Samlingstråd B18 -allmänna frågor

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Samlingstråd B18 -allmänna frågor

Inläggav Templa-544B » 07 06 10, 12:13

Hej :P

I ett litet försök att få igång den tekniska grenen av det här forumet skapar jag här en liten tråd där man kan lägga sina frågor angånde Volvos B18-motorer. På detta vis blir forumet förhoppningsvis lite mer överskådligt när det väl kommer igång också.
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Ihopsättning av B18A

Inläggav Krippa » 07 12 29, 9:55

Hej på er i jul- och nyårsstöket.

Jag håller på att sätta ihop en B18A och funderar på vilket håll kolvarna ska sitta. Normalt sett brukar det ju finnas siffror på vevstakarna och enligt bild i rep.handboken skall dessa siffror sitta åt höger.
Problemet är att det finns inga siffror på mina vevstakar. De enda markeringar som finns är en siffra på varje kolv (1-4 för respektive cylinder) samt en skåra i kolvtoppen.
Den här skåran har jag riktat framåt. Är det riktigt tror ni? Det är väl viktigt att man får rätt rotationsriktning map lagren? När jag riktar skåran i kolven framåt så hamnar den lilla "låsflärpen" på lagret åt vänster (tror jag). Är det riktigt?

/K
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 07 06 22, 10:45
Ort: Flo, Grästorp

Inläggav Hasse63 » 07 12 29, 8:29

Skåran eller jacket på kolvarna skall vara frammåt, mot vattenpumpen.
Användarvisningsbild
Hasse63
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 07 09 30, 6:55
Ort: Kramfors

Inläggav Krippa » 07 12 29, 8:36

Lysande! Tackar.
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 07 06 22, 10:45
Ort: Flo, Grästorp

Inläggav Krippa » 08 04 29, 9:36

Någon som känner till nån firma i göteborgstrakten som kan fräsa till ventilsäten och slipa in ventiler?
Medlem 11976 i Svenska Volvo PV-Klubben.
Användarvisningsbild
Krippa
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 07 06 22, 10:45
Ort: Flo, Grästorp

Inläggav thomas » 08 05 15, 12:23

Måste man lyfta motorn för att byta centralsmörjningssystemet, flåt.... oljetrågspackningen?
Den som hittar n
thomas
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 05 29, 12:22
Ort: Stockholm

Inläggav surgubbe » 08 05 15, 6:31

Du kan lossa framaxelbalken o släppa ner den oxo frågan är ju vilket som är mindre jobb :?
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Joje » 08 10 09, 3:56

I min Duett 64 ska det sitta en B18 så vitt jag förstår. Hur ser man att det är B18 resp B20 ?

När det gäller brytare undrar jag om det skiljer mellan dessa motorer. Bosch ser det ut att vara.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Amapola » 08 10 09, 9:09

På B20 är där stämplat i gjutningen B20 precis under däckplanet ovanför bensinpumpen. På B18 samma sak, fast bakom fördelaren uppe vid däckplanet. (Lite osäker på om det är så på alla årsmodeller.) Annars går det att se på motornumret som står gjutet/stansat ovanför oljestickan. Vilka nummer som är vilka, kan man se i verkstadshandböckernas förord.
Amapola
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 05 27, 6:23
Ort: Backaryd

Inläggav Lars Bd » 08 10 10, 4:28

Ska man vara petig så är B20/B18 märkningen gjuten och har upphöjda tecken och ej stämplad sedan så är det i reservdelskatalogens förord som uppgifter om motordetaljnummer finns.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav RoBB » 08 10 10, 5:54

Är det sant att B-18 motorn var tänkt att bli en diesel från början? Eller är det bara en skröna??
Användarvisningsbild
RoBB
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 07 07 22, 9:07
Ort: Tran

Inläggav Amapola » 08 10 10, 8:31

Lars Bd skrev:Ska man vara petig

Det ska man vara, annars blir det fel. :wink: (Ibland blir det det ändå.)
Amapola
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 05 27, 6:23
Ort: Backaryd

Inläggav Joje » 08 10 14, 5:41

Gjutet - som sagt ovan !

Har idag försökt få liv i härket så man kan köra bilen in/ut ur verkstan när man ska göra annat därinne.
Men - jag blir inte klok på detta (B18).

Fick tag i nya brytare,rotor,lock,kablar,stift. Plus nytt mellan fördelare och spole. Har ställt med stroboskop på typ 12 grader vid startmotorvarv.
Pumpen matar in soppa i Stombergar´n men inte ett liv. Testade med startgas bara för att säkerställa om det var bränsleproblem eller inte. Men inte ett liv. Inte den minsta puff.
Har även kollat att 1:an´s ventiler är avlastade när rotorn står mot märket i kanten och att 1:ans kabel är där rotorn står i det läget. Plus testat alla fyra kablar med stroboskoplampan att dom får kräm.
Inte ett liv i maskin.....
Jag förutsätter att 1:ans cyl. ligger längst fram mot vattenpumpen....
Det är motstånd i motorn så det borde hända något någonstans kan man tycka, - med startgas...

Fanns Stromberg på Duetten i orginal ?
På insuget sitter det en stor skruv rakt uppifrån rakt ner i insuget - mitt på. Den var dragen med nåt tätningsgucka. Gängor saknades i insuget visade det sig.
Ska det vara nåt urtag där för mätmöjlighet vid inställning - eller vad är hålet till för?

Någon som kan fatta vad som är fel ?
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Lars Bd » 08 10 14, 7:18

Skippa stroboskopet och ställ motorn på ca 22° före övre dödpunkt vid kompressionstakt cylinder 1, avgasventilen på cylinder 4 håller då på att stänga eller har precis stängt.
Vrid fördelaren så långt moturs det går och vrid sedan medurs tills en gnista kommer, antingen monterar du ett tändstift med kabel direkt i tändspolen eller så stoppar du lillfingret i tändspolen, tändningen ska naturligtvis vara påslagen.
Man måste se till att alla glapp är minimerade dvs motorn ska dras åt rätt håll till 22° och ej dras till 15° och tillbaka till 22°, av samma anledning ska fördelaren vridas moturs först och sedan medurs till gnistan kommer.
Kolla även att rotorn då pekar mot strecket på fördelaren och samtidigt mot tändkabeln för cyl 1.
Kolla även membranet i förgasaren så att inga sprickor/revor förekommer.
Finns det sedan bensin i förgasaren ska motorn starta.
Cylinder 1 är närmast vattenpumpen så det är rätt.
Hålet i insuget är avsett för en vacumnippel till vevhusventilation, skruven tyder på att grenröret kommer från en B20 som setat i 140 eller amazon.
Vilken originalförgasare duett hade 67-69 vet jag inte men övriga volvo hade då stromberg, tidigare 62-66 hade alla B18A zenit fallförgasare.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav Joje » 08 10 14, 7:50

Vridriktningarna är kristallklart.

Att jag jobbar med stroboskop och kamvinkelmätare hänger bl.a ihop med en 242 som inte gick att få gå som den skulle med bara bladmåttsinställning etc. När jag justerade med kamvinkelmätaren funkade allt klockrent sen.

Men jag har förstått att förståsigpåaren lokalt här har aldrig använt vare sig det ena eller andra. Bara öronen typ.

Fick även tipset ikväll - eftersom motorn stått några år - att se upp med sot som kan ramla ner på ventiltallrikarna och att inte fiberdrevet kuggat nåt.
Råkade ut för sotsläpp på en BMW 2002 nyligen som stått. Kolvarna gick inte över dödpunkt. Motorn hade legat ner och allt hamnat på ett ställe.

Men stort tack för tipsen !
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Nästa

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron