Någon som "styvat" upp bakändan på sin pv?

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Någon som "styvat" upp bakändan på sin pv?

Inläggav pvchrister » 08 07 26, 8:46

Vi har nu varit ute ett par rundor med "tattartermosen" (husvagn) och jag har problem med att bilen är för mjuk där bak. Med 4 personer i bilen blir det VÄLDIGT lågt till stödhjulet. Kör man över vägbulor så tar det garanterat i. Jag lyckades fördärva det i Färjestaden nu. Försöker lasta vagnen med så lite kultryck som möjligt men den är för mjuk ändå. Har någon något tips på vad jag ska använda för grejor för det ska bli bra? Kom gärna med förslag om fjädrar och stötdämpare m.m.
pvchrister

Inläggav Mattias Johansson » 08 07 28, 1:35

Vet att det funnits hijackers till PV förut i alla fall... Inte optimalt ur väghållningssynpunkt annars kanske, men gissar att du inte kör banracing? De funkar ju bättre när de används till det här (som de är tänkta till) än när de används för att få aktern en halvmeter upp i luften iaf. ;)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin

Inläggav pvchrister » 08 07 28, 2:50

Jag tackar för tipset! Hade helt glömt att sådant fanns, men var hittar man sådana idag? Helst nytt! Någon som vet? Jag funderar lite på att bygga om till 245:ans förstärkta fjädrar och gasdämpare passande pv, men är lite orolig för att det blir för mycket "epa-traktor" av det. Därför var ditt tips mycket bra! Jag tar gärna emot fler! Forumet är ju till för att vi ska kunna "bolla" ideér till varandra!
pvchrister

Inläggav pvchrister » 09 06 20, 8:06

Så här gjorde jag: Nya standard fjädrar från VP, nya ställbara stötdämpare från PV-klubben (Kone). Bilen känns väldigt stabil bak nu men själva provet blir till sommarträffen. Helt plötsligt "känns" bilen lite "orolig" fram nu. Det får nog bli nya dämpare och fjädrar fram också. :)
pvchrister

Återvänd till Övrigt