Brummande missljud! PV444, Hjälp!

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Brummande missljud! PV444, Hjälp!

Inläggav buspelle » 14 05 26, 5:54

Hej alla Glada!
Har precis införskaffat en lite leksak! En jättefin PV 444E från 1953! Svart och fin, går som en klocka, med 7400 garanterade mil på mätaren (hoppas jag...)
Men, jag har ett underligt ljud som plågar mig (och bilen också kanske...)
Ljudet hörs inte under gaspådrag, eller vid någorlunda jämt tryck på gasen (marschfart) men när jag släpper gasen och/eller motorbromsar då brummar/dånar det rätt bra nånstans, underifrån tror jag, (jag inbillar mig att det kan vara nåt med kardanen/transmissionen, men jag kan ha fel) själva kupen fungerar ju som en slags "högtalarlåda" så det är svårt att exakt avgöra vad det kommer ifrån. Men ni alla duktiga erfarna PV ägare här vet säkert och kanske känner igen det jag beskriver och vet vad som ska göras, eller om det "ska" låta så och att det är nåt man får leva med. Vad tror ni?
Bästa hälsningar
Per Ståhle
buspelle

Re: Brummande missljud! PV444, Hjälp!

Inläggav Arne » 14 05 26, 7:48

Hej och välkommen.
Kolla så du har olja i bakaxeln. Kolla så inte avgasröret ligger för nära karossen någonstans. Hjälper inget av detta så kolla att gummimellanläggen mellan fjäder och kaross/bärarm sitter på plats. Kolla även gummibussningarna som håller stödlagerskålen i läge. Börja där och återkom med vad som händer.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Inläggav buspelle » 14 05 27, 3:34

Hej Arne!
Har bytt/kollat olja i bakaxel, även kollat avgasröret. Trodde ett tag också att det var just det, men jag tror inte det.
Ska kolla gummibussningarna på dom ställena du tipsade om, så återkommer jag. Men visst kan jag köra runt lite? eller är det "farligt" tror du? Jag kände/vred även lite på kardanen när jag var under bilen och bytte olja i bakaxeln, och det var liksom ett litet glapp, när jag vred fram och tillbaka på axeln, inte mycket, men ändå. Kan det vara det? Bilen besiktigades för två veckor sen med rent papper så det var inget dom såg på bes. i alla fall, att nåt allvarligt satt löst menar jag.
Vi hörs!
M.v.h
Per
buspelle

Inläggav irocman » 14 05 27, 9:37

Kan vara torra/hårda gummiupphängningar till avgassystemet :wink:
irocman

Inläggav Arne » 14 05 27, 10:44

Det ska vara ett litet glapp då du vrider mellanaxeln, det är helt normalt.
Avgassystemet har inga gummiupphängningar på en 444 -53:a, det sitter ballatorremmar som håller upp ljuddämpare och rör.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Inläggav irocman » 14 05 28, 9:48

Gummi eller ej,kan bli väldigt stumma å hårda och orsaka oljud...
Har själv råkat ut för det :wink:
irocman

Inläggav buspelle » 14 05 28, 10:36

Ja, mina Herrar, Tusen tack för alla tips och inputs! jag har kollat, dragit, klämt och känt på allt som kan tänkas vara glappt/sitta löst, men icke! hittar inget... helmysko, men jag får besök av en kompis i helgen då ska vi göra en noggrannare undersökning får vi se vad det ger för resultat, men konstigt är det. Jag återkommer!
Trevlig helg på Er alla och återigen, Tusen Tack för alla tips!
Vi hörs!
M.v.h
Per
buspelle

Inläggav Torbo » 15 03 16, 8:59

buspelle skrev:Ja, mina Herrar, Tusen tack för alla tips och inputs! jag har kollat, dragit, klämt och känt på allt som kan tänkas vara glappt/sitta löst, men icke! hittar inget... helmysko, men jag får besök av en kompis i helgen då ska vi göra en noggrannare undersökning får vi se vad det ger för resultat, men konstigt är det. Jag återkommer!
Trevlig helg på Er alla och återigen, Tusen Tack för alla tips!
Vi hörs!
M.v.h
Per

Ja, da er det bare å sjekke framhjuls-lagrene! Om et er dårlig, kan det brumme i hele bilen! Nesten umulig å høre hvor det kommer fra!
Torbo

Inläggav vidariii » 15 03 16, 12:03

Kanske kolla växellådskudden?
vidariii

Inläggav Torbo » 15 03 25, 10:59

Flere sjekkpunkt: Mellomaxelkryss og de to gummifestene for mellomakslingen. De er lette å bytte uten å ta ned akslingen.
Torbo

Inläggav Österlen444 » 16 02 12, 8:02

Hej

Hur gick det med att få bort missljudet.

Jag har samma.
Vid motorbroms och brummar ganska mycket runt 70km/t.
PV 444E
Österlen444

Inläggav Stefan_B » 16 02 13, 8:28

Jag minns en 245:a för många år sen som brummade vid motorbroms och vid backning. Det var bakersta knutkorset som kärvade - bakaxeln "vinklar" åt samma håll när man backar som när man motorbromsar.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Återvänd till Chassi, bromsar o transmission