Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 14 04 01, 8:03

Tack för uppmuntrande kommentarer! Just nu är det stiltje i PV-garaget, man blir ju lite trött emellanåt. Sen ska övervåningen på huset byggas om, mm, med mycket mera... Ibland undrar jag om inte en besiktad PV på blocket vore det mer rätta valet för mig... :roll: Fast erfarenheten säger mig att det bara blir nåt mer att underhålla och reparera. Habegär kontra förnuft... man ska nog vara glad att man i alla fall har byggt på sig det förnuftet under åren :wink:
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 14 04 08, 7:12

Bild
Nåväl. En kylslagen vårkväll gjorde sig pv-lusten sig åter påmind och ett kortare garagebesök kunde företas. Det här med rost är som vi alla vet alltid värre än vad man tror, så även i detta fall. Det här domkraftfästet har sett sina bättre dar…

Bild
Efter lite slipning. Att göra en riktigt seriös reparation här utan att ta av framskämen är inte möjligt, och tar jag loss skärmen vet vi alla hur det går: Jag får svetsa en vinter till, minst. Dessutom är även innertröskeln rostskadad.

Bild
Planen är för närvarande följande: Den inre plåten som syns på denna bild kan jag svetsa ordentligt som annat jag gjort. Den yttre tröskeln och domkraftfästet får sedan bli en seriös ”besiktningsreparation”, med strategiskt placerade svetspunkter som går att slipa upp om framskärmarna sen ska av nån gång i framtiden.

Vidare har jag gjort en besiktningsreparation av förargolvet, rosthålen som syns tidigare på en bild när jag hade monterat in växellådan. Det visar jag inte ens på bild…
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:40, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 14 04 13, 5:54

Bild
Det är bara att sätta igång… märka ut och kapa.

Bild

Bild

Bild
Innertröskeln verkar vara full med den här tjärliknande torkade substansen… någonstans i huvudet tycks jag ha läst att Pv:n hålrumsbehandlades från leverans de sista åren, är det någon som känner till något om detta? Jag skulle tro att det är gammal torkad hålrumsvätska från 60-talet, armerad med 43 år av vägdamm…

Bild

Bild
Sådärja, det blev en skaplig reparation av inre plåten.

Bild
Fortsättning följer….
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:45, redigerad totalt 2 gånger.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 14 07 15, 10:16

Jag ska göra en kort uppdatering här, även om det inte händer så mycket på PV-fronten just nu. Jag har i alla fall kommit fram till att man ska läsa blocket även på semestern. När vi, familjen, bodde i en campingstuga i Hallstahammar, omkring 80 mil hemifrån dök det upp några plastskärmar på Blocket i just Hallstahammar. Vi hade flugit ner, men svärmor skulle köra bil upp, så min snälla svärmor lät mig packa bilen med PV-skärmar. Det blev 3 bakskärmar, två i plast och en i plåt. Skicket är sådär, men det harmonierar väl med bilen i övrigt! Jag får se vilka skärmar jag monterar så småningom, nu har jag ju lite att välja på :lol:
Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:44, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 14 07 17, 10:09

Bild
Det är långt mellan gångerna, men nu blev det två timmar i garaget. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, gör jag endast en ”besiktningslagning” av högertröskeln mot framskärmen. Men, lite svetsprimer kam man ju ändå kosta på!

Bild
Så långt denna kväll. Det här är en lagning som jag verkligen inte är stolt över… :oops: Men, eftersom skadad innertröskel och plåt under framskärmen kräver ett mer omfattande jobb som jag inte har tid med just nu, väljer jag att göras så här. Det håller i många år och går även att åtgärda senare om jag skulle vilja det.
Plåten framför den nu ditsvetsade är också murken, vi får se hur jag löser det vad det lider…
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:46, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Djo » 14 08 06, 4:24

Funkar ju för stunden så och du är ju klar med att det är för att klara besiktning så nog duger det där till det.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 14 08 11, 2:04

Jo, besiktningen är nog inga problem med den plåten. Fortsättningen blev som följer: Den främsta delen av trösken kom jag åt att laga lite mer seriöst, då den är åtkomlig inne i framskärmen.

Bild
Inne i hjulhuset behöver man ju inte vara lika noga med formningen av plåtarna när man svetsar kant i kant, om man inte vill och har gott om tid, förstås. Det ska ju ändå underredsmassa över sen…

Bild

Bild

Bild

Bild
De här bilderna är bra att ha sen om jag nån gång ska lös med framskärmarna och svetsa klart. Genom att jag nu svetsar det som går kant i kant och det som jag inte kommer åt som lappar, behöver jag inte göra om allt om så blir fallet.

Bild
I originalutförande är falsen uppvikt mot tröskellådan mitt för domkraftfästet, men jag hakar ur den och punktar plåtarna underifrån istället. Så här skulle jag ha gjort även om jag gjort lagningen permanent, om jag inte hade gjort som vänster bak: struntat i falsen och gjort en kälfog istället.

Bild

Bild

Bild

Bild
Vidare har jag gjort en besiktningslagning av förargolvet, det är ett så hemskt lappverk att jag nästan inte vågar visa det… :oops: Jag använde en massa spillplåtbitar, men har i alla fall helsvetsat. Även här har jag sett till att jag inte svetsar fast något som försvårar framtida byte hel golvplåt. Och det lär behövas, ty denna börjar anta tesils-status.

Bild
Allt för nu, städat i garaget har jag gjort också (fast det verkar nog inte så…)
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Blomquist » 14 08 12, 8:39

Är det en Telwin som anas i underkant av sista bilden?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 14 08 12, 4:31

Jo, det är det. Den är 20 år gammal i år och har nyligen fått nytt slangpaket, jag fick fundera lite över elkopplingen innan jag kom på att trådmatningsmotorn drivs av svetsspänningen. Fördelen med denna är att det är en 400 volts anslutning, trots att svetsen bara är på 150 ampere. Det verkar inte finnas så små 400volts svetsar längre...?
Jag gör en parallell här med vår nyligen pajade spishäll, när jag nu söker ny spishäll är säkert 90% för 230 volts anslutning. Varför, kan man undra, 400 volt belastar faserna jämnare och kräver mindre huvudsäkringar. Fast nu är jag ganska mycket off-topic här... :roll:
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Djo » 14 08 22, 2:43

Mycket pyssellagningar men helsvets får du tumme upp på :D
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Normk » 15 07 21, 6:35

Har du fått ut bilen i sommar. Rolig tråd att följa.
Medlem nr 2266 i Volvo Pv Klubben
Normk
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 01 16, 7:44

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 15 07 22, 6:51

Tackar som frågar, men nej, bilen står på samma sätt ännu. Familj, husrenoveringar och bruksfordon har gått före och min energi har inte räckt till mer, än om viljan finns. För mycket prylar och för lite tid... vilket välfärdsproblem!
Men så länge jag inte meddelar annat är den här tråden levande. Jag kommer igen!
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Mattias Lavett » 15 07 22, 6:57

Stefan_B skrev:Tackar som frågar, men nej, bilen står på samma sätt ännu. Familj, husrenoveringar och bruksfordon har gått före och min energi har inte räckt till mer, än om viljan finns. För mycket prylar och för lite tid... vilket välfärdsproblem!
Men så länge jag inte meddelar annat är den här tråden levande. Jag kommer igen!

Du är inte ensam ;-)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 15 09 22, 8:15

Ska jag våga mig på en uppdatering? Det var ju ett bra tag sen och jag vet egentligen inte hur många det är som läser på det här forumet längre. Skriv gärna nån kommentar, det är alltid trevligt.
Så, vars var jag nånstans… ja, vars var jag egentligen….?? Jag minns inte riktigt, så jag har ägnat kvällen åt att ligga under bilen och kontrolldra bromsrör, kardan, avgassystem mm som jag inte minns om jag hade skruvat fast ordentligt. Uppenbarligen hade jag justerat bromsarna också, för jag fick ge trummorna en liten knäck för att de skulle släppa. Tanken är nu att få ner bilen på hjulen igen och innan dess ska jag bättra på underresmassan lite. Som syns rengör jag lite med en roterande stålborste, men bara lite för att det ska fästa. Jag är rädd om den gamla underredsbehandlingen där den sitter kvar och jag bättrar bara där det behövs! Som den som har läst tråden kanske minns så reparerar jag bilen, jag renoverar inte. Det svarta som syns under bilen på en del bilder är färg som jag målat svetsreparationerna med.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 9:50, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Mattias Lavett » 15 09 23, 6:58

Jag finns här :-)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron