Vilken årsmodell har jag tro?

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Jonas Åberg » 12 02 23, 9:18

Hej.
Blev ägare av en 544 i dag.
Som totalt grön på Volvo behöver jag lite bra länka på info om dessa bilar, så tacksam för info.

Till den första stora fråga. I bilregistret står det Volvo P 544-11134 C och är från 1962 och uttagen 1963 03 27.
Inget konstigt här, eller?
De som jag tycker är konstigt är att Chassinummer är 384XXX och vad jag hittar på nätet är 368000 till 395099 är 544 D och klassade som -63:or. Vet att det nya enligt eu-norm är årsmodell blir tillverknings år men eu fanns ju inte 1963. :)

Vad tror/vet ni?

Jonas
Volvo PV 544 -63
SAAB 99 Turbo -78, -79. EMS -77, 99T16 -80, 99T8 -80.
Ford Model-A Cupé 1930, Tudor 1930.
Bsa B33 1949, A65 1970, Vcs Choppers 2008.
Användarvisningsbild
Jonas Åberg
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 02 23, 9:04

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Mattias Lavett » 12 02 27, 7:18

det stämmer att ch 368000-395099 är 544D

vad står det på din typbricka?
På den ska ju både typnummer & chassienummer stå.

skulle tro att nån slintit på tangenterna vid reg.besiktning & skrivit C ist för D

Som totalt grön inom PV tycker jag du ska kosta på dig ett medlemskap i PV klubben.

www.pv-klubben.org då får du hem en tidning några gånger om året + att du får "matrikeln" som är en tjock fakta bok om PV
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2070
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Jonas Åberg » 12 02 27, 9:59

Har kollat lite närmare på bilen nu. Har ju inte ens hämtat den än (så färskt är det).

Det står 1113 4 D på typskylten färg 79 kädsel 45-229
Sen står det instämplat på torpeden *384XXX* samt 11134D.


Vet inte riktigt om jag passar här. :)
Har en böjelse för andra bilar :)

Har 2 st A-fordar och vad det gäller 70-talare och nyare är det de andra "Svenska" märket som gäller(så just nu märkes lös).
Varför just Pv kan man undra.. Jo jag är född och uppvuxen i Pv och bara älskar formerna på Pv,Amazon och P1800.
Nästa snygga volvo hittar jag i C70 -11 och C60 -11. :wink:
Med risk för upprörda känslor så är det bara så att vi kan ju inte tycka lika all. :)
Volvo PV 544 -63
SAAB 99 Turbo -78, -79. EMS -77, 99T16 -80, 99T8 -80.
Ford Model-A Cupé 1930, Tudor 1930.
Bsa B33 1949, A65 1970, Vcs Choppers 2008.
Användarvisningsbild
Jonas Åberg
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 02 23, 9:04

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Mattias Lavett » 12 02 27, 10:19

Smaken är som baken delad, om än ganska lika ibland, som du kanske ser på min forumsignatur.

du får kolla med bilprovningen eller maila transportstyrelsen & be dom rätta felet om det står C på dina papper men D på bilen, stämmer chassienummer mm mot regbevis så är ju allt okej iaf.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2070
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Jonas Åberg » 12 02 28, 8:24

Mattias Lavett skrev:Smaken är som baken delad, om än ganska lika ibland, som du kanske ser på min forumsignatur.

du får kolla med bilprovningen eller maila transportstyrelsen & be dom rätta felet om det står C på dina papper men D på bilen, stämmer chassienummer mm mot regbevis så är ju allt okej iaf.


Fin bilpark de där du :)
Volvo PV 544 -63
SAAB 99 Turbo -78, -79. EMS -77, 99T16 -80, 99T8 -80.
Ford Model-A Cupé 1930, Tudor 1930.
Bsa B33 1949, A65 1970, Vcs Choppers 2008.
Användarvisningsbild
Jonas Åberg
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 02 23, 9:04

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Mattias Lavett » 12 02 29, 8:47

Jonas Åberg skrev:
Mattias Lavett skrev:Smaken är som baken delad, om än ganska lika ibland, som du kanske ser på min forumsignatur.

du får kolla med bilprovningen eller maila transportstyrelsen & be dom rätta felet om det står C på dina papper men D på bilen, stämmer chassienummer mm mot regbevis så är ju allt okej iaf.


Fin bilpark de där du :)

Ja, kanske liiite för många , men vafan man lever ju bara en gång & den som har mest prylar när han dör , han vinner ;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2070
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Mattias Johansson » 12 03 30, 4:16

Jag har också haft en bil som enligt chassinumret var en D men stod som en C i pappren, den var dessutom inskriven som en 1962 års modell med första regdatum 1962-01-01 :shock: (vilket tyder på att rätt regdatum inte gått få fram vid övergången till nya plåtarna).
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 799
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Andreas_93 » 12 03 31, 4:20

Lånar tråden lite
Har fått ett erbjudande om att överta en volvo pv 544 års mod -61
och enl transportstyrelsen är den uttagen 1961-01-01
Det är chassie nr 339824
Är det någon som har koll på om det är något att ha?
kan även tillägga att den har varit avställd sen 1984
Andreas_93
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 12 15, 5:45
Ort: Blidsberg/Ulricehamn

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Mattias Lavett » 12 03 31, 4:45

Andreas_93 skrev:Lånar tråden lite
Har fått ett erbjudande om att överta en volvo pv 544 års mod -61
och enl transportstyrelsen är den uttagen 1961-01-01
Det är chassie nr 339824
Är det någon som har koll på om det är något att ha?
kan även tillägga att den har varit avställd sen 1984

Det där med första regdatum (uttagen 61-01-01) stämmer inte i bilregistret , då många bilar fick fel datum när man gick över till moderna regnummer. får du den så JA, sällan du hittar en komplett PV tillsalu för under 5000kr oavsett skick, nu vet jag ju inte vad det är för modell & skick på din, typbeteckning, färgkod,klädselkod på skylten i motorummet & lite foton så är det lättare att säga.
544C måste det iaf vara med ditt chassienummer, tillv mellan augusti 61 & augusti 62 men troligen tillverkad hösten 61, 544C= chnr 330100-367999 alltså en av 37900 tillverkade av "årsmodellen"
första året med B18motor, 12volts elsystem & den kraftigare ramvagnen mm
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2070
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Andreas_93 » 12 04 02, 6:43

Mattias Lavett skrev:
Andreas_93 skrev:Lånar tråden lite
Har fått ett erbjudande om att överta en volvo pv 544 års mod -61
och enl transportstyrelsen är den uttagen 1961-01-01
Det är chassie nr 339824
Är det någon som har koll på om det är något att ha?
kan även tillägga att den har varit avställd sen 1984

Det där med första regdatum (uttagen 61-01-01) stämmer inte i bilregistret , då många bilar fick fel datum när man gick över till moderna regnummer. får du den så JA, sällan du hittar en komplett PV tillsalu för under 5000kr oavsett skick, nu vet jag ju inte vad det är för modell & skick på din, typbeteckning, färgkod,klädselkod på skylten i motorummet & lite foton så är det lättare att säga.
544C måste det iaf vara med ditt chassienummer, tillv mellan augusti 61 & augusti 62 men troligen tillverkad hösten 61, 544C= chnr 330100-367999 alltså en av 37900 tillverkade av "årsmodellen"
första året med B18motor, 12volts elsystem & den kraftigare ramvagnen mm

Tusen tack för den informationen, blir till att åka och hämta den en dag då :D
Andreas_93
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 12 15, 5:45
Ort: Blidsberg/Ulricehamn

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Andreas_93 » 12 04 15, 2:00

Har lite mer info om pvn jag behöver hjälp med:
Pv 544-11121c
Färg 16
Klädsel 40-197
Andreas_93
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 12 15, 5:45
Ort: Blidsberg/Ulricehamn

Re: Vilken årsmodell har jag tro?

Inläggav Mattias Lavett » 12 04 18, 7:04

Andreas_93 skrev:Har lite mer info om pvn jag behöver hjälp med:
Pv 544-11121c
Färg 16
Klädsel 40-197



11121 betyder
1a 1=personbil,
2a 1=Bilmodell=Pv,
3e 1=B18A
4e 2=Standardutförade (kallas även Favorit)
5e 1= M30 treväxlad

Färg-16 = Svart

40-197
klädsel är Nougatfärgad vävplast & Beiget tyg på säten,
en rak prydnadslist i plast nertill på dörrsidor,

sen var ju C modellen en stor uppdatering med mycke nya smådelajer & även större ändringar,
"några nyheter"
12volt, B18 motor,
kraftigare framvagn,
ändrad hastighetsmätare till 180km/h,
andra emblem, fönstervevar,
nytt kraftigare gångjärn till motorhuven
nytt grillgaller mm mm mm
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2070
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland




Återvänd till Allmänt om volvo

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster