utan modofieringar sätta in den i en Amazon Combi 1964?
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Inläggav Mattias Johansson » 08 11 01, 8:55

Ja.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Oscar » 08 11 01, 10:11

Tackar för snabbt svar.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Inläggav RoBB » 08 11 02, 10:41

Jag knycker den här tråden lite :wink:
Är det samma sprängkåpa på B 18 som på B 20?
Användarvisningsbild
RoBB
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 07 07 22, 9:07
Ort: Tran

Inläggav Mattias Johansson » 08 11 02, 10:49

RoBB skrev:Jag knycker den här tråden lite :wink:
Är det samma sprängkåpa på B 18 som på B 20?


Nja... Men den passar.
B20 finns ju bara i bilar med wirekoppling då även de senare Amazonerna har det... Men en kåpa för hydraulkoppling eller stag, passar den med. Samma bultmönster på motorn.
Så, så länge du har kåpan till rätt bil så är det lugnt.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav RoBB » 08 11 02, 11:03

Jag ska stoppa i en B 20 i en av mina pv nu och då är det ganska bra att veta om kåpan passar rakt av :D
Användarvisningsbild
RoBB
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 07 07 22, 9:07
Ort: Tran

Inläggav Mattias Johansson » 08 11 02, 11:16

RoBB skrev:Jag ska stoppa i en B 20 i en av mina pv nu och då är det ganska bra att veta om kåpan passar rakt av :D


Bara behålla PV-kåpan så funkar det.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav RoBB » 08 11 02, 12:01

Tackar! Då är det bara att sätta igång då :D
Användarvisningsbild
RoBB
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 07 07 22, 9:07
Ort: Tran

Inläggav Christer Löfman » 08 11 11, 2:16

Motor byte i amazonen. B18 =>B20
"Sprängkåpa" gissar att det är samma som svänghjulskåpa?
Tänker byta kopplingen i amazonen men behålla gamla växellådan.
Har förstått att jag kan ändra till modernare koppling än original utan modifieringar på motorn?
Stämmer det?
Eller:
Kan jag även byta växellåda bara genom att byta ut locket på B20/ v.lådan?
Den har ju växelspaken långt bak.
Christer Löfman
 

Inläggav Mattias Johansson » 08 11 11, 3:14

Christer Löfman skrev:Motor byte i amazonen. B18 =>B20
"Sprängkåpa" gissar att det är samma som svänghjulskåpa?
Tänker byta kopplingen i amazonen men behålla gamla växellådan.
Har förstått att jag kan ändra till modernare koppling än original utan modifieringar på motorn?
Stämmer det?
Eller:
Kan jag även byta växellåda bara genom att byta ut locket på B20/ v.lådan?
Den har ju växelspaken långt bak.


Hur menar du nu?
Du ska alltså bygga bort hydraulkopplingen och sätta wire? Ptja, med delar från en 69-70 Amazon går det ju, frågan är varför man vill bygga om till ett SÄMRE system? Modernare är det ju inte...
Är lådan bakom B20n av 1975 års modell eller tidigare så går det utmärkt att byta locket bara. 1976 års B20 har M45-låda vilken är helt annorlunda. Korta spaken kom i 140-serien år 1972, så B20 har funnits med lång spak, men som sagt, bara locket skiljer.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Christer Löfman » 08 11 11, 7:51

Nä, inte nödvändigtvis.
Är nuvarande kopplingstyp att föredra så blir det den.
(Renoverade i fjol en Duett-58 med B16 motor där jag rekommenderades byta till nyare version. Men det blev vid det gamla.)
Så tänkte att det är bättre byta upp till nyare, (o kanske bättre!) eftersom amazonen är för dagligt bruk, o kommer att gå många mil till.
Alltså: B20 motor, original koppling, nya växellådan med lockbyte.
En tackar igen!
Christer Löfman
 

Inläggav surgubbe » 08 11 11, 9:55

ja om du menar själva kopplingen
och inte länkaget så är det väl "bättre"
med en solfjäder koppling men marginelt
på en standard motor. Däremot att byta
hydraul manövrerad mot vajer är bara
dumt
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Mattias Johansson » 08 11 11, 10:19

Kanske var så du menade också... Ja, då det är samma låda och svänghjul på både B18 och B20 (8-bultat svänghjul 74-> men samma koppling, ny låda på B20 -76, men samma koppling) så passar solfjäderkopplingen utan modifikationer. Lamellen passar då förresten även från M45/M46-lådan 76-78. Tryckplattan passar från B21/B23 med. Lite som att bygga med lego att hålla på med Volvo i bland.

I min värld har det bara blivit så självklart att detta passar mellan så jag inte tänkte längre än så, sorry.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Christer » 08 11 12, 9:26

Ganska invecklat lego, tycker jag. Men har nog det mesta på klart nu, så det är bara att sätta igång.
Roligt dryfta problem då lösningarna kommer som på löpande band!
Tack igen
Christer
 

Inläggav Mattias Johansson » 08 11 13, 11:14

Tänk på att du måste ha rätt urtrampningslager till tryckplattan bara. Finns tre olika, minst.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster