PV444E hackar

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

PV444E hackar

Inläggav Österlen444 » 13 09 02, 6:33

Har problem med min pv, när man kör så hackar/rycker den till då och då. Det kan komma när som helst, kommer oregelbundet. Hackningarna kan komma både vid gaspådrag och vid körning med jämn hastighet, dock har den aldrig hackat på tomgång.

För två år sen satte jag in ett bränslefilter.
Nyligen har jag justerat brytaravstånd och tändinställning, bytt tändstift.
Jag såg också att vakuumregulatorn skramlat lös, så jag trodde det förorsakade hackningarna, spände de två skruvarna.

Men detta har inte hjälpt, någon som har nån bra idé vad som gör detta ?
Österlen444
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 09 02, 6:04

Re: PV444E hackar

Inläggav JanneR » 13 09 02, 9:05

Kan vara dåliga tändkablar, ett dåligt fördelarlock eller kanske att kondensatorn börjar ge upp. När bytte du brytarspetsar sist? Har du kollat så att fördelaraxeln inte glappar?

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: PV444E hackar

Inläggav Ansgar445 » 13 09 02, 12:20

Jeg har en B16 med samme problem. Hjelper det om du trekker ut choken noe? Hvis det er tilfelle, kan det være at den får for mye luft.. Enten ved en lekkasje eller at den får for lite bensin. Dersom du kjører med standard dyser i Zenith VN34 (str 97 på hoveddyse), blir disse for små. De bør opp i størrelse 105 - 110.

Problemstillingen diskuteres i den norske forumet her: http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php?f=10&t=1172
Senast redigerad av Ansgar445 13 09 06, 5:53, redigerad totalt 2 gånger.
Ansgar445
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 02 05, 8:21

Re: PV444E hackar

Inläggav Arne » 13 09 02, 2:37

Kolla även den spunna bränsleslangen som sitter mellan bränsleröret och bränslepumpen, den på sugsidan av pumpen.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: PV444E hackar

Inläggav JanneR » 13 09 02, 10:15

Kontrollera även att alla vakuumslangar är hela.

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: PV444E hackar

Inläggav Österlen444 » 13 09 15, 5:50

Tack för alla svar. Detta går lite långsamt för jag hinner bara att hålla på med bilen lite dåd och då på fritiden.

>Brytarspetsar: Det är mindre än 50 mil sen de blev bytta, och nu när jag kontrollerade och justerade tändningen såg de bra ut.
>Kan vara dåliga tändkablar: jag tycker inte de är dåliga, kanske jag ska ta och byta dem ändå.
>fördelarlock: locket ser bra ut.
>kondensatorn: har jag bytt nu när jag kollade tändningen, även bytt tändstift.


Bränsle slangen fram till bensinpumpen ser också bra ut. För två år sedan delade jag den slangen och satte ett bränslefilter där. Ett sånt filter av plast man kan köpa på ex.vis Biltema. Bränslefiltret blir aldrig helt fyllt med bensin, man ser en bubbla där inne. Likaså ser man också en bubbla inne i bränslepumpens glaskupa. När man har motorn igång ser man bubblor komma upp i glaskupan, är det normalt ? Jag vet inte om det är luft eller det är ångbubblor av bensin.(?)

>Hjelper det om du trekker ut choken noe?
Nej det hjälper inte att ha choken ut, hackningarna kommer ändå.

Efter senaste turen la jag märke till att det kommer mer hackningar när motorn är helt genomvarm, d.v.s efter 10km körning.
Österlen444
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 09 02, 6:04

Re: PV444E hackar

Inläggav JanneR » 13 09 15, 8:30

Kan vara att bränslet i förgasaren blir för varmt och skapar små ånglås, har du någon bakelitdistans mellan insug och förgasare?

Mvh Janne
JanneR
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 01 24, 9:29
Ort: Skogås, Huddinge kommun

Re: PV444E hackar

Inläggav Arne » 13 09 16, 7:07

Man kan inte bara se på bränsleslangen som sitter på sugsidan av pumpen. Vill det bubbla soch skumma i bränslepumpen kan det mycket väl vara fel på bränsleslangen, du kan inte se ett läckage på sugsidan i den spunna slangen utan du måste ta loss den och suga/blåsa i den för att upptäcka om det är fel på den.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: PV444E hackar

Inläggav Österlen444 » 13 11 24, 4:20

Jag har nu bytt bränsleslangen. Inga bubblor syns längre i glaskupan. Tyvärr hjälpte det inte mot hackningarna.
Jag har även provat att byta tändkabeln mellan tändspole och fördelare. Hjälpte inte, samma problem.
Har också provat med en annan tändspole, satte bara en universalspole lös sidan om. Det hjälpte inte heller, samma hackningar.
Vid provkörningarna la jag märke till att den hackar inte så mycket om man kör på hög växel så den "drar tungt", om felet då kan ha något med vakuumet att göra ?
Österlen444
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 09 02, 6:04

Re: PV444E hackar

Inläggav Blomquist » 13 11 24, 7:43

Det är ganska långsökta funderingar detta kan tyckas, men då du verkar ha provat mycket
av de vanliga lösningarna får man börja tänka lite alternativt. Hur ser hävarmen på bensinpumpen ut?
Om denna slits på verkar det pumpens funktion, en annan bov i dramat kan vara spjällaxeln i förgasaren,
om spjället fladdrar kan motorns gång påverkas.
Bra att du fick bort bubblandet i glaskupan. Hade samma fenomen en gång och fick felaktig vägledning
av en förståsigpåare att det var normalt. Det skall inte bubbla i glaskupan. Då drar den luft någonstans.
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: PV444E hackar

Inläggav Österlen444 » 13 12 08, 9:28

Har gjort lite till.. hoppas det närmar sig en lösning.

Jag har provat med att koppla en flaska med slang direkt till förgasaren, för att se om felet beror på förgasare eller bensinpump. Flaskan placerades högt upp på en hylla i garaget, så att det blev självtryck ner till förgasasaren.
Problemet är kvar, motorn går bara en liten stund (=5sek), sen stannar den.

Jag har också nu renoverat bensinpumpen, nya backventiler och nytt membran. En av backventilerna fungerade inte ordentligt, ingen fjädring mot stäng läge, den lilla "luckan" var helt lös.

>Hur ser hävarmen på bensinpumpen ut?
Hävarmen ser bra ut, vad jag kan se.

Det verkar som pumpen blev bättre efter renoveringen. När man nu handpumpar känner man att ett tryck byggs upp och det hålls kvar, tidigare "försvann" trycket ganska snart.

Men, problemet är som väntat kvar, så det verkar som att det ligger i förgasaren!?
Österlen444
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 09 02, 6:04

Re: PV444E hackar

Inläggav Albin96 » 13 12 12, 6:32

Jag tror att förgasaren flödar, min epa höll på så som du beskrev, då var det förgasaren som flödar.
Han som ingen turbo har han får åka utan bar.
"Teamduttmeck"
Användarvisningsbild
Albin96
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 09 26, 8:12
Ort: Strömsund

Re: PV444E hackar

Inläggav Österlen444 » 13 12 14, 7:46

Hur upptäckte du det ?
Hur gjorde du för att fixa det ?
Österlen444
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 09 02, 6:04

Re: PV444E hackar

Inläggav Österlen444 » 14 02 11, 8:54

Nu har problemet löst sig.
Det var även fel på kondensatorn jag bytt till.
Eftersom jag bytte kondensatorn, första gången, misstänkte jag inte den, och därför hållit på med bensinpump och förgasare, (i onödan).
Den nya hade jag köpt och haft i reserv i många år, kanske den legat och blivit dålig (?)

Satte dit en elektronik kondensator nu istället, 0.2uF 1000V, och nu går motorn hur jämnt och fint som helst.
Österlen444
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 09 02, 6:04


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron