Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav willematthews » 16 10 27, 6:43

Hallå!

Har fått Duetten uppdragen med vinsch sidleds från fastkörning i ett dike, således skadades bakaxeln något eftersom att jag upptäckte bakaxelolja i vänster bromstrumma... (bilen drogs rakt åt höger och upp på asfalt, misstänker att det blivit för stor påfrestning i drivaxel eller liknande sidleds som orsakat läckage) :(

Har nu demonterat trummor och det yttersta lagret kring drivaxeln, inte bromssköld ännu, och undrar lite kring vad som bör göras!
Drivaxeln går att rucka på utåt och inåt någon tiondels millimeter, är det normalt glapp eller ska det schimsas om?
Sitter det något mer oljetätande än hjullager och det filtbeklädda lager jag plockat av?

Har inte demonterat eller jobbat med bakaxlar och vill undvika, om jag inte måste, att riva klumpen.
Klurar på om det är bättre att leta reda på en annan bakaxel (om jag hittar någon kring Härnösand) och renovera bromsar och fetta in lager på och sedan helt sonika byta ut den jag har, eller om jag ska ge mig an min nuvarande axel.

Mvh, Wille
willematthews
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 06 11, 8:22

Re: Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav Stefan_B » 16 10 28, 5:10

Troligen är tätningarna dåliga sen tidigare, och bilen lutade mycket i diket? Då rinner ju oljan ut mot trumman och läcker. Ta isär, byt tätningar och kolla lagren. Finns beskrivet i den här tråden:
drivaxelglapp-t1980.html
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav willematthews » 16 10 30, 6:07

Tack för svaret!
Nu fick jag tag i en bakaxel till en amazon som jag passade på att renkapa fästena på för att få upp i duetten. Resonerade så att när jag ändå plockat ner axeln kan jag lika gärna byta till en med bättre utväxling för att åka någorlunda landsvägsfart.
Det jag nu undrar är huruvida bromscylindrar skiljer sig mellan duett och amazon. Amazonaxelns bromsrör går ej ihop till ett utan är två skilda. Betyder det att denna axel har suttit med 2krets system?
Kan jag montera upp axeln som den är eller måste jag byta bromsar/bromscylinder till duettens för att få det att funka rätt?
Jag har endast kommit så långt att jag identifierat att trummorna är lika som på min nuvarande axel men gissar som sagt att cylinder kanske skiljer, frågan är ju som sagt om det gör något.. :?
willematthews
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 06 11, 8:22

Re: Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav Arne » 16 10 31, 12:54

Går inte bromsrören ihop så är det en axel från en Amazon med 2-krets bromssystem. Det är således en M30 axel.
Hjulcylindrarna kan vara lite annorlunda på de senare Amazonerna, ska du ha skivbromsar fram på Duetten så är detta de rätta bromsarna att ha bak. PV, Duett och de tidiga Amazonerna med trumbromsar fram har ett sk. Duo servo bromssystem. Skillnaden mellan M27 (PV, Duett + Amazon tidig -66) mot M30 (Amazon sen -66 till 70 + 140 & 240 serien) är att det yttre röret på M27 är 57 mm. medan det yttre röret på M30 är 63,5 mm. Kronhjulet på M27 sitter på 8 bultar och på M30 med 10 bultar. Det är till M30 som det finns olika utväxlingar att köpa. www.bakaxel.se Utväxlingen på Amazonaxeln du har är antagligen 4,10:1, men du kan ändra den om du byter drevsatsen.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav willematthews » 16 10 31, 8:01

Tack för bra svar Arne!

Vet ni om man kan montera amazonaxeln med bromsarna som sitter på samt cylindrar tillsammans med mitt befintliga bromssystem som har trummor fram eller måste jag ändra något i bromsväg bak?

Amazon-axeln skall hur som helst få nya bromsbackar och cylindrar så om det måste till någon ändring är det ett utmärkt läge när grejorna ändå byts. OM det måste ändras något, kan man då montera cylindrar till typ duett i resten av amazonaxelns bromsar utan modifikation?


Mvh Wille
Bild
willematthews
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 06 11, 8:22

Re: Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav Arne » 16 11 01, 9:36

Du kan nog använda bromssköldar, hjulcylindrar och bromsbackar från Duetten och montera på Amazonaxeln. Det är inte bra att behålla Amazon bromsarna bak och ha Duettens Duoservo fram. Duoservo bromsar har en strävan att ansätta trummorna hårdare då du bromsar, så funkar inte bakbromsarna från Amazonen. Sammanfattningsvis, ska du ha Duettens originalbromsar fram så ska du även ha Duettens originalbromsar bak.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav willematthews » 16 11 27, 4:03

Kan meddela att duetten nu är ute på vägarna igen.

Bytte packningar och fettade om lager i bakaxeln (original) samt monterade in nya bromsar.
Bakaxeln från amazonen ligger på sidan och renoveras för att monteras på helt färdig till våren när jag byter till sommardäck.

Otroligt skönt att få ut den ur ladan och köra igen. Tack för all tankehjälp! :)
d1
willematthews
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 06 11, 8:22

Re: Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav willematthews » 17 07 25, 5:14

Hej igen!

En uppdatering i härvan med bakaxlandet.. ;)
Hjullagret på ena sidan har nu gett upp (skulle kontrollerat lagret när jag fettade om). Så nu åker amazon-axeln på! M30, men till mitt förtret med 50/11 utväxling, alltså 4:56.. jaja!
Sista momenten i renoveringen av amazonaxeln var nu att byta lagren till drivaxlarna, men när jag nu plockade ur den första (utan svårigheter) så fick jag med mig en liten stålring, eller en fjäderring kanske man ska kalla det? tänk er en räfflad metallring som skulle kunna sitta i en gummipackning. Denna ring följde med ifrån banjon på axeln och jag ser inte någon tätning denna ska sitta i innanför hjullagret?! Vad missar jag? Och hur byter jag det jag har missat?... :roll:
Ringen ser ut som den på denna länk: https://www.sagro.se/bilder/artiklar/zoom/290-3_1.jpg

Vill helst ej behöva plocka ur kronhjul osv för att slippa justeringen av detta vid återmontage.. Eller måste jag ut med innanmäte för att byta någon form av tätning mot pinjong?
willematthews
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 06 11, 8:22

Re: Bakaxel - oljetätningar,lager,axialspel?

Inläggav Arne » 17 07 29, 8:39

Du behöver inte ta ut några drev för att byta tätning. Ta loss medbringaren så kan du byta tätningen.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron