In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Oj vad snabba svar!!
Drömde i natt att jag måste ta antingen ur motorn eller lossa på framaxeln.
Just kommen från garaget studerade jag strömfördelaraxeln, om där skulle finnas en lösning: Få loss nedre delen av axeln o svänga den 180 grader!
You saved my dag!! Tack.
mvh
Oscar
Arne skrev:Strömfördelaraxeln går inte att lossa uppifrån. Tyvärr måste du lossa oljepumpen.
Hej
Nu har jag det gjort o motorn går som den skall, men det var svårt att ändra på pumpaxeln!! O trångt, höll på att ge upp några gånger. Bl.a. då skruvarna trillade ner i oljetråget o fick fiska upp dem med en magnet.
Som kuggarna är snedställda blir det att gissa sig fram till rätta läget. Uschdå!!
Det finns stunder då en känner sig urbota dum!!!
Är det faktiskt så enkelt!
Måste nog ta mig en allvarlig funderare på detta.
Pratade även med en bilmontör fyllda 80 år med ett gott minne. Sade även han att ändra på pumpaxelns läge. Men han nämnde även att det borde finnas ett körnarslag på en kugge o motsvarande på godset. För att få pumpen på rätt plats. Vet du ngt om detta?
Oscar
ja jag vet ju inte hur det är på b16 men så länge
fördelaren går att få på platts så är det ju bara
flytta tändkablarna i locket till rätt plats 90-180
eller 270 grader
Att ändra på kablarna har ju den nackdelen att om en senare ägare av bilen justerar tändningen med stroboskoplampa blir han satt på pottkanten.
Gradtalena på svänghjulen refererar ju inte mera till cyl 1 utan till cyl 4.
nej ettan är ju fortfarande ettan oavsett var på locket
kabeln sitter eller hur. Strobban monterar man ju
på ettans kabel spelar ju ingen roll var märket
på fördelaren sitter ettan skall ju fortfarande
tända mot märkningen på svänghjulet
Javisst!
Du har så rätt. Men om jag förutom att ändra kablarna för att kompensera mitt misstag med oljepumpen, dessutom ändrar kamaxelkuggarnas placering 180 grader, (av ngn anledning). DÅ blir 1:an = 4:an!
Eller?
Sen kan en ju undra varför kamaxelkuggarna skulle ändras.
-------------
Så här tänkte jag först. Men den teorin stämmer nog inte.
Om jag inte ändrar kablarna tillbaka till ursprungligt läge.
M.a.o. finns det 3 lösningar på en felinställd pump:
Ändra pumpen, skifta kablarna eller ändra kamaxelkuggarna.
Håller du med?