P210 ram dimensioner fram och bak?

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

P210 ram dimensioner fram och bak?

Inläggav Turbo50 » 17 02 13, 10:12

Hej hallå. Jag har sökt så långt nätets långa trådar tar en men kan inte räkna ut ram storleken Duetten har. Det är svårt nog att hitta mått för nyare bilar men dessa verkar något svårare.

d1

Jag är mest sugen på fram och bakvagnens mått och har ingen Duett att mätta avstånden på egen hand. Kan jag bara få ett avrundad nummer är jag nöjd och glad. Typ 80 cm -81 cm alltså noggrannhet duger.
Jag brukar ha massa saker i bilderna jag hittar på nätet att gå från att genomföra med. Verktyg "och mikrovågsugnar"? har varit bra saker att få ganska noggranna mått med. Men inte ni PV:or. Aldrig något att jämföra med i era bilder. :)

"Ram" menar jag alltså "chassit"? eller vad det nu egentligen heter. De två stommarna som allt är byggt på. Jag behöver måtten mellan dessa och hur tjock och höga de är för back och fram vagnen på en P210.

Det enda mått jag har är hjulbasen och hur långt det är mellan hjulen. Så det är väldigt svårt att få något mått på ramen bara genom att titta på bilder.

Som jag sa är måtten atlså: Hur mycket utrymme är det mellan de två stommarna. Och hur hög och bred är stommarna.

Mätpunkterna jag skulle vilja ha är över motorn / framhjulen. Viktigast att jag får rätt mått framtill.

Vid förarsättet/mitt på volvo ramen kan vara bra att ha måtten också. ( kan klara mig utan detta)

Över backupphängningen. Det går att eyeball it men vill inte om det finns mått att få. Jag tror att det är nästan 1m mellan stommarna. Eller heter det balkar? Min svenska är kass... Tackar för all hjälp ni troligen kommer att ge en Volvo 850 ägare som jag. :P
Turbo50

Re: P210 ram dimensioner fram och bak?

Inläggav Blomquist » 17 02 21, 10:07

Jag äger en Duett, en 210D med B18. Den är byggd på en ram.
Jag kan mäta upp ramen om du vill.
Du vill ha avståndet mellan ramskenorna där framvagnen
sitter samt samma mått mitt på och vid kickupen, alltså rakt över bakaxeln?
Du vill också ha uppgifter om höjd och bredd på ramskenorna läser jag det som.
Jag åker ut och skruvar imorgon, så jag kan mäta då.

Mycket möjligt att jag har en sprängskiss på chassiet också, skall kolla.
Blomquist

Re: P210 ram dimensioner fram och bak?

Inläggav Blomquist » 17 03 17, 2:58

Hej, här kommer ramritning. Från Volvos verkstadshandbok, utgiven 1967.

Bild
Blomquist

Återvänd till Chassi, bromsar o transmission