Förgasartrassel Stromberg

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Förgasartrassel Stromberg

Inläggav lindas210 » 14 03 04, 10:59

Jo, jag har en B 18 Stromberg förgasare på min kära Duett 1967 och frågar rätt ut i PV-etern där det lär finnas många kunniga och snälla Volvomotorexperter:
Vad är galet när jag startar och det läcker ut rikligt med bensin från förgasaren? När jag backade ut ur garageplatsen ser jag bensinfläckarna på golvet och låter då bilen stå. Anslutningarna som jag kontrollerar är täta. Bultar till blocket år åtdragna.
Andra frågan: Finns det risk för brand om jag startar igen och bensinen flödar ut igen?
Jo, nu har jag funnit att det är den breda bulten i botten av förgasaren som är otät. Bara att byta en ev. packning innanför?
Mvh Berndt / 10118
lindas210
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 01 14, 5:12

Re: Förgasartrassel Stromberg

Inläggav Albin96 » 14 03 21, 8:01

Hej :)
Som jag ser så har du hittat läckan, bulten i botten?
Man kan släppa lite på bulten sen dra åt den utta bara f**n så kommer det nog lösa sig!
Sitter ingen packning på bulten!
//Albin
Han som ingen turbo har han får åka utan bar.
"Teamduttmeck"
Användarvisningsbild
Albin96
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 09 26, 8:12
Ort: Strömsund

Re: Förgasartrassel Stromberg

Inläggav lindas210 » 14 03 21, 11:38

Albin96 skrev:Hej :)
Som jag ser så har du hittat läckan, bulten i botten?
Man kan släppa lite på bulten sen dra åt den utta bara f**n så kommer det nog lösa sig!
Sitter ingen packning på bulten!
//Albin

Jo, det finns en packning på bulten, utsliten, förtorkad kanske är bättre beskrivning. Tack för ditt svar och din synpunkt att dra åt skruvar på gamla prylar. Men det hjälpte inte, utan som en lärdom för andra, redovisar jag min erfarenhet: Inköp av ny Förskruvning som inte passade men hade en fin gummipackning som jag tråcklade dit i stället för den utslitna och se: då tycks det tätt. Det räcker då med att dra åt den gamla Förskruvningen kraftigt för hand, även om där finns en skruvskåra som täcker hela hatten på skruven. Denna (gamla) Förskruvning visas inte i Volvos sprängskisser. Något förlägen erkänner jag att jag plockade - i onödan - ner hela förgasaren för att visa upp den till andra bättre vetande och få råd. Nu när jag sätter dit den igen går allt bra, men en spännfjäder för kallstartreglaget finner jag inte fäste för. Sommaren framför oss går det bra ändå. Vi ses väl i Sundsvall i juli? Mvh Berndt
lindas210
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 01 14, 5:12

Re: Förgasartrassel Stromberg

Inläggav Albin96 » 14 04 16, 7:07

lindas210 skrev:
Albin96 skrev:Hej :)
Som jag ser så har du hittat läckan, bulten i botten?
Man kan släppa lite på bulten sen dra åt den utta bara f**n så kommer det nog lösa sig!
Sitter ingen packning på bulten!
//Albin

Jo, det finns en packning på bulten, utsliten, förtorkad kanske är bättre beskrivning. Tack för ditt svar och din synpunkt att dra åt skruvar på gamla prylar. Men det hjälpte inte, utan som en lärdom för andra, redovisar jag min erfarenhet: Inköp av ny Förskruvning som inte passade men hade en fin gummipackning som jag tråcklade dit i stället för den utslitna och se: då tycks det tätt. Det räcker då med att dra åt den gamla Förskruvningen kraftigt för hand, även om där finns en skruvskåra som täcker hela hatten på skruven. Denna (gamla) Förskruvning visas inte i Volvos sprängskisser. Något förlägen erkänner jag att jag plockade - i onödan - ner hela förgasaren för att visa upp den till andra bättre vetande och få råd. Nu när jag sätter dit den igen går allt bra, men en spännfjäder för kallstartreglaget finner jag inte fäste för. Sommaren framför oss går det bra ändå. Vi ses väl i Sundsvall i juli? Mvh Berndt

Jasså fanns det packning, hmm jaja bra att det löste sig iaf
Mvh Albin
Han som ingen turbo har han får åka utan bar.
"Teamduttmeck"
Användarvisningsbild
Albin96
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 09 26, 8:12
Ort: Strömsund

Re: Förgasartrassel Stromberg

Inläggav lindas210 » 14 04 16, 8:01

Albin96 skrev:
lindas210 skrev:
Albin96 skrev:Hej :)
Som jag ser så har du hittat läckan, bulten i botten?
Man kan släppa lite på bulten sen dra åt den utta bara f**n så kommer det nog lösa sig!
Sitter ingen packning på bulten!
//Albin

Jo, det finns en packning på bulten, utsliten, förtorkad kanske är bättre beskrivning. Tack för ditt svar och din synpunkt att dra åt skruvar på gamla prylar. Men det hjälpte inte, utan som en lärdom för andra, redovisar jag min erfarenhet: Inköp av ny Förskruvning som inte passade men hade en fin gummipackning som jag tråcklade dit i stället för den utslitna och se: då tycks det tätt. Det räcker då med att dra åt den gamla Förskruvningen kraftigt för hand, även om där finns en skruvskåra som täcker hela hatten på skruven. Denna (gamla) Förskruvning visas inte i Volvos sprängskisser. Något förlägen erkänner jag att jag plockade - i onödan - ner hela förgasaren för att visa upp den till andra bättre vetande och få råd. Nu när jag sätter dit den igen går allt bra, men en spännfjäder för kallstartreglaget finner jag inte fäste för. Sommaren framför oss går det bra ändå. Vi ses väl i Sundsvall i juli? Mvh Berndt

Fel med juli i Sundsvall. skall naturligtvis vara 27 - 29 juni kring Sidsjö i Sundvall och Sommarträff.
Jasså fanns det packning, hmm jaja bra att det löste sig iaf
Mvh Albin
lindas210
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 01 14, 5:12


Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron