Amazon och PV/Duett

instrumäntbräda, stolar, paneler, mattor, solskydd, innertak, stoppning.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Amazon och PV/Duett

Inläggav willematthews » 20 01 23, 11:32

Hej!

Vill öka säkerheten i min duett och byta till låsbara stolar fram. (Som inte viks ihop vid kollision)
Undrar nu om det är någon som vet huruvida amazonens bruna inredning har samma nyans som duettens?

Alternativt om ni har förslag på andra framstolar som passar estetiskt i en brun duett. (kan ev klä om till rätt färg om det inte är för avancerade former i stolen = typ EJ amazonens sits och rygg-ribbor)

Mvh, William
willematthews

Re: Amazon och PV/Duett

Inläggav Blomquist » 20 01 30, 3:59

Samma färg. Men spelar det någon roll om ryggstödet är fällbart
om man har säkerhetsbälten på? Jag skulle satsa på rullbälten bak
samt delad rattstam. Bägge delar ganska arbetskrävande.
Blomquist

Inläggav willematthews » 20 02 03, 7:51

Blomquist skrev:Samma färg. Men spelar det någon roll om ryggstödet är fällbart
om man har säkerhetsbälten på? Jag skulle satsa på rullbälten bak
samt delad rattstam. Bägge delar ganska arbetskrävande.

Jag vet egentligen inte om det spelar någon roll vid ev. kollision. Men det känns bättre att inte ha ryggstödet knuffandes på! :wink:
Sen anser jag att amazonstolarna har något bättre komfort vid långkörning. Duettstolarna kommer givetvis sparas och inga ingrepp göras som inte är enkelt reversibla.
Bakre bälten ska in, men det kommer dröja.

Delad rattstång är också på priolistan. Tänkt svetsa på den kollapserbara biten på originalet, men vet inte om även styrsnäcka måste bytas av någon anledning... Inte forskat i det så mycket ännu. :roll:
willematthews

Inläggav Arne » 20 02 07, 8:40

PV och Duett har ett rör utanpå rattstången, på den går det inte svetsa på en kollapsdel. Du måste ta styrsnäckan från en Amazon 1968 eller senare för att få det att fungera. Med en Amazon styrsnäcka så ska du shimsa ut den från karossen 8 mm för att det ska passa bra, så är det i alla fall då det gäller PV, antagligen likadant då på Duetten. Det är en ganska omfattande operation att få till.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Återvänd till Interiör, kupé o dyl...