Original kontra ombyggt?

Snacka om nästan vad som helst bara det FÖLJER REGLERNA.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Original kontra ombyggt?

Inläggav Mattias Johansson » 09 07 27, 7:32

Som en liten spinoff på tråden om renoverat eller inte...

Var står ni i den klassiska debatten om huruvida gamla bilar ska bevaras som de är, eller om det är fritt fram att bygga om? Eller om det kanske enbart är ombyggda bilar som är intressanta till och med?

Och var går gränsen för vad som är original och ombyggt? Vilka ombyggnader är acceptabla osv?

Har det här bara som en ren pejl på var folk på forumet står. Det är OK att diskutera också, men håll er i skinnet, inga personangrepp eller så. :)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav jonny pv » 09 07 27, 8:23

Fler högst personliga ideer!

Gärna trimmat orginal! B16 skall vara B16, B18 skall vara B18 osv.

Men att borra upp en B20 tex är helt ok. Däremot så är jag inte speciellt förtjust i när det blir turbo, v-8, sånt som aldrig fanns "då det begav sig..."

En B20E kan vara en motor med förgasare, bara det går att återställa bilen med insprut. Kalla mig gärna orginaltalliban så länge alla får göra som dom vill!

Pv-544c 61/62 med B18A orginal!
P1800ES med Weber och lite till!

Extriört föredrar jag orginal!

MVH / JonnyPv medlem 13966 PV-klubben
jonny pv
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 05 11, 6:54
Ort: Torshälla

Inläggav sf1972 » 09 07 27, 8:49

Custom är snyggt, bara det inte blir för mycket.
Jag är lite av allätare, vissa dagar är original kanon att se på, men skulle nog inte drömma om att ställa en bil i det skicket sjäälv, man vill ju våga använda bilen också. Mild custom, med snygga lm fälgar, men inget mattsvart, det ser bara epigt ut usch, det är för uttjatat. Det mesta går hem, om det är ordentligt gjort, något jag inte kan med, är när folk penselmålar förgasare, generator m.m, utan att ens ha rengjort prylarna, eller målat så att det inte täcker usch.
Tack för mig =)
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav surgubbe » 09 07 27, 9:05

hhahaha det är väl snyggt när motorrummet är penslat gult
över kabelhärvor och allt och motorn är penslad blå över skit
och gryllat färg på motorkuddar och slangar :lol:
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Arne » 09 07 28, 8:31

Jag tycker det är trevligt med sleeper stukade bilar. De ska se ut som original men gärna med kraftig motor och kraftigare drivlina och bromsar bara de går att återställa till original om man känner för det.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Inläggav sf1972 » 09 07 29, 6:54

sleepers är feta, de får gärna vara lite avslöjande, men inte för mycket, den skall se ganska original ut
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Inläggav Arthursson » 09 08 09, 7:21

Gillar både original och ombyggt ! Dock gärna lite diskreta ombygnationer med lagom breddade skärmar mm (sleeper)

Sen så baseras oftast custombyggena på sånt som originalgurus ratar :wink:

Skulle själv inte sätta kapen i min 53:a om den var i bättre skick men ska det originalrenoveras så bör man nog utgå från ett hyffsat komplett objekt utan allt för taskig krom,inredning mm mm

Bättre med lite fler PV ar ute på vägarna än en massa påbörjade originalrenoveringar som kostar massor att få färdiga :shock:

Missuppfatta mig rätt nu :wink: original imponerar på mig också gbjh gbjh gbjh
Användarvisningsbild
Arthursson
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 09 28, 9:29
Ort: Malå

Re: Original kontra ombyggt?

Inläggav Greven » 09 08 21, 11:22

En bil som är jävligt rostig och inte komplett kan man väl bygga vad man vill av. Annars tycker jag att försiktiga ombyggnader, gärna som går att återställa alltid är OK. Man måste ha bilen i det skick man gillar. Jag är lite svag för tidstypiska ändringar, har aldrig gillat moderniseringar gjorda långt senare, men så hamnade jag på High Chapparall's museum och fick se en riktigt 80-talsPV, verkligt häftig. Nu får jag väl acceptera 240 med 20"fälgar också...
Falsk, sniken och elak.
Användarvisningsbild
Greven
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 07 24, 5:33

Re: Original kontra ombyggt?

Inläggav Nicke Lindgren » 10 01 27, 8:33

Jag gillar sleeperstuket.
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 01 27, 8:06
Ort: Umeå

Re: Original kontra ombyggt?

Inläggav Mattias Lavett » 10 01 27, 8:58

*mer bilder, mer bilder, mer bilder* :P :P :P :!:

v2
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Original kontra ombyggt?

Inläggav Nicke Lindgren » 10 02 08, 9:58

En till.
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 01 27, 8:06
Ort: Umeå


Återvänd till Off Topic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron