Rädda en Volvo Pv-54

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Rädda en Volvo Pv-54

Inläggav _hagitch_ » 16 02 25, 6:40

Hallå!
Då var det dags att börja skruva lite pv igen efter några års vila. Denna skaffade jag bara för att jag inte kunde låta bli när kompisen ringde och berättade om denna. Har precis börjat riva ner min -57 igen så har egentligen inte tid för den här också :lol:
Bilen har stått avställd sen slutet på 70-talet om jag inte missminner mig. Den har endast haft 2 ägare och har rullat 9000 mil. Den är i helt orört originalskick. Eller ja den va tills för 2 dagar sedan.
Planen med denna är att fixa all rost och det som behöver göras för att få den igenom besiktningen. Det blir ingen helrenovering ännu då jag redan har ett påbörjat projekt.

Bild
Bild på den när jag hämtade den.
Bild
Inredningen var ganska fin.

Bild
Motorrum

Bild

Fått in den i garaget.

Bild
Den såg fin ut till en början :cry:

Bild
Vänster bakskärm borta.

Bild
Höger bakskärm borta.

Mer bilder kommer under projektets gång.

Re: Rädda en Volvo Pv-54

Inläggav Stefan_B » 16 02 26, 6:24

Fantastiskt trevligt projekt! Ser ju inte allt för rostig ut och du nog bra erfarenhet också.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Inläggav _hagitch_ » 16 02 26, 12:42

Stefan_B skrev:Fantastiskt trevligt projekt! Ser ju inte allt för rostig ut och du nog bra erfarenhet också.

Nej då det går nog bra de där. Erfarenhet av rost har jag redan så jag vet tyvärr redan hur roligt de är 8) hehe

Inläggav _hagitch_ » 16 03 21, 5:30

Jaha dags för lite nya bilder.
Nu är som gott som all rostig plåt bytt så nu är det bara färg och rostskyddet kvar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu kör vi lite semester från bilen så kommer de nya bilder efter påsk. v1

Inläggav Stefan_B » 16 03 23, 8:29

Härligt! En del kanske tycker att detta är lappverk, men jag tycker att det går utmärkt att göra hållbara reparationer med enkla plåtar. Ska man ha en bruksvagn kan man laga den som man vill, skarva plat som man vill och svetsa som man vill- bara man gör det väl med helsvets och inte lägger en massa plåt på plåt.. Jag lagar ju själv min PV efter denna princip...
På bild 4 ser jag att bromstrumman inte sitter på, tänk på att tätningen då är öppen in mot hjullagret och att slipdamm har en otäck förmåga att tränga in överallt!
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Inläggav Arne » 16 03 24, 7:46

Den såg inte alls ut att vara allt för rostig, ett riktigt fint objekt du fått tag i.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Inläggav Blomquist » 16 03 24, 12:45

Gratulerar till framsteg. Skall du hellackera bilen nu då eller?
Blomquist

Inläggav _hagitch_ » 16 03 29, 4:51

Stefan_B skrev:Härligt! En del kanske tycker att detta är lappverk, men jag tycker att det går utmärkt att göra hållbara reparationer med enkla plåtar. Ska man ha en bruksvagn kan man laga den som man vill, skarva plat som man vill och svetsa som man vill- bara man gör det väl med helsvets och inte lägger en massa plåt på plåt.. Jag lagar ju själv min PV efter denna princip...
På bild 4 ser jag att bromstrumman inte sitter på, tänk på att tätningen då är öppen in mot hjullagret och att slipdamm har en otäck förmåga att tränga in överallt!

Precis tanken är endast att göra denna till bruksvagn nu :D jajjemän trumman är precis borttagen på bilden för jag ska byta hjulcylindrarna. Det är övertäckt med en påse för tillfället :D

Inläggav _hagitch_ » 16 03 29, 4:52

Arne skrev:Den såg inte alls ut att vara allt för rostig, ett riktigt fint objekt du fått tag i.

Absolut. Värre objekt har man sett. :)

Inläggav _hagitch_ » 16 03 29, 4:55

Blomquist skrev:Gratulerar till framsteg. Skall du hellackera bilen nu då eller?

Tackar! Nej det blir inte de nu iallafall. Kanske längre fram. Jag har redan en 57a som ligger i delar som jag håller på med. Detta blev bara ett slink imellan projekt :) men förmodligen i framtiden :)

Återvänd till Projekt