För högt oljetryck i B20

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

För högt oljetryck i B20

Inläggav Nybbe » 13 09 18, 12:05

Hej precis köpt min första pv :)

MEN min motor i den nyinköpta pv:n har börjat trycka ur sig olja vid oljepåfyllnings locket. Har provat med både med ett ventilerat lock och ett oventilerat.

Från vevhusventilationen kommer det rök så jag antar att den inte är till täppt? Det kommer även lite rök från oljepåfyllnings locket men jag tror inte att det är avgaser? Oljan ser ljusbrun och fin ut, så inge vatten i den.

Motorn låter fint när man står still och varvar men är orkeslös när den får motstånd vid körning, jag tror det kan bero på stora sprickor i insugsgummit, det sitter 2 solex förgasare på den som inte verkar vara pålitliga.

Nån som vet vad felet kan bero på? Vad är det första jag bör kika på?
Nybbe
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 09 17, 10:49

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav Arne » 13 09 18, 6:37

Du har antagligen dåliga ventilstyrningar eller kolvringar, eller både och. Det brukar vara problemet då motorn hyperventilerar. För som du beskriver det så är inte vevhusventilationen tät. Du kan ju alltid börja med att byta gummipackningen i oljpåfyllningslocket och se om det blir bättre.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav Nybbe » 13 09 18, 7:53

Tack! :) tror gummit var friskt i locket men ska kolla ändå.
Nybbe
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 09 17, 10:49

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav JanneR » 13 09 18, 8:27

Gör ett komptest.

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav Nybbe » 13 10 08, 8:13

Inget fel på gummit i oljepåfyllningslocket.
Komptestet visade:
9.5
7.5
9.5
7.5

Så helt utan komp är jag inte, dock känns det lite oroväckande att det skiljer 2.0 på de olika cylindrarna.
Nybbe
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 09 17, 10:49

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav JanneR » 13 10 09, 10:13

Häll nu i lite olja i förbränningsrummen på de dåliga cylindrarna och gör ett nytt komptest, om kompet fortfarande är dåligt är det toppen som behöver renoveras.

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav Nybbe » 13 10 22, 6:01

Gjorde om komptestet eftersom jag missade att man skulle ta ut alla stift och ge lite gas.

Nu fick jag helt andra värden:
14kg
13,5kg
14,5kg
15kg

Så kolvringar och topppackningen verkar täta. :D
Har även bytt oljepåfyllnadslocket till ett bättre begagnat så nu spyr den inte ut nå mer olja från locket.
Dock andas den ganska friskt genom olje fällan?

Passade även på att byta både insug och förgasare till dubbla weber 45:or då insugsgummit inte var tätt och förgasarna var lite slarviga.

Hittade även en spricka i Fördelar locket så bytte locket, tändkablar och stift på samma gång.

Har även justerat ventilspelet i toppen. Men nu går den lite osäkert på tomgången och ibland rusar den iväg från tomgång på 1000rpm till 3000-4000rpm

Så jag gissar på att det kan vara bestyckningen, justering och synkningen av förgasarana som måste göras bättre för att få den å gå fint.

Återkommer när jag provat justera å synka förgasarna bättre, ska prova synka med en vakum mätare.
Nybbe
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 09 17, 10:49

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav JanneR » 13 11 01, 2:04

Ojämn tomgång kan bero på läckor i vakuumslangar, luftslangar eller kanske en läckande insugspackning. Är förgasarna renoverade?

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav Nybbe » 13 11 04, 7:30

Förgasarna är spritt nya, har kollat med startgas runt insug men det är tätt.

Har prövat med olika bränsle tryck, både med mekanisk orginal pump och elektrisk, samt att ställa trycket med en filter king bränsletrycksregulator.

Har nu även dragit soppa slangar till förgasarna som är exakt lika långa så de ska få samma mängd bränsle.

I tron om att S-kammen gjorde att bilen fick en livlig tomgång så skruvade jag isär motorn för ett kam byte. Jag bytte kammen från en R-kam (enligt förra ägaren skulle det vara en S)
Satte istället dit en K-kam och såklart nya lyftare, undersökte toppen och kollade att ventiler var täta, ny topplocks packning fick den också.

Den ojämna tomgången berodde nog på att det satt en R-kam.
NU går den jämt å fint men ibland rusar motorn upp till 4000-5000 varv.
Varför gör den så?

Även om jag inte gasar utan stänger spjällen på förgasarna så rusar motorn upp till nästan max.

kan det vara läckage i en vakuum slang som gör det?
Känns som att jag gått igenom nästan hela motorn nu.
Nybbe
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 09 17, 10:49

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav JanneR » 13 11 06, 11:32

Rusande motor brukar bero på tjuvluft.

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav Nybbe » 13 11 11, 11:01

Har nu kollat överallt efter tjuvluft men hittar ingen.

Däremot pluggade jag vacumslangen mellan insuget och fördelaren. Nu är den mer stabil och rusar inte upp som tidigare. Den ökar något i varv helt själv ändå men marginellt. Dock fastnar den på det varvtal man gasar upp den till. Slutar man gasa så sjunker den men det tar väldigt lång tid.

Har beställt munstycken nu så jag ska prova att bestycka om förgasarna i helgen för att se om det hjälper, den är ju nu bestyckad för s-kam och inte K-kam.

Tändningen är ställd på 10graders förtändning, den startar ganska lätt men "hugger emot lite ibland" som om tändningen skulle vara hög. Men kanske är det högt komp som orsakar det?
Nybbe
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 09 17, 10:49

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav Torbo » 14 12 01, 8:19

Hvordan så stemplene ut på toppen over fjærene?

Har du sjekket om vektene i fordeleren regulerer fint uten at noen henger eller går tregt?
Mange glemmer å smøre i senter av fordeleraklingen, og da kan turtallet blir ujevnt og tilfeldig.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: För högt oljetryck i B20

Inläggav Henrik.B » 15 04 21, 10:49

Hej!

Hade med sagt tjuvluft men i med att du kollat det så är jag inne på samma linje som Torbo.

I villket skicka är fördelaren?
Det är inte tändningen som höjer sig?
I fördelaren sitter vickter som höjer tändingen vid ökning av varvtalet, dessa vickter har fjädrar som drar tillbaka dem. Det är inte så att de lossnat gått sönder?
Känn på rotorn om den "fjädrar" åt ena hållet som den ska eller om den känns konstig.

I med att motorn är trimmad kanske någon modifierat fördelaren och det kanske inte blev rätt.

Mvh Henrik
Henrik.B
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 11 04 15, 8:26


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster