Samlingstråd B18 -allmänna frågor

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Inläggav Lars Bd » 08 10 14, 9:06

Motorn ska starta med grundinställningar men kanske instrument krävs för finjustering, stroboskoplampan tex är avsedd att användas på en motor som går medan kamvinkelmätaren används vid körning på startmotor för att samtidigt kunna justera brytarna..
Joje skrev:förståsigpåaren lokalt här har aldrig använt vare sig det ena eller andra. Bara öronen typ.

Dom skulle jag inte lita på utan kolla allt själv.
Motorn går runt så det betyder att sot inte begränsar kolvrörelsen.
Fiberdrevet är tillräckligt helt eftersom det driver kamaxeln och då även fördelaren.
Finns det kompression i motorn?
Ventilspel?
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav Joje » 08 10 15, 5:27

Ska kolla ventilspelet och membranet nu. Eventuellt kör jag komp.prov med. Plus "mekanisk" tändkontroll. Bara för att se att jag ligger rätt.
Nu vet jag inte vilken maskin det är i, knappast orginalmotorn. Vet inte hur man ser vilken B18-typ det är och vilken förtändning det ska vara mer exakt. På B20 vill jag minnas att dom sänkte förtändningen i serviceinstruktionerna i modern tid. Samma med ventilspel med för den delen men jag kör 0,4-,45. Det skiljer ju så lite mot dom som ska ha större - i detta sammanhang.

När det gäller sotet menade jag på ventiltallrikarna. Som då inte tätar om det kommit flagor.
BMW-exemplet handlade om kolvtopparna. Motorn gick runt som den skulle när jag fick den men vid rengöringen utv. så la jag den ner och sen var det som kolvarna slog i toppen. Men det var sotet som inte fick plats, allt som lossnat hamnade på ena kanten av kolven och sen slogs det fast när jag försökte snurra veven.....
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Lars Bd » 08 10 15, 6:24

Om man bortser från B18B med avgasrening så varierar förtändningen mellan 17-24° på A B och D motorn så en grundinställning på ca 22° ska fungera på alla andra B18B samt alla B18A/D även B20A ska ha ca 22° förtändning.
Här finns lite information http://www.volvoamazonpictures.se/power ... vlina.html
Jag har lite svårt att tro på sot i ventilsätena så att alla cylindrar skulle bli i stort sett kompressionslösa.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav Joje » 08 10 15, 7:32

Nä jag vet att det är svårt att tro det om sotet. Jag trodde inte på sotet på kolvarna heller... hursomhelst så känns det som kompen har blivit mycket tydligare nu när jag kört den länge å väl på starten.

Har gjort alla åtgärder utom kompprov nu. OCH - den är på G. Startar nästan. Även rengjort bensinpumpen men det gav inget. Men tycker det verkar som den ger väldigt lite. Börjar hacka igång på halvgas. Ska ladda lite nu och sen montera om batteriet fram. Sitter i bagaget av ngn anledning.
I övrigt såg jag inget som var slitet eller misstänkt. Ventilspelet var näst intill 100´på alla.
Kunde möjligen tänka mig att insuget tar ngn tjuvluft som den uppträder. Har tätat bulten jag nämnde.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Joje » 08 10 15, 3:02

Jag ger upp tillsvidare. Har inte mer tid just nu att lägga på detta. Testat lite med brytaravstånd och olika förtändningar. Står ju lite olika i olika publikationer. I Volvos handbok den gula för 140 står det visst nånstans kring 12 beroende på utf. Men det funkar lika arsligt på lägre och högre. Bara nästan att den vill igång. Nu är det komp med. Men halvgas är det som gäller. Ingen reaktion på startgas.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Joje » 08 10 22, 2:53

Nu är maskinen igång ! Det visade sig att den surat ner sig ordentligt, men tack vare en granne som skruvat B18/B20 sen födseln så fick han snart liv i den. Jag hade ställt den rätt. Känns ju iallafall bra....
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav P.Hedlund » 08 11 26, 9:51

Någon som vet vilken max effekt man får ta ut ur en Duett med b20 utan att regbes.? Visst, man kan ringa till Volvo men har hört att dom inte orkar bryr sig om sånt.
P.Hedlund
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 08 09 30, 4:38

Inläggav Mattias Johansson » 08 11 26, 10:09

P.Hedlund skrev:Någon som vet vilken max effekt man får ta ut ur en Duett med b20 utan att regbes.? Visst, man kan ringa till Volvo men har hört att dom inte orkar bryr sig om sånt.


Regbesiktiga behöver du egentligen så fort du bytt motor till nåt annat än det som suttit där...
Men max effekt i en Duett är 82 hk.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 799
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Samlingstråd B18 -allmänna frågor

Inläggav Blomquist » 12 08 26, 9:15

Duett av sista årgångarna har 85 hk som standard.
Bilprovningen skulle jag kontakta i denna fråga.
Blomquist
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Samlingstråd B18 -allmänna frågor

Inläggav Mattias Lavett » 12 08 26, 9:37

lite info från :
http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
klicka på tillåten effektökning i menyn

men som tidigare sagt, så fort du byter till större motor/trimmar så måste det regbesiktas

effekten i KW
Volvo PV 544 74 DIN/177 Nm
Volvo PV 544 81 DIN/177 Nm Skivbroms fram
Volvo PV 445 (Duett) 44 DIN/118 Nm
Volvo PV 445 (Duett) 55 DIN/142 Nm Framaxelbalk för B18
Volvo PV 210 (Duett) 60 DIN/157 Nm Om B20A används krävs framaxelbalk för B18.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2070
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Samlingstråd B18 -allmänna frågor

Inläggav Blomquist » 12 10 31, 10:04

Oxidationer i rymden med koppar, vete och aluminium?
Undrar vad denne Jovanny hade i åtanke när han lade in detta under "Motorer/B18"?
Blomquist
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Samlingstråd B18 -allmänna frågor

Inläggav classic_volvo » 12 10 31, 8:21

Ha ha ha...instämmer...nu är det på väg att spåra ut fullständigt....
/ sven
PV 544 '65a
PV 544 '64;a SPORT
Användarvisningsbild
classic_volvo
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 05 22, 12:35
Ort: ... nära Göteborg

Re: Samlingstråd B18 -allmänna frågor

Inläggav Mattias Johansson » 12 11 20, 7:36

fixat!
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 799
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix



Föregående

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron