Undran om prisbild på en 444 från 53

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Undran om prisbild på en 444 från 53

Inläggav JanneR » 12 08 08, 11:41

Jag vet inte om detta är rätt ställe att skriva detta och om det är fel så får väl nån moderator flytta det. Det gäller en PV -53 som jag fått korn på.

Bilen är alltså från -53 och är för närvarande totalt i delar men allt finns. Karossen är i gott skick men måste blästras och lackas. Motorn måste helrenoveras. Vad kan vara rimligt att betala för denna bil?

Mvh Janne
JanneR

Re: Undran om prisbild på en 444 från 53

Inläggav classic_volvo » 12 08 09, 5:07

Jag är ingen värderingsman för veteranförsäkringar och inte heller kvalificerad expert, men...eftersom du frågar kan jag inte hålla mig ifrån att svara! :)

Jättesvårt att prissätta en bil man inte har sett + att en och samma bil kan vara värd olika mycket för olika personer. Vilket är skicket "din" bil map på skärmar, grill, stötfångare och inredning? Min okvalificerade gissning skulle bli att den kan vara värd 5 - 10.000, men som sagt jag vet ju inte vad jag pratar om egentligen :) och har ju heller inte sett bilen.

Sedan är det ju det här med att göra bil av den igen. Vilken budget har du? Vilken nivå tänker du dig på den "färdiga" bilen, nyskick eller bruksskick etc? Lycka till och håll oss informerade! :)
/ sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo

Inläggav gusten » 12 08 09, 8:49

Om du inte känner att du måste renovera en bil , så köp en färdig. Fina 53or bör du hitta för under 40000. Dom pengarna är snabbt borta på plåt , lack och motorrenovering även om du fått bilen gratis. Renoveringsobjekt är alltid för dyra och fina bilar alltid för billiga.
gusten

Inläggav JanneR » 12 08 09, 11:37

Hade tänkt mig renovering till fint originalskick om möjligt om jag nu kan påbörja projektet. Jag måste bland annat lösa lokalfrågan då jag just nu inte disponerar lämplig sådan.

Mvh Janne
JanneR

Inläggav classic_volvo » 12 08 11, 7:32

Håller med om gustens inlägg.
Tycker också att följande citat var jättebra summerat ! :D Stämmer iaf om man själv är köpare av ett objekt eller säljare av en fin bil.
gusten skrev: Renoveringsobjekt är alltid för dyra och fina bilar alltid för billiga.

/ sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo

Inläggav JanneR » 12 08 11, 9:43

Är dessvärre pinsamt medveten om att det kommer att kosta. Kaross med skärmar är i bra skick, stötfångare och grill samt inredning sådär. Motorn måste helrenoveras vilket jag uppskattar till c:a 15000:-, är det en någorlunda riktig summa?
I första skedet tänkte jag få upp den till hyfsat bruksskick och sedan se hur jag fortsätter. Kan lika gärna nämna vad säljaren vill ha, han vill ha 10.000:-

Mvh Janne
JanneR

Inläggav Blomquist » 12 08 14, 7:37

Det är stor skillnad på körbart och inte körbart objekt. Den förstnämnda kan man ju
bedöma det tekniska skicket på.
Om det inte följer med en massa nytt tycker jag att det låter lite halvdyrt.
Finns en hel del nedmonterade tappade sugar runt omring i landet.

Jag skulle prova med en liten prutning.
Blomquist

Återvänd till Allmänt om volvo