Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret

Inläggav Stefan_B » 13 10 20, 8:48

Jaha, då blir min tanke om att skapa en projekttråd verklighet. Bilen, en 544E Favorit 1964, inskaffades 2008 och arbetet med den påbörjades 2011. Således kommer den första delen i denna tråd att vara "retroaktiv", sånt jag har gjort för ett år sen eller mer.
Planen är att bilen ska vara i det utseendemässiga slitna skick den är, men vara bra och driftsäker maskinellt. Den gick som bruksbil till 2007, och är således ett ganska utslitet exemplar. Underredet har klarat sig ganska bra från rost, men då den har stått ute nästan jämt har den rostat uppifrån, tvärt om mot vad som brukar vara vanligt.
Tid att hålla på med den har jag nästa inte. Familj, barn, hus, sommarhus osv tar med all rätt den största tiden, så därför är jag noga med att jag ska hålla mig på spåret: Reparera, inte renovera. Var gränsen går är givetvis flytande, men som sagt: Bilen ska få förbli sliten. Men den ska fungera.
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:45, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 13 10 20, 8:53

Bildlänk:

Bild

Jag har läst att det här forumet har slut på utrymme för bilder, därför testar jag såhär med "forumbilder".
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:45, redigerad totalt 6 gånger.
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 13 10 20, 5:57

Bild
Nåväl. Där på hösten 2011 fick bilen en rejäl tvätt för att få bort fågelskiten och därpå en hedrande plats i garaget.
Optimistiskt tänkte jag att det enda som skulle behövas var att byta den slirande kopplingen, fixa den kobenta framvagnen, reparera de obefintliga bromsarna och byta den spruckna vindrutan. Detta var innan jag insåg roststatusen, men mer om det senare.
Hursom, länkarmar och styrspindlar plockades ner och rengjordes. Jag brotschade in nya spindelbussningssatser, eller rättare sagt en ny och en begagnad som jag pressade ut ur en hopplöst rostskadad spindel från en -53a skogsvrak. Tyvärr har jag inga bilder från detta arbete, men jag kan säga att jag inte hade några originalverktyg utan tillverkade pressverktyg själv och använde en ställbar brotsch.
Jag skruvade ihop grejorna utan att måla dem, som sagt så är det reparationer jag ägnar mig åt. Bromsarna lade jag däremot ner lite mer jobb på, rengjorde och målade upp bromssköldarna, med nya cylindrar och backar.
Bild

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 12, 3:15, redigerad totalt 3 gånger.
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 13 10 20, 7:02

När jag hade satt på trummorna fram med rengjorda och omfettade lager, drog jag ut drivaxlarna bak för att rengöra även bakhjulslagren. Lagren var felfria, men fettet som tjära...
Med nya yttre och inre tätningar och nytt fett skruvades sköldarna på och lagerspelet justerades. Jag lade på ett tunt lager av packningssilikon på schimsen, då det brukar svettas ut olja ur fettet den vägen.
Bild
Även bakre bromsbackarna är nya, eller rättare sagt NOS, lösta på Tradera. Hjulcylindrarna är även de NOS, men de var så illa förvarade att de börjat rosta invändigt. Dock räckte det med honing och smörjning med rött bromscylinderfett.
Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 12, 3:17, redigerad totalt 3 gånger.
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 13 10 20, 7:39

Bild

När jag jobbade med bakbromsarna insåg jag att bakskärmarna satt fast lite för dåligt i karossen, till och med för min smak. En lätt ångest infann sig, inte därför att jag är okunnig i svetsning, utan därför att: 1. Jag hade inte inte tid att börja rostlaga en bil, och 2: Jag har mer hat än kärlek till att svetsa rost i bilar.

Bild

Frågan är då vad mad skulle göra? Efter moget övervägande och konfererande med min fru, kom jag fram till att det var dags att dra fram svetsen. Bilen är en av de PV-modeller som jag känner för (visst har man sina favoritmodeller?). Dessutom är den svart, sliten och oskruvad. Faktum är att jag minns just den här bilen från min barndom också, vi bodde många år granne med hon som ägde den.
Så skärmarna åkte av, bilderna får tala för sig själva. Nu får det vara bra med uppdateringar för ikväll.

Bild

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 12, 3:20, redigerad totalt 2 gånger.
Stefan_B

Inläggav Djo » 13 10 21, 2:36

Trevlig tråd med uppfräschning ej total renovering är ju speciellt på sitt vis att bibehålla tidens tand och minnen. :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo

Inläggav Stefan_B » 13 10 21, 4:55

Tack Djo! Jag följer din tråd om -57:an med största intresse!
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 13 10 21, 5:20

Bild

Jaha, dags för lite mer bilder. Det är lätt att uppdatera när man har material från förgången tid... kvällens bilder är från tiden juli-augusti 2012. Nånstans ska man börja kapa och jag började på vänstersidan. Den sidan var också sämst, men ingen katastrof som synes. Som jag skrev i inledningstråden har denna bil rostat uppifrån, ofta är pv:arna sämre nertill än denna när skärminfästningarna ser ut såhär. Så jag intalar mig att jag har ett BRA exemplar, suckar och sätter igång.

Bild

Bild

Inte så farligt ändå

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så var rostlagningen inledd. Nu ska det gå att fästa ett bälte här så att 4- och 5- åringen kan åka med sen. Men det gäller att jag håller mig på spåret, annars har jag nog barnbarn innan bilen kommer ut på vägen med mitt tempo...

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 12, 3:26, redigerad totalt 1 gång.
Stefan_B

Inläggav Blomquist » 13 10 22, 4:35

Snyggt!
Blomquist

Inläggav Stefan_B » 13 10 24, 12:01

Tackar! Jag lägger in lite mer bilder, dessa är från tiden september –oktober 2012. Jag flyttade över till den högra sidan och började där, då jag bedömde att den sidan var så pass bra att skärminfästningen skulle gå att rädda utan ekonomiplåt.
Bild

Bild
Som en tesil…

Bild

Bild

Bild

Bild
Det går rätt bra att passa in bitar såhär, åtminstone om det som här finns några friska partier som bibehåller stadga och mått.

Bild

Bild

Bild

Bild
Jag märkte ut på karossen var svetsmuttrarna satt och svetsade därpå fast nya 5/16”UNC på plåtarna jag passade in. Det kan vara frestande att använda M8, men att blanda gängor går aldrig väl. 5/16” ska det vara! Kvalitetsbolaget Biltema (lite ironisk där…) har en bra tum-sortimentsats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Den här biten går runt karossidan, jag gjorde en liten jigg och knackade till den i skruvstycket.
Bild

Bild

Bild

Bild
Brandsäkerhet ska man tänka på!

Bild

Bild
Svetsat! Man måste givetvis svetsa jätteförsiktigt, punkta växelvis så att det inte blir för varmt. Den skarpögde kan se att karossidan trots detta slog sig lite, jag får se hur jag löser det senare. Det är lite för mycket för att spackla (i alla fall om man ska sova gott på nätterna sen…) Eftersom jag ska spackla med platic spackling på karossidorna ville jag ha svetsarna så täta som möjligt. Så, när jag trodde att jag svetsat klart så släckte jag ljuset i garaget och stoppade sladdlampan inne i bilen. Sen var det bara att punkta igen ”missarna” där man såg ljusstrimmorna. Jag rekommenderar verkligen att göra så om man inte ska tenna skarvarna.

Bild

Bild
Nedersta biten

Bild

Bild
Ahhhhh, en frisk tröskel!

Bild
Tillfällig ”hållare”

Bild

Bild
Svetsat och slipat.

Bild

Bild

Bild
En liten bit till att passa in

Bild
Åssa pensla på lite epoxygrund, även denna från kvalitetsbolaget Biltema, egentligen avsedd för båtar. Jag vet inte om den är bra, men den är tillgänglig och billig…

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 20, 7:02, redigerad totalt 10 gånger.
Stefan_B

Inläggav Blomquist » 13 10 25, 6:30

Snygga bilder och snygga svetsar! Rekommenderar tryckluft till kylning mellan punkterna,
men det kanske du redan kör med.
Blomquist

Inläggav Stefan_B » 13 10 26, 5:57

Tack! Jag har kylt med en fuktig trasa. Tryckluft är nog torrare och bättre, men jag har två garage på tomten, pv:n står i det ena och kompressorn i det andra. Just det här hur plåten drar sig har jag funderat en del på. När jag nu ska börja jobba på vänstra sidan och byta hela skärminfästningen, tror jag att jag ska försöka smida punkterna eftersom där jag kommer åt, för att motverka krympningen av plåten. Sen tror jag faktiskt att plåten krymper mindre när man svetsar kant-i-kant, jämfört med om man falsar och lägger omlott (och helsvetsar genom punktning på samma sätt som när man lägger plåtarna kant i kant)? Någon som har en tanke om detta? Och om man kyler svetsen för snabbt, från röd, då krymper den väl ännu mer?
Stefan_B

Inläggav Stefan_B » 13 10 29, 8:16

Det verkar som några läser, så jag fortsätter. Nu är vi framme vid våren 2013, efter några månaders stillestånd i PV-reparationerna började suget återkomma. Det som kändes roligt att börja med var kopplingsbytet, så sagt och gjort: bilen pallades upp några tum till och växellådan plockades ut underifrån. Det man ska tänka på är att lossa kylaren så att den följer med när motorn tippar bakåt, samt att lägga ett mellanlägg bakom toppen om man är rädd om lacken i motorrummet.

Bild
När svänghjulet plockats lös stod jag inför två val: byta filtringen, eller byta hela gaveln till packboxvarianten, då jag hade en sådan liggande. Jag valde att byta filtningen, då jag bedömde att jag inte skulle få gaveln tätt mot tråget utan ta loss hela tråget. Detta skulle vissa sig vara ett dåligt val, mer om det senare.

Bild
M30-lådan tvättade jag utvändigt och så bytte jag packboxar på både ingående och utgående axlar. Tyvärr glömde jag fota detta, men det man ska tänka på är att lägga lite packningssilikon bakom muttern på flänsen, annars kan det läcka olja genom splinesen.
Sen satte jag upp allt igen, startade och… det droppade rejält med olja från motorn! Efter lite övervägande var det bara en sak att göra- plocka ner allt en gång till och dessutom plocka ner tråget.

Bild
Eftersom jag inte hade plats i garaget att lyfta ur motorn ur en uppallad bil, var det bara att ta ner tråget underifrån. Det går, om man gör enligt följande: Lyft motorn från motorkuddarna med ett ok som på bilden, eller liknande (jag behövde ju inte vara så rädd om lacken). Växellådan ska sitta kvar i bakre fästet. Ta sedan ner framvagnen, låter man den ligga kvar på domkraften behöver man inte lossa styrstagen. Däremot måste bromsrören lossas från huvudcylindern. Sen är det bara att plocka bort tråget.
Eftersom jag skulle lös med växellådan igen var jag tvungen att skruva tillbaka framvagnen för att ha något att fästa den tråglösa motorn i, plocka lös låda, koppling och svänghjul. När jag sedan satte upp prylarna igen ficka jag göra om allt i omvänd ordning. Har man inte jobb så skaffar man sig.

Bild
Tråget var rejält kleggit, jag tror att det var evakueringskanalen från labyrinten innanför filtringen som släppte igenom för lite olja och orsakade läckaget. Den här kanske någon känner igen från tråden ”Bytt filtring läcker olja” i B18-avdelningen här på forumet.

Bild
Den nya gaveln för packbox monterades. Jag centrerade den med tre bladmått, men jag tror att det går lika bra, kanske bättre, att montera packboxen först och låta den centrera gaveln.

Bild
Här är kopplingen på plats igen, men inte tråget.

Bild
Kopplingslänkaget var slitet. Jag köpte ett av stagen nytt då det var billigt, men resten svetsade jag på nytt material.

Bild
Det här hålet lade jag igen med svetsen och borrade sedan upp ett nytt.

Bild
Axeln svetsade jag också på, och slipade till den med lamellskiva och smärgelduk. Den här axeln går i en plastbussning (se bild nedan), så det går bra att göra så.

Bild
Ett reparerat och fungerande länkage. Plastbussningen närmast kameran bytte jag, men den inre var ok.

Bild
Rent , snyggt och tätt under gammbilen. Hålen som syns till vänster i bild är inte rost, det är original dräneringshål… nej, jag kan inte ljuga, det är rost. Men det får bli en senare fråga.
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 20, 7:14, redigerad totalt 2 gånger.
Stefan_B

Inläggav vidariii » 13 10 29, 9:34

Hej! Jättebra tråd att följa. Det är lustigt, för tre veckor sen gjorde jag precis samma "renovering" av kopplingslänkaget utan att ha läst om det i den här tråden. Lagt på material med svetsen och slipat till, lagt igen hål, slipat och borrat nya hål. Blev kanonbra och kopplingen känns mycket mer "distinkt". Fantastiskt med dina bilder, jag har gjort en massa saker som jag fotat och velat lägga upp här, men utrymmet var som sagt slut. Nu ligger de i min dator och skräpar...
Det är väldigt betydligt lättare att beskriva en renovering/reparation eller demontering/montering med bilder. Ett sånt här forum tappar ju till viss del sin funktion om det inte är lätt att infoga bilder.
Tycker jag.
Magnus
vidariii

Inläggav Djo » 13 10 29, 11:00

Blir ju riktigt bra det här :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo

Nästa

Återvänd till Projekt