Besiktningstrassel förgasare

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Inläggav Lars Bd » 09 05 08, 9:52

Eftersom nivån på inläggen från vissa håll närmar sig skosulorna är det nog lika bra att avsluta detta för min del.
Lars Bd
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 09 30, 9:06

Inläggav Joje » 09 05 09, 7:33

Tillbaka igen på den tekinska biten av disk. så kan jag tillägga att i början när jag köpt vagnen och den stått ute i åratal stilla så körde vi en del på starten innan vi fick liv i den. Då hade jag koll på trotteln och den fick man lyfta med mejsel för att få frisk luft när man befarat att man fått i för mkt soppa och det behövdes urluftning av motorn. Så antingen har jag noll komp = undertryck eller är det helt enkelt fel på Strombergar´n. Har monterat nytt membran ska tilläggas, rätt monterat. Olja i dämpröret 6 mm från kanten. Har aldrig sett den lyfta sig på startmotorvarv.
Men vi lämnar det därhän nu, jag gör ett nytt försök med den andra förgasaren så länge.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Kalle » 09 05 09, 9:34

Hej.
Försökt att få igång gamla B18/20 med strombergare har man ju gjort en eller annan gång.
Jag har nog inte heller sett trotteln lyfta sig när man bara kör på startmotor, antar att undertrycket helt enkelt är för litet för det innan motorn startar.
Kalle
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 01 15, 8:58
Ort: Kronoberg

Inläggav Joje » 09 05 09, 4:39

Bild

Bild

Så blev det. Man får ha vilka synpunkter man vill men maskinen startade iallafall snällt med Zenithen, och den svarade på gasen minst lika bra. Nu ska jag bara få på luftburken så ska vi se hur det funkar.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Joje » 09 05 10, 1:23

Nu har jag testat Zenithen som den var, bara haft isär och rengjortmen det hade behövts nya packningar/membran minst.

Den fungerar tydligare än Strombergern vilket är positivt.

Å andra sidan verkar Strombergarn anpassa sig bättre till förhållandena och behöver inte chokas så länge, vilket iofs kan bero på att den gick väldigt fett.

Nu minns jag inte allt som skrivits tidigare i ämnet men - passar SU:n på samma insug rakt av som Stromberg ? Isåfall börjar jag luta åt renoverad SU.

Samtidigt är det svårt att se på VP-autoparts vilka delar dom har till dom olika. Verkar finns nålar till Stomberg men inte sätet t.ex.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Inläggav Mattias Johansson » 09 05 10, 2:58

Joje skrev:Nu minns jag inte allt som skrivits tidigare i ämnet men - passar SU:n på samma insug rakt av som Stromberg ?


Ja.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Inläggav Joje » 09 05 11, 8:46

Nu har jag fått reda på vad Zenithförgasarens akilleshäl är. Och den anade jag direkt när jag gjorde ren underverket.
Nämligen svårigheten att få tätt i den lodräta tätningsytan mellan hus och flottörhus. Med tiden vill dom böja sig i överdelen och då blir det tjyvluft och svårigheter att ställa tomgången. På den tiden knäckte man huset så att vinkeln blev rätt. Ibland gick det ibland sprack huset.

Men det finns en annan lösning med. Man gör en konisk packning.

Gissa vad som är aktuellt för en f.d säljare av planslipmaskiner..


Annars tänkte jag på detta med att det lätt går varmt i diskussionen av ngn anledning. Går alldeles utmärkt att fortsätta och helt ignorera den som man tycker sig bli påhoppad av utan bara diskutera i enlighet med frågeställningen. Samtidigt som det kan kännas rätt onödigt att ge sig på varandra då det inte leder till ngt positivt.
Duett 1964
Joje
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 08 10 06, 7:46
Ort: Nordingr

Föregående

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron