Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Luftfjädringen inkopplad.

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Luftfjädring sidan 7

Inläggav Djo » 15 05 15, 4:02

Stefan_B skrev:"Ska bilen vara låg, får man lida plåg", läste jag I nån Bilsport på 80-talet... Mycket jobb, men luftfjädring på en PV kan inte tillhöra vanligheterna.


Haha vist är det så haha.

Nej det är nog inte vanligt. Jäkla pyssel med styrstopet camber och dylikt för att få hjulen att gå fria från skärmarna fram men sådant får man ta när man ska köra lågt :)

Ursäktar sent svar.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Luftfjädring sidan 7

Inläggav Djo » 15 05 21, 2:13

Tänkte lägga upp lite bilder jag fann så ni får något att kolla på iallafall :)

Detta tak gick ej att slippa färgen satt som fan och var många lager färg (dock funkade färgborttagningsmedlet över förväntan så mycket nöjd :)

Bild

Dagen efter då jag hade skopat bort kletet som blev av färgen, all färg/lack var borta enbart gammalt spackel kvar.

Bild

Fick slippa bort det gamla spacklet :)

Bild

Sen var det bara att jaga bulor och defekter och spackla upp på nytt :)

Bild

Bild

Bild

Lite att se iallafall så hoppas ni gillar det ni ser iallafall. :)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. lite nytt sidan 8

Inläggav Mattias Lavett » 15 12 31, 12:29

Dax att uppdatera lite här med nu ;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. lite nytt sidan 8

Inläggav Djo » 16 02 26, 6:56

Mattias Lavett skrev:Dax att uppdatera lite här med nu ;)


Har du rätt i glömt denna sida :oops:

Men ska mata in mina updates från garaget när tid finnes.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. lite nytt sidan 8

Inläggav Djo » 16 02 26, 6:59

Djo skrev:
Mattias Lavett skrev:Dax att uppdatera lite här med nu ;)


Har du rätt i glömt denna sida :oops:

Men ska mata in mina updates från garaget när tid finnes.


Från sidan 11 så jag vet vart ifrån jag ska ta nästa del på garaget.

Sorry mina följare på denna sida. men början med en direkt.

Taket hade slipats plåtrent sedan spacklats hade börjat kommit rost så slipade av det och drog på epoxi.

Bild

Bild

Bild

Som ni ser har även en stolpe svetsats tillbaks :cool:

Bild


Ja förra vintern :O jävlar va tiden går. Hur som så råkade jag få nyss om en turbo såklart för billig för att kunna låta bli (grenrörs delarna kostade mera än turbon :rolleyes:)

Här har vi den lille turbon. :)


Bild

Grenrörsdelar dyra bitar det här :)

Bild

Påbörjat svetsning (toppen är en gammal som legat och skräpat så tyckte den gjorde sig bra som jigg :)

Bild

Bild

fick vinkla om yttre röret :)

Bild

Testar :cool:

Bild

Vilken jävla rör-a ;)

Bild

Med turbon ditt skruvad :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Med gamla su,arna

Bild

köpte dessa istället :cool:

Bild

Kom på att ska man va frän med turbo måste man ha intercooler :rolleyes: Räsertema hade en med passande mått för en rätt dold och smidig montering. :)

Intercoolern med mitt fäste jag byggt till :)

Bild

Så kommer den sitta :cool:

Bild

rostig plåt bytte ut den lika bra tycker jag :)

Bild

bytte även den plåten till en ny :)

Bild

sådär ekonomiplåt ditt svetsad :)

Bild

Bild

Såhär får det bli :cool:

Bild

Bild

Bild

Hoppas ni gillar att det äntligen blir updaterat i denna tråd :)

Mvh Erik. ska försöka lägga in resten imorgon :)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Turbo sidan 8 :)

Inläggav Djo » 16 02 27, 5:29

Ja behövdes lite rör till fugarna :)

vi har dragit isär förgasarna så det är mer mellanrum i mitten :) eller ja farsan gjorde det bad han köpa gängad stång (då jag jobbade och ej hade tid) och det gjorde han plus att delade på dom får tacka så mycket för det :)

Bild

Bild

Ni får ursäkta vissa svetsar jag är inget proffs men huvudsaken är att det sitter ihop ordentligt får slipa till svetsarna sen :)

Har bara den här bilden men var många udda vinklar att få till (tack farsan för hjälpen) :)

Bild

Såhär vart det med alla rör :cool:

Bild

Bild


Bild

Och en bild där jag häktat på hela schabraket i bilen en snabbis för och se hur det blir :)

Bild

Tryckboxen innan förgasarna något överdesignad och nerlagt flertalet timmar på men tror den kommer fungera bra iallafall :)

Var lite snabb med kapen men två 60 graders böjar klyvda på mitten och ett rör urkapt för att passa in vinklarna :)

Bild

Bild

taket eller vad man ska kalla denna del haha :P

Bild

Bild

kan bli bra :cool:

Bild

Bild

sågade fyra hål (fanns dock ej hålsåg i rätt diameter så fick slipa till det sista och svetsa fast rörena som ska kopplas mot förgasarna sen) :)

Bild

vart endel svetsande och slipande här inne sen också så det vart mjuka fina övergångar :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

svetsade på en kona som jag fick snida till :)

Bild

Svetsade i ett platjärn som förstärkning :)

Bild

Kanske svårt se men har slipat av den så den är spetsig mot inloppet :cool:

Bild

Sen har jag inge bild på det men svetsade ditt en botten och två m8 och sen punktat fast två plattjärn på ventilkåpan lite finlir kvar men den hänger där iallafall :)

Bild

Bild

Blir väl stiligt det där :cool:

Sen en grej som nog många med utdragna projekt märkt ytrosten som kommer.

Köpte hem smedens rostborttagare för sett att den ska vara bra tänkte får väl prova och sen.

Så här såg även förarsidan ut brun och tråkig.

Bild

Efter lite test märkte jag att bäst blev om man tog en trasa och blötta ner och sen gned runt medlet då såg man ytrosten försvinna nästan direkt sen så låta det själv torka vart plåtrent då ingen rost kvar :)

Bild

samma här :)

Bild

lite epoxi primer så slipper man rosten :)

Bild

Bild

Har även gjort lite annat men kan ta det i en separat uppdatera senare i veckan då det förhoppningsvis hänt lite mer med det innerskärmar och lite annat.

Är mobilbilder men smidigt när man jämnt har den där i byxfickan ;) kan försöka ta några bättre med kamera senare om ni vill. :)

vad jag beställde svart snygg silikon slang. och lite skarv kopplingar och två alu rör.

Bild

Tog då och fann ett passande rör som jag kunde ha som anslutning på burken :)

Bild

Åkte till swedol och köpte mig ABA slangklämmor ej rostfritt kostade nästan det fyrdubbla då :rolleyes:

Bild

fick sitta och korta ner slangarna dessa är dom från tryckboxen till förgasarna. :cool:

Bild

stiligt :cool:

Bild

Bild

Bild

Bild


Nu var allt inpassat och skruvades fast med slangklämmorna :)

Bild

Bild

Bild

ett luftfilter saknas ska beställas :cool:

Bild

Bild

huven åkte av ska provas med andra gångjärn och då åker den vita huven på igen :)

Bild

Ja downpipe och modifierade innerskärmar och injusterad camber, innerskärmarna får jag ge farsan ett tack för han har gjort det mesta med dom :)
(ja mera camber med andra ord lade emellan 10mm extra) :cool:

även bekämpat ytrosten igen:)

Laddar på med bilder ni ser nog vad jag menar med bilderna :)

smedens har gjort sitt :)

Bild

penslade på lite epoxi :)

Bild

Bild

Bild

såhär långt höll jag på sedan tog farsan över och jag började med downpipen och lite annat går liksom litt fortare så också och roligt med sällskap i garaget. :)

Bild

Bild

hur den blev och hur den andra blev kommer synas lite senare :)

downpipen vilket mikel men vart bra tillslut :cool: Flänsen är även det fars verk får tacka så mycket. har bilder på bara den dock ej uppladdade såg jag nu :/

Började med att kapa av en 60 graders 2,5tums böj och punktade på flänsen. :)

Bild

kapade och drog ut och testade igen. :)

Bild

svetsade den utvikta delen :)

Bild

Bild

Bild

kapade till plåtbitar och svetsade igen hålena på båda sidor :)

Bild

Bild

Bild

En v-bandsfläns köptes kändes gött å ha redig koppling där biten från flänsen till flexröret finns det efter besiktningsplaner om :cool:

Bild

satt rätt fint där :)

Bild

vart lite pyssel här uppe på röret som ni kanske ser för att få till vinkeln mot avgasröret men vart bra tillslut :cool:

Bild

Kanten kommer tas ur sen :)

Bild

Bild

bilder på motorrummet med dom modifierade innerskärmarna :cool:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

lite mera ovanifrån då bilen ställdes ner på baken igen :)

Bild

Bild

Bild

Bild

vart lite camber :cool:

Bild

Bild

gött med en bil som är plan under bara avgassystemet som sticker ner en bit :)

Bild

suddig bild men slängde på den fräschare huven igen :)

Bild

Blir att försöka modifiera ett par Amazon gångjärn senare :cool:

Om ni vill se fortsättningen får ni allt kommentera :wink:
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Turbo sidan 8 :)

Inläggav Stefan_B » 16 02 27, 8:37

Ja herrejösses, du har några timmar med turbobygget! Jag har tjuvkikat på garaget.org tidigare, men jag har ingen inlogg där.
Det är alltså motorcykelförgasare, hur går det att bestycka dem mot volvomotorn?
Smeden rostborttagare har jag funderat på också, jag skulle tro den innehåller fosforsyra? För många år sen hade jag nåt som hette Annitrol, det var 30-procentig fosforsyra och det var effektivt att ta bort rost med. Är smeden lättflytande eller krämig?
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Turbo sidan 8 :)

Inläggav Djo » 16 02 28, 10:31

Stefan_B skrev:Ja herrejösses, du har några timmar med turbobygget! Jag har tjuvkikat på garaget.org tidigare, men jag har ingen inlogg där.
Det är alltså motorcykelförgasare, hur går det att bestycka dem mot volvomotorn?
Smeden rostborttagare har jag funderat på också, jag skulle tro den innehåller fosforsyra? För många år sen hade jag nåt som hette Annitrol, det var 30-procentig fosforsyra och det var effektivt att ta bort rost med. Är smeden lättflytande eller krämig?


Haha jo vart lite jobb med det :)

Ska gå finns ju andra som har mc förgasare på bil motorer. Det som jag föll för var ju dels att dom ligger långt föra ens dom modernaste bilförgasarna i konstruktion. Dels att dom ska vara riktigt enkla att trycksätta. :)

Japp fosforsyra det är allt man vet resten av receptet är hemligt tydligen. Smedens är som vatten men fastnar på även vertikala ytor.
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Turbo sidan 8 :)

Inläggav Djo » 16 03 17, 3:49

luftfjädringsgrejer köptes (det jag ej hade) men innan jag kan/kunde bygga in det skulle den äckliga reservhjulsbaljan väck så jävla vackert med häng pung på ena sidan så det kan jag gott vara utan ;)

Dessa grejer köptes vissa grejer följde med vilket var gott man blir glad när monteringsgrejer följer med som man ej räknat med (skruvar och sådant) :) tanken är en 2,5 galon och råkade passa himla bra längst bak i skuffen bara man gjorde en annan variant på staget bakåt :)
Denna skuff ska även (förmodligen nästa update kanske det syns) få en upphöjning vid tanken så den kommer upp 3cm så går den fri avgassystemet och moddas väl med lite anslutningar så kommer jag köra original tank blir smidigast det :)

Grejerna :cool:

Bild

Råkade faktiskt passa bra där så det bygger vi om så den gör :cool:

Bild

Sudigt men visar hur den lyser grymt snyggt om jag får säga det själv är dudbel nåls mätare :D

Bild

Äckliga baljan har grov kapats ur :P

Bild

En bit som kommer forma en balk :)

Bild

Punktad :D

Bild

Bild

Blir fint det här :)

Bild

Rent och snyggt :cool:

Bild

Svetsprimer så det blir någon färg där iallafall :)

Bild

Den formade golv biten :D

Bild

Ditt punktad :D

Bild

Mycket bättre än baljan :)

Bild

Bild

Bild

Tanken :D

Stoppade i gummi bussningarna och rör bitarna :)

Bild

Lite annat :)

Bild

Gjort en lopp har planer men får vara sådär sålänge :)

Bild

Helsvetsat farsan gjorde det sista då mina arbetsbyxor började brinna igår gjorde rätt ont kan man säga.

Bild

Nya förstärkningen som gör plats för tanken :D :cool:

Bild

Bild

Plattjärn med håll enkla men fullt fungerande fästen för tanken :cool:

Bild

Kompressorn kommer förmodligen bultas fast där sen :)

Bild

Från baksidan :)

Bild

Bild

Kommer bli riktigt snyggt det här :)

Bild

Hoppas det gillas det som görs och mer blir det också :)

Hade gött mina följare :)

Mera mera kopplat in luftfjädringen och testat och den går definitivt fort nog så jag är då nöjd :D

Var ju snyggt :)

Bild

Men 60kr fattigare och 100 gånger snyggare senare :cool:

Bild

Bild

En ram med l-profil för att höja upp tanken så den går fritt från avgassystemet :)

Bild

Svetsade igen springorna :)

Bild

Svetsad i bilen :)

Bild

Gamla sänkningen ska tas bort sen när man kommer åt lite bättre :)

Bild

Stiligt :)

Bild

Börjat koppla in allt :cool:

Bild

Man måste få vara lite för nöjd ibland :cool:

Bild

Bild

Slangarna till knapparna :cool:

Slängde i ett batteri och kopplade in allt så man ser att det funkar :) (temporärt såklart)

Bild

Slängde på fet makorna :)

Bild

Ungefärlig ride hight :)

Bild

Jord nära :cool:

Bild

Bild

Max hög fram max låg bak :)

Bild

och tvärt om :cool:

Bild

Ja man kan ju göra som man vill :D

Bild

Bild

Bild

Är redigt nöjd med hur systemet fungerar och hur den vart i fjädringen kommer man åka gott i sen :)

Hoppas på någon till kommentar denna update :)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Luftfjädringen inkopplad.

Inläggav Stefan_B » 16 03 20, 5:33

Ser ju bra ut! Kommer det att gå köra bilen med fjädringen I "ytterlägena", uppe och nere, eller måste du ha den i mitten för att få fjädringen att funka under färd?
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Volvo pv 444 1957 ombyggnad. Luftfjädringen inkopplad.

Inläggav Djo » 16 03 21, 10:27

Stefan_B skrev:Ser ju bra ut! Kommer det att gå köra bilen med fjädringen I "ytterlägena", uppe och nere, eller måste du ha den i mitten för att få fjädringen att funka under färd?


Tack så mycket ! :)

Alltså i bott är ju fjädringen borta (genomslag och däck finns ju dock) men bilen kommer vara körbar ( dock kanske inte bekväm) Men om man inte är så petig med färdkomfort kan man köra så ja)

Som högst går ju men då är ju fjädringen maxad och då saknar jag utfjädring (inte så konstigt egentligen) Men ja fjädringen fungerar i övrigt ja, Men man bör inte köra så några längre sträckor. Någonstans i mitten blir körläge så att säga. Men fjädringen blir aldrig (stum/hård) förutom i botten då (vilket ju säger sig själv)
voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44 voll44
Djo
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 02 21, 3:50



Föregående

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron