Bromsar vill inte släppa riktigt.

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bromsar vill inte släppa riktigt.

Inläggav sf1972 » 13 04 06, 7:59

Hej
Bytte bromsbelägg för ett par år sedan, och bilen är inte körd sedan dess.
Hade isär bromsarna helt, och slipat alla backar, och rengjort slipat och målat upp allt i bromsarna.
Men har ett problem med bromsarna nu.

När jag justerat ut backarna max, så de inte tar i trummorna, så får jag ändå vid inbromsning, att bromsarna vill till att ligga an. De släpper inte riktigt, vad kan vara fel?
Beläggen är från cvi och är nitade på plats.
Det jag kunde se, var att det ser ut som att beläggen tagit typ längst upp och längst ner på banden, alltså var bandet börjar och slutar, precis som om de inte var helt runda.

Bromsarna har ju tagit hyfsat och släppt bra, innen beläggbytet, så jag tror inte det är fel på huvudbromscylindern.
Eller kan det vara något galet med justeringen?
Har 444 självjusterande bromsar, eller ska de justeras eftersom de slits?

/Stefan
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Re: Bromsar vill inte släppa riktigt.

Inläggav Arne » 13 04 06, 9:55

Orsakerna kan vara många till att bromsarna ligger an. Har du placerat backarna rätt, det är olika längd på beläggen. Kärvande hjulcylindrar, glappande framhjulslager, feljusterat tryckstången mellan pedal och huvudcylinder så att utjämningshålet inte frigörs då pedalen släpps upp, glidklackarna som bromsbackarna vilar mot är fastrostade och någon av returfjädrarna är av eller tappat spänsten.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsar vill inte släppa riktigt.

Inläggav sf1972 » 13 04 06, 7:11

hjulcylindrarna är nya, likaså oljan i hela systemet, huvudcylindern är renoverad. Alla justeringar/backar är renslipade från rost och målade med zinkfärg, så allt är i nyskick utom fjädrarna i bromssystemet, men alla fjädrar är hela, och har bra spänst.
Tycker det är konstigt om det vore huvudcylindern, den har ju funkat i 2 år, utan problemet kom efter jag bytte belägg, men inget är ju omöjligt.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 09 06 14, 2:23

Re: Bromsar vill inte släppa riktigt.

Inläggav EKK883 » 13 05 03, 1:54

Hej!
Har samma fel på min nyrenoverade Duett-56.
Misstänker att huvudcylindern inte släpper tillbaka olja efter belastning. Bromsljusen lyser.
Kan man justera tryckstången utan att demontera cylindern. Retur hålet friläggs tydligen inte.
Till mitt försvar vill jag anföra att jag inte monterat den själv. (Inta för att det blivit bättre, kanske)
EKK883
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 11 14, 9:42

Re: Bromsar vill inte släppa riktigt.

Inläggav Arne » 13 05 03, 6:12

Kolla även så inte utjämningshålet är tätt.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsar vill inte släppa riktigt.

Inläggav Sven_Emil » 14 05 17, 9:33

Hade själv detta problem. Lösningen var lättare än jag trodde. bytade bromsslangarna. De kan bli som en backventil om de är gamla och svampiga på insidan. (de kan fortfarande se fina ut på utsidan)
Sven_Emil
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 06 22, 4:08

Re: Bromsar vill inte släppa riktigt.

Inläggav Torbo » 14 11 28, 11:19

Bremseslanger svulmer opp innvendig og virker som en enveis ventil. Har opplevd det på min Amazon og Duett.
Husk også de brikkene som sitter på toppen av bremsebåndene. De skal være løse og det er en påstemplet pil som skal peke framover i kjøreretningen.

En annen viktig ting er å at må anbefales på sterkeste å bygge om bremsebeholderen til høytliggende på torpedoveggen, og du ikke har gjort det.
Det er flere grunner til dette, også sikkerhetsmessig. Kan evt. ta mer om dette en dag jeg er våken...
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster