B16 oljepump

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

B16 oljepump

Inläggav Oscar » 08 08 02, 4:27

Kan jag ta bort oljetråget utan att ta ut motorn/B16? Har just haft full remont på motorn o lyckades svänga pumpaxeln 180 grader fel!
:shock:
Oscar
 

Inläggav Bengan » 08 08 03, 9:27

ja, det funkar, men kan vara lite trångt.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav Mattias Johansson » 08 08 03, 9:43

Ännu trängre att renovera oljepumpen på en B30, med motorn kvar i bilen OCH tråget liggande på framvagnsbalken. Jotack, erfarenhet finns.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

oljepump

Inläggav Oscar » 08 08 03, 10:59

Oj vad snabba svar!!
Drömde i natt att jag måste ta antingen ur motorn eller lossa på framaxeln.
Just kommen från garaget studerade jag strömfördelaraxeln, om där skulle finnas en lösning: Få loss nedre delen av axeln o svänga den 180 grader!
You saved my dag!! Tack.
mvh
Oscar d2
Oscar
 

Inläggav Arne » 08 08 04, 12:59

Strömfördelaraxeln går inte att lossa uppifrån. Tyvärr måste du lossa oljepumpen.
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Inläggav Oscar » 08 08 07, 9:27

Arne skrev:Strömfördelaraxeln går inte att lossa uppifrån. Tyvärr måste du lossa oljepumpen.



Hej
Nu har jag det gjort o motorn går som den skall, men det var svårt att ändra på pumpaxeln!! O trångt, höll på att ge upp några gånger. Bl.a. då skruvarna trillade ner i oljetråget o fick fiska upp dem med en magnet.
Som kuggarna är snedställda blir det att gissa sig fram till rätta läget. Uschdå!!
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Inläggav surgubbe » 08 08 08, 10:32

enklare lösning är att kasta om tändkablarna 180Grader
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Oscar » 08 08 08, 12:32

:oops: :oops: :oops:
Det finns stunder då en känner sig urbota dum!!!
Är det faktiskt så enkelt!
Måste nog ta mig en allvarlig funderare på detta.
Pratade även med en bilmontör fyllda 80 år med ett gott minne. Sade även han att ändra på pumpaxelns läge. Men han nämnde även att det borde finnas ett körnarslag på en kugge o motsvarande på godset. För att få pumpen på rätt plats. Vet du ngt om detta?
Oscar
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Inläggav surgubbe » 08 08 09, 12:03

ja jag vet ju inte hur det är på b16 men så länge
fördelaren går att få på platts så är det ju bara
flytta tändkablarna i locket till rätt plats 90-180
eller 270 grader
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Oscar » 08 08 09, 11:52

Att ändra på kablarna har ju den nackdelen att om en senare ägare av bilen justerar tändningen med stroboskoplampa blir han satt på pottkanten.
Gradtalena på svänghjulen refererar ju inte mera till cyl 1 utan till cyl 4.
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Inläggav surgubbe » 08 08 09, 6:08

nej ettan är ju fortfarande ettan oavsett var på locket
kabeln sitter eller hur. Strobban monterar man ju
på ettans kabel spelar ju ingen roll var märket
på fördelaren sitter ettan skall ju fortfarande
tända mot märkningen på svänghjulet
surgubbe
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 08 04 10, 11:03

Inläggav Oscar » 08 08 09, 7:33

Javisst!
Du har så rätt. Men om jag förutom att ändra kablarna för att kompensera mitt misstag med oljepumpen, dessutom ändrar kamaxelkuggarnas placering 180 grader, (av ngn anledning). DÅ blir 1:an = 4:an!
Eller?
Sen kan en ju undra varför kamaxelkuggarna skulle ändras.
-------------
Så här tänkte jag först. Men den teorin stämmer nog inte.
Om jag inte ändrar kablarna tillbaka till ursprungligt läge.
M.a.o. finns det 3 lösningar på en felinställd pump:
Ändra pumpen, skifta kablarna eller ändra kamaxelkuggarna.
Håller du med?
Oscar
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 08 03, 6:42

Inläggav Bengan » 08 08 11, 6:43

surgubbe skrev:enklare lösning är att kasta om tändkablarna 180Grader


Jo det funkar, men man får ett ganska trist ormbo till tändkablar.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav Arne » 08 08 11, 10:32

Ja, och i vissa lägen tar vacuumregulatorn mot motorblocket så justeringen inte räcker till.
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme


Återvänd till Tips och trix

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron