Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Inläggav Martinhiller » 12 02 13, 4:07

Får införskaffa T-rör. Det var kanske det som förre ägaren stannade på he he

MVH
Martin
Volvo Duett 210
-60
B16
Användarvisningsbild
Martinhiller
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 03 20, 4:50
Ort: LANDVETTER

Re: Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Inläggav NRoos » 13 05 01, 6:38

halloj! Har lite problem med pv. Den är väldigt opålitlig att starta. Först och främst slår inte startmotorn till alla gånger men det vet jag ju att den är kass. Men det verkliga problemet är att den inte vill poffa igång alls. Hade nyladdat batteri och kört den 4 kortare sträckor utspritt på 4 dagar. När jag skulle åka hem efter sen sista korta sträckan och den fått stått i ca 2 timmar så ville den inte starta. Den poffade lite och ville verkligen igång några få gånger. Det slutade med att jag fick putta igång den. Tomgången är bra och den far fram friskt men just starten är inte så bra. Vad kan detta bero på? Det är ny kondensator, brytare, rotor, fördelarlock, tändstift, packningar till gasaren och renoverad soppapump. Tändkablarna är gamla och kanske bör bytas men dom bör väl inte ge upphov till problemet? kan det vara något med fördelaren som är trasigt? Att den är glapp eller liknande? Jag har visserligen varit med om att flottörventilen har fastnat och då var den ny så jag bytte till en äldre och jag har inte märkt att den har flödat över. Jag skulle vilja få det till att det är ett elektriskt fel men jag förstår inte riktigt vad det skulle kunna vara och att den starta rätt så direkt ibland och sen efter man har kört en bit och ska starta den så vill den inte alls. kan också meddela att nu då den var svårstartad sist och efter vi puttat igång den så stängde jag av den och försökte starta den igen direkt efter och det ville den inte alls, fast den för 2 sekunder sedan varit igång.
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Inläggav Arne » 13 05 01, 7:20

Eftersom den starta då du knuffar igång den men inte med startmotorn så kan du ha problemet i startmotorn. Om startmotorn fältar så tar den all ström så det räcker inte till tändningen, du nämnde att startmotorn inte var bra så börja söka där. Fältar = rotorn är glapp så ankar lindningarna tar mot fältlindningarna.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Inläggav NRoos » 13 05 01, 8:38

Arne skrev:Eftersom den starta då du knuffar igång den men inte med startmotorn så kan du ha problemet i startmotorn. Om startmotorn fältar så tar den all ström så det räcker inte till tändningen, du nämnde att startmotorn inte var bra så börja söka där. Fältar = rotorn är glapp så ankar lindningarna tar mot fältlindningarna.


Jo det är väl sant att den kan fälta, men då tycker jag ändå att det är konstigt att den ibland startar alldeles direkt. Det jag upplever med startmotorn är att den inte slår till då man vrider på nyckeln. Eller snarare att den inte orkar trycka ut drevet. Det säger klick men inte så mycket mer. Ibland får man vrida nyckeln mer än 20 ggr för att startmotorn ska börja driva. Jag ska ta och skaffa mig en annan startmotor och se hur det artar sig, men jag är skeptisk till att den är boven. Dock så hoppas jag ju självklart att så är fallet. :)
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Re: Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Inläggav NRoos » 13 05 10, 4:54

Okej. En liten update då. Farsan ( vars bil det är egentligen ) Har haft en hel drös med pv:sar. I skogen stod det en som hade startmotor och jag tog lös den och smörjde upp den då den inte alls ville slå till eller röra sig då man kortslöt den. Men som sagt den slog til lvarje gång efter att jag hade tagit isär och smörjt upp den lite. Byte startmotor på bilen men den ny smorda och nu dom få gånger jag provat ( kanske 5-7 ggr ) så har den alltid slagit till och startat lätt. jag körde en kortare sträcka på kanske 1 km och slog av bilen för att sen få igång den lika snabbt. Så felet var nog startmotorn men jag har som sagt ännu inte kört så mycket så jag vet säkert.
NRoos
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 12 20, 11:58
Ort: Rickleå 5 mil norr om umeå

Dör nästan när man gasar pv 444 -54

Inläggav Sven_Emil » 14 04 20, 8:31

Den är lite trögstartad när den är kall. full shoke och full gas krävs nästan alltid. Den har lite för låg tomgång fast skruven är i botten! Nu till det verkliga problemet. när man ska varva upp motorn så håller den på att dö. man får lixom pumpa försiktigt på gasen för att varva upp. detta medför att den hoppar som ett as när man lagt i ny växel och ska gasa upp... För mycket / lite bensin?? vad gör jag för att fixa det? Förslag uppskattas! :)
Sven_Emil
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 06 22, 4:08

Re: Samlingstråd B16 -allmänna frågor

Inläggav Arne » 17 05 26, 10:06

Kolla så accpumpen fungerar, det finns två lägen på accpumpen som du justerar med att vrida brickan ett halvt varv åt gången. Du kollar accpumpen genom att lossa locket till förgasaren och tvinga ner pumpspindeln, då ser du om det sprutar bensin.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Föregående

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron