Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 02 06, 9:31

Arne skrev:Nej, jag menar att hålen sitter längst bak i fördjupningen. Där man lägger i domkraften.


Bild
Jag kan inte räkna ut vilka hål det ska vara, i originalplåten finns bara de tre hål som är i botten på rillorna och som verkar ha varit igenkittade från fabrik. Har jag missuppfattat hålens placering, eller kan det skilja mellan årsmodeller?

Bild

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:03, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Arne » 16 02 08, 9:09

Det kan ju i och försig skilja mellan årsmodellerna, men jag menar att hålen sitter på i samma höjd som de tre hålen du visar men längre ut mot sidan alldeles intill bakskärmens infästning under det "ovala" hålet som syns på bilden. De är täckta med en 22 mm. gummiplugg.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 02 08, 5:43

Arne skrev:Det kan ju i och försig skilja mellan årsmodellerna, men jag menar att hålen sitter på i samma höjd som de tre hålen du visar men längre ut mot sidan alldeles intill bakskärmens infästning under det "ovala" hålet som syns på bilden. De är täckta med en 22 mm. gummiplugg.

Då måste det skilja mellan årsmodeller, -64:an verkar aldrig ha haft några hål där. På vilken årsmodell har du sett hålen? Den största skillnaden där bak var väl -54 när de fick reservhjulbaljan. Eller om det var på -56an den kom?


Bild
För övrigt har jag bara fått på lite spackel och lite färg. Nån kväll framöver blir det slipning o finspackling.

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:04, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 02 14, 9:26

Bild
Ibland kan man snöa in på detaljer, ett 22 mm hål som inte finns på -64:an t.ex. Men, jag hittade den här bilden som ska vara tagen i skuffen på en -53:a, till vänster ser man tydligt det hålet som du beskriver Arne. Finns på tydligen på de äldre modellerna!

Bild
På min bil har jag lyckats få grundfärg på bakstycket denna morgon.
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:05, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Arne » 16 02 15, 11:12

Ja, det är dessa hål jag menar, det är nog som du säger att det inte finns på de senare modellerna, men det vore inte helt fel att borra ut hålen och lägga igen med gummipluggar då är det enkelt att öppna och torka ur baljan.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Djo » 16 02 27, 5:02

Roligt hitta på denna tråd igen :)

plåten under skuff luckan kan du vara glad att du ej köpte det blir ändå ett lappverk när den är omgjord så den passar.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 02 28, 7:26

Arne skrev:Ja, det är dessa hål jag menar, det är nog som du säger att det inte finns på de senare modellerna, men det vore inte helt fel att borra ut hålen och lägga igen med gummipluggar då är det enkelt att öppna och torka ur baljan.

Det kan nog vara en bra ide, man kan ju behova dränera ur vatten ibland.

Djo skrev:Roligt hitta på denna tråd igen :)

plåten under skuff luckan kan du vara glad att du ej köpte det blir ändå ett lappverk när den är omgjord så den passar.

Trevligt att den uppskattas :) Om ersättningsplåt till PV:n läste jag nåt att det kan vara lite avvikelser pga att verktygen är slitna. Om det gäller just denna bit vet jag inte, men å andra är det ju bra att verktygen tagits tillvara och används istället för att ha skrotats bort.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Djo » 16 02 28, 10:48

Slitna kan jag ta men fel radie mott skuff på flera mm och att hela plåten är 2,5 cm för kort på höjden. Det är mer än bara slitet. Ioförsig vet jag ej om den plåten ändrades under årens gång något ❓
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 03 20, 6:39

Djo skrev:Slitna kan jag ta men fel radie mott skuff på flera mm och att hela plåten är 2,5 cm för kort på höjden. Det är mer än bara slitet. Ioförsig vet jag ej om den plåten ändrades under årens gång något ❓


Nej vad jag vet var plåten under bakluckan oförändrad under alla år. Så det är nog ersättningsplåten det beror på. Hade ni bakluckan där då ni svetsade? Då kan man ju passa och prova. Passformen blir ju inte bättre, men det kan bli mindre att göra om ju tidigare man ser misspassningen.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 03 20, 6:46

Bild
Så har jag till slut lyckats få svart färg på PV:n igen. Jag beställde färg från en nätfirma, 2-k akryl, ”lastbilslack”. Jag beställde även en 2-k filler, då epoxiprimern var svårslipad och tunn. Här har jag lagt på fillern, den torkade snabbt och var lättslipad, nästa bild efter slipning. Jag slipade med 600 korn vått.

Bild

Bild
Åsså svartfärgen. Blev inge vidare, mycket apelsinskal och en del rinningar. Jag ska inte lacka bilar… Men, jag har bra underlag med epoxiprimer och filler, och det rostar inte under en rinning. Sen får jag se vilka skärmar jag ska skruva dit, det kan bli lite olika färger på dem. Det här med spackel och lack har tagit alldeles för lång tid och jag har varit farligt nära att tappa spåret: Att reparera, inte renovera. Så, ner på jorden och ta spår igen!
De ”större” jobben som är kvar är att byta pinjongtätning, rostskyddsspruta hålrummen och att byta vindruta. Också att skruva dit skärmarna förstås, men det gör jag nog sist så att färgen får härda ordentligt.

Bild

Bild

Bild
På den här bilden ser man ytan med det värsta apesinskalet, bakom framdörren. Efter tidigare rinningar blev jag kanske lite för feg med färgmängden.

Bild
Senast redigerad av Stefan_B 19 12 21, 11:08, redigerad totalt 1 gång.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Djo » 16 03 21, 10:17

Stefan_B skrev:
Djo skrev:Slitna kan jag ta men fel radie mott skuff på flera mm och att hela plåten är 2,5 cm för kort på höjden. Det är mer än bara slitet. Ioförsig vet jag ej om den plåten ändrades under årens gång något ❓


Nej vad jag vet var plåten under bakluckan oförändrad under alla år. Så det är nog ersättningsplåten det beror på. Hade ni bakluckan där då ni svetsade? Då kan man ju passa och prova. Passformen blir ju inte bättre, men det kan bli mindre att göra om ju tidigare man ser misspassningen.


Nej hade inte det ( Plåten ska ju gå lika långt ner som sidorna så fick gå efter det hängde ditt luckan för att se så det inte felade för mycket och ja det var ingen vacker syn)

Trevligt du fått på lack både riningar och apelsinskal ska ju gå och åtgärda om man vill ser ju helt klart godkänt ut på bilderna :)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Blomquist » 16 03 21, 12:05

Grattis! Ser helt ok ut på bilderna. Bliver det åka av i år tror du?
Blomquist
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 07 08 22, 9:40
Ort: Danmark

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 03 23, 8:15

Djo skrev:Trevligt du fått på lack både riningar och apelsinskal ska ju gå och åtgärda om man vill ser ju helt klart godkänt ut på bilderna :)

Blomquist skrev:Grattis! Ser helt ok ut på bilderna. Bliver det åka av i år tror du?

Tackar, men bilderna förskönar en hel del. Lacken ser klart bättre ut på bild än i verkligheten.
Jag satsar på att det ska bli åka av i år, men å andra sidan hade jag beställt tid för besiktning redan 2008. Då skulle jag ju bara fixa lite först och det har tagit 8 år... Men, planen är absolut besiktning till sommaren.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav TUN-40 » 16 03 27, 1:56

Great job! Always nice to see good metalwork done.
Real Volvos have chrome bumbers and inch size bolts!
TUN-40
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 10 04, 4:41

Re: Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spå

Inläggav Stefan_B » 16 04 14, 5:00

TUN-40 skrev:Great job! Always nice to see good metalwork done.

Tack detsamma!
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster