GUNNAR, en bruksig PV 544 -62

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

GUNNAR, en bruksig PV 544 -62

Inläggav Matti » 18 10 11, 11:40

Hej!

Tänkte skriva lite om PV:n. Har nu hunnit inspektera den och gjort någon slags grovplan för projektet. Tanken är att den i möjligaste mån ska vara rullande. Alltså inte plocka isär allt utan göra olika steg när det passar. Måste vara ok att mina två söner får vara med och jobba eftersom jag gillar deras intresse för bilen. Alltså inget putsåk, men ett ok bruksskick. Senaste lackeringen är inget vidare, men den fungerar för den nivå jag tänker ligga på. Eftersom den är vit, syns inte missarna alltför mycket. Gissar på en lackering någon gång i framtiden.

Garagebygge är inplanerat, men det kommer vara färdigt först om ett år. Då kan jag att göra större arbeten som svets eller lack. Har ett rel rymligt temporärt kallgarage, men jag kan inte göra slip och svets där pga brandrisk.

Ok, nog surrat om det. Håller nu på att kolla igenom bilen. Egentligen ganska snäll med rosten, iaf undertill. Synbara rosten sitter över ena bakskärmen och någon fläck vid en bakre ryta. Gissar att det kommer att bli svetsbehov längre fram. Ska slipa lite och se hur illa det är.

Några funderingar som någon erfaren kanske vet svaret på.
1. Bilen går bra men blir varm om den står stilla ett tag. Säljaren sa detta, man ska ha bytt termostat tydligen men utan effekt. Kylaren är på sista versen så jag kommer att ersätta den. Kan man hoppas att det löser problem med att stigande temperatur, eller är det något annat vanligt fel med PV?

2. Nederdelen på passagerarsätets ryggstöd kan släppa så att sitsen blir sned. Har inte tagit isär tyget och tittat, men är det ett vanligt fel som är relativt enkelt att fixa? Känns som en trasig fjäder.

3. Skulle behöva köpa några sprayburkar med originalkulören, vart är det billigast? Vill inte lägga överdrivet mycket då den skall lackas om längre fram.

4. Skall införskaffa rullbälten. Är vanliga universalversioner typ Mekonomens bra till PV?

Detta var väl första steget för PV:n. Skall kolla upp hur fönsterhissarna fungerar också, då den ena inte fungerar. Men det blir längre fram.

Ska kolla upp hur ni lägger in bilder och återkomma med några.

/Matti
Senast redigerad av Matti 18 10 23, 4:47, redigerad totalt 1 gång.
Matti

Re: Bruksig PV 544 -62

Inläggav Arne » 18 10 11, 5:12

Stigande temperatur kan bero på att kylaren är full i klägg. Ta lite maskindiskmedel och häll i kylaren. Varmkör ordentligt och töm kylaren, skölj ur flera gånger och varmkör igen med rent vatten och töm ur igen ordentligt innan du fyller på kylvätska (50 %) glykol. Kom ihåg att ha full värme på så även värmepaketet blir rensat.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Inläggav Matti » 18 10 12, 6:48

Tack för rådet! Japp, ska göras. Såg någon i ett annat sammanhang nämna att det kan vara vattenpumpen som inte orkar riktigt, vilket skulle ge lite skumma symptom.

Men börjar med att införskaffa ny kylare i vilket fall. Den gamla är trött.

/Matti
Matti

Inläggav Stefan_B » 18 10 20, 7:04

På sätenas ryggstöd går längst ner ett "plattjärn" tvärs över. Det lossnar ofta i svetsen på ena sidan. Går bra att svetsa om man tar loss ryggstödet, drar upp klädsen en bit och blöter stoppningen så att den inte tar eld.
Angående rullbälten så kolla så längden på golvfästena mot kardantunneln stämmer.
Billack har jag köpt från billackering.eu, tror de har sprayburkar också. Bättra helst med 2k-färg, annars kan det bli problem vid framtida omlackering.
Lägg gärna in några bilder på bilen, men jag tror att du måste använda en bildtjänst, tex forumbilder.se (det finns andra också).
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Inläggav Matti » 18 10 23, 9:08

Tack för råden, ska kolla upp stol mm längre fram! Råkar någon ha tips på bälten med bra längd på fästena så vore det toppen!

Efter att ha kollat rostbubblor och lärt känna bilen, har jag funnit att rostlagningar som gjorts verkar ok men förarbetet för lacken var bristfällig. Det är ju klart bättre än tvärtom. Ger dessutom chansen att prova t ex våtslipspolering utan att behöva vara rädd. Man kommer ganska långt med att slipa ner ytan med 1500-2000-våtslip och sedan polera upp ytan.

Fulast på bilen nu är plastskärmarna där tre har lackbubblor och en del sprickor. Speciellt en är dålig. Ska prova att laga upp (har inte jobbat med glasfiber tidigare) men om det inte blir bra kommer jag att byta ut den. Kör på med plastskärmar, iaf så länge. Målet är ju bara rostfritt bruksskick.

Okej, lite bilder på Gunnar (första ägarens namn som sitter på brickan i bilen= givet namn). Tack vare den vita färgen syns inte den dåliga lacknivån. Det är en del apelsinskal, men vi har redan polerat ner det värsta.

Bild

Vi har ju haft tur med vädret några dagar, så vi passade på att slipa rost. Klart snällare än jag trodde med rosten. Jag befarade klart mer, men än så länge har jag landat i plåt när jag slipat på bubblor!Bild

Grabbarna lyfte av kofångaren. Sjukt enkel att pyssla med, roligt! Slipade rent ojämna plåten. Visade sig vara en svetslagning men ingen rost. Jämnade till det men om det blir omlackning så behövs det mer arbete för att få den helt jämn.
Bild

Bild

Det luktade mögel under en matta fram. Plåten lät bra, så jag tänkte först låta svarta isoleringen sitta så länge och bara torka den. Men när den till slut blivit torr (ca 2 veckor med fuktslukare och avfuktare) så släppte de enkelt. Bara att dra. Till min förvåning är där knappt någon rost trots att lacken har släppt. Hur den klarat sig fattar jag inte. Här dammsuger en av grabbarna.
Bild

Efter att ha kört stålborste på borrmaskinen och sedan rostätare kunde jag lacka tjockt lager med rostskydd. Har ju sett en del bilder på hur golvet kan se ut så jag är förvånad. Har haft väsentligt nyare bilar som varit rostigare haha.

Bild

Innerväggen av masonit var mögelskadad. Vi hade en gammal masonitskiva från någon möbel liggande (med samma tjocklek). Grabbarna fick testa att göra en ny sida av den.

Bild

Kommer att lacka iordning originalfälgarna men navkapslar saknades. Hittade 4 halvfina som får duga så länge.

Bild

Har även fixat en ny kylare. Men jag försöker ta sådant som är temperaturberoende nu.

Några nya frågor.

1. Passagerarfönstret går ej att veva ner. Ska ta loss innerdörrsidor och kolla vad som hänt. Men är det någon vanlig åkomma som är typisk PV?

Har en sprängskiss:
Bild

2. Har någon ett foto på vänster innerpanel för bagageutrymmet? Den saknas på vår. Ska tillverka en ny och skulle vilja se hur det är fastmonterat.

/Matti
Matti

Re: GUNNAR, en bruksig PV 544 -62

Inläggav Stefan_B » 18 10 26, 8:42

Snyggt jobbat, bara att fortsätta. Navkapslarna är nog de rätta till bilen om det är en 544 C, -62:a (modellen efter fick kapslar med "rött V").
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B

Inläggav Mattias Lavett » 18 11 06, 11:35

Fönsterhissen kan det bli flera olika fel på, enklast börja riva klädseln & kolla.
Medlem nr 15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Volvo 1956
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Amazing Grace , Choppad amazon-64
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Inläggav Matti » 18 11 22, 2:17

Tack för tipsen.

Det är en D, så tyvärr är det de navkapslarna med V som är original. Jag hänger inte läpp för jag är helförälskad i designen och typsnittet på de äldre navkapslarna. Känns inte så kinkigt på den nivå som bilen är på.

Såhär blev de efter lite upputsning och ifyllning av bokstäverna. En är nog alltför repig, men den får hänga med så länge så den ersätts när en bättre dyker upp.

Bild

Har hunnit fixa lite smått och gott. Här är en bild på nya innerpanelen bredvid den gamla mindre fräscha :

Bild

Har även gjort en innerpanel till bakluckans vänstervägg.

Slipat rost i innerskärmar och utrymmet bakom bensintanken. Bara ytrost hittills.

Har lagat den trasiga glasfiberskärmen. Som sagt så har jag inte arbetat med materialet tidigare. Byggde upp tre lager väv över det spruckna området och spacklade sedan utsidan. Tyckte att det var ganska lätt att jobba med, men man får vara försiktig när man slipar så man inte kommer för djupt i gelcoaten. Sprejlack med våtslip och polering fick duga åt skärmen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kul att ha bilen rullandes så man kan ta en tur då och då!

Bild

/Matti
Matti

Inläggav Mattias Lavett » 18 11 22, 6:48

Härliga garagefoton :-)
Medlem nr 15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Volvo 1956
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Amazing Grace , Choppad amazon-64
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Inläggav Matti » 18 12 03, 1:23

Tack!

Har hämtat hem PV:n från verkstad där den fick bälten bak, däcken flyttade till gammelfälgarna och lite annat smått och gott fixat. Passade på att ta en sista tur innan vintern. Hög mysfaktor! :D

Bild

Har fått tag på en riktigt fin grill då den gamla sargen är bortom räddning. Då ngn tidigare ägare varit smart nog att rostskydda grillen tidigt var den 99% rostfri. Tom gallret var ok. Lade på extra rostskydd efteråt då det är enkelt med gallret borta. Måste införskaffa fästbrickor som håller B-18-märket sedan kan den monteras.

Bild
Bild
Bild

Även två emblem till bakluckan. Bra att vissa av oss inte har klumpiga vuxenhänder vid monteringen... :D

Bild

Har inte fått tag på B-18-märket än. Men fattar inte riktigt hur det sitter fast då man inte når piggarna från insidan. Någon som kan förklara vore toppen!

/Matti
Matti

Inläggav Arne » 18 12 03, 3:54

Kommer du inte åt med clipsen från insidan så ska det nog sitta plasthylsor från utsidan som epanderar då du trycker in piggarna i hålen. Dessa plasthylsor håller även kronmärket 544 som sitter framför dörrarna på 65 och 66 års modell.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Inläggav Matti » 18 12 04, 8:12

Tack Arne, ska kolla upp plasthylsorna!

/Matti
Matti

Inläggav Matti » 18 12 05, 3:47

Hmm, har letat runt efter plasthylsorna på olika webbshops men lyckas inte finna dem.

Någon som har en länk?

/Matti
Matti

Återvänd till Projekt