OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Har du några idèer på förbättringar eller har du klagomål så skriv dom här !!

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav sneezingduck » 10 12 20, 8:42

Har klubben råd med klubblokal ( som kan utnyttjas av ett fåtal medlemmar ) slipsnålar, muggar och annat krafs så borde det finnas lite slantar och sponsra detta forum.
Det är nog mer aktivitet på detta forum än i den sömniga peve klubben. Vem vet kanske detta forum och dess medlemmar skulle bilda en egen pvklubb....
sneezingduck
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 08 10 25, 6:17

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav kalsta » 10 12 20, 9:33

sneezingduck skrev:Har klubben råd med klubblokal ( som kan utnyttjas av ett fåtal medlemmar ) slipsnålar, muggar och annat krafs så borde det finnas lite slantar och sponsra detta forum.
Det är nog mer aktivitet på detta forum än i den sömniga peve klubben. Vem vet kanske detta forum och dess medlemmar skulle bilda en egen pvklubb....


Har klubben sagt nej eller??? Vet du något som vi andra inte vet ???
Medlem 14710 i Svenska volvo PV-klubben
Användarvisningsbild
kalsta
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 01 28, 8:27
Ort: Ume

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav pvchrister » 10 12 20, 11:06

Jag tror nog att PV-klubben fixar det här. Från hemsidan har man ju länkat hit. Man lade ju ner sitt eget forum för detta funkade bättre. Därför är man nog väldigt mån om att det fortsätter i samma anda. Att klubblokalen ligger där den ligger är nog valt strategiskt. Vi får inte glömma att det finns en styrelse med folk som representerar praktiskt taget hela landet, från norr till söder. Då har alla ungefär lika lång väg att åka. Antingen man åker bil eller tåg. Kommunikationerna är nog en viktig del i det hela. Det är också riktigt att man säljer muggar och dylikt och "krafset" är väl reservdelarna som alla medlemmar kan köpa. Hit räknas då framskärmar, reservhjulsbaljor m.m. som klubben har sett till att få fram. Man får heller inte glömma att allt arbete är ideellt. Sedan är det ju rätt många medlemmar från PV-klubben som är aktiva här på detta forumet. Att det löser sig med forumet tror jag alldeles bestämt. Men allt måste ha sin gång. Det finns ju en styrelse i PV-klubben och där ska beslutet tas. Det är en ekonomisk fråga. När det kostar pengar måste ett beslut fattas. Så även i företag. Annars får man revisorerna på sig.
pvchrister
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 06 22, 12:14
Ort: Markaryd

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav Mattias Johansson » 10 12 21, 12:19

Måla inte fan på väggen än...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav Mattias Johansson » 10 12 21, 12:56

Jahaja...

Nu har jag snackat med en annan som har forumet på egensajt.se och får man tro på vad han säger, så har de bara kört med skrämseltaktik för att få folk att betala för en flytt... :evil:

Grejen är den att pv-forumet skapades ju på ett ställe som hette egetforum.se, som tillhandahöll gratisforum, och allt funkade bra.

Sedan så var man mitt i allt mer eller mindre tvingad att lägga det på egensajt.se i stället. Namnbytet kom sig av att de tillhandahöll lösningar för att göra lite mer kompletta hemsidor, i stället för bara forum. Eftersom PV-forumet varit just ett forum hela tiden så drog väl det ingen nytta av det, men som sagt var, flytten skedde i stort sett under tvång.

Nu har egetforum och egensajt gått skilda vägar och är två separata aktörer...

Enligt egensajt så har man haft alternativet att antingen betala 500 kr för att få forumet flyttat till egetforum, eller att betala för att få det att ligga kvar på egensajt. Om man inte gjorde det valet så skulle allt försvinna.

I praktiken verkar det som att allt kommer flyttas automatiskt till egetforum i vilket fall som helst... :? Åtminstone som han hade uppfattat det när han snackat med dem.

Jag väntar på ett lite mer säkert och mindre svävande svar dock.

Eftersom Stellan står som ägare till forumet fortfarande så har inte jag fått veta något förrän när jag läste denna tråd så jag är lika ställda som er... :shock:

Att såga PV-klubben och annat som vissa verkar ägna sig åt här leder absolut ingen vart.
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav Torbo » 10 12 22, 8:24

Kanskje den norske PV klubben kunne være interessert?
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav pvfreak » 10 12 22, 9:09

sneezingduck skrev:Det är nog mer aktivitet på detta forum än i den sömniga peve klubben. Vem vet kanske detta forum och dess medlemmar skulle bilda en egen pvklubb....

....eller gå med i den Pv-klubb som finns och och med lite eget initiativ få lite fart på den.... :wink:
Medlem 4437 i Svenska Volvo PV-klubben
Bild
Användarvisningsbild
pvfreak
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 08 20, 4:07
Ort: Sätila/Västra Götaland

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav Mattias Johansson » 10 12 22, 10:59

PV-klubben har inte mycket mer med detta forum att göra, inte än i alla fall, än en länk från hemsidan, så jag begriper inte varför de skall dras in i diskussionen.
Det hade också underlättat om jag hade fått veta någonting i tid, vilket jag inte fått, jag visste ingenting förrän jag läste denna tråd och uppenbarligen kan det väl vara för sent nu. :(
Jag är ju inte den officiella ägaren till detta forum, även om jag mer eller mindre tagit över, och jag tror inte heller att jag ens har fulla rättigheter som administratör... Där har vi också en bit av problemet...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav tubbe » 10 12 22, 2:14

Trots att jag är ny här på forumet så lägger jag mig i diskussionen.

(hade ett längre snack med Mattias och en Admin för ett systerforum igår kväll)

För det första: nog med tjat om PV-klubben, de har INTE med detta att göra!
Och det finns många fördelar med att ett forum är fristående från klubben. Men att man har tätt samarbete.

Risken att forumet släcks ner beror på, precis som Mattias säger, att viktig info inte kommit fram i tid.
Som det ser ut så är det helt enkelt för sent att rädda forumet.

Vad jag har förstått så är summorna det handlar om ringa.
Är vi 10pers som delar på det så blir det ungefär vad en "general-lös" kostar per skalle.
Men tyvärr ser det ut som det är för sent att betala.

Det andra stora problemet är detta Mattias påpekar,
att forumet är svårhanterat pga ägande och admin-rättigheter ligger spritt på flera ställen.


Så vad göra?
Som jag ser det är enda lösningen ett helt nytt forum.
Där man ser till att de som skall hålla i det har äganderätten och fulla admin-rättigheter.
Och att vi tar och flyttar så många viktiga trådar som det går till det stället.
Allt behöver ju inte flyttas. Inom foto/film/projekt så räcker det ju med de trådar som varit aktiva under senaste halvåret.
(innan någon säger att ALLT skall flyttas så tänk på att ett forum sköts av frivilliga krafter,
på fritiden, utan någon som helst ekonomisk ersättning.)


Så sluta oroa er för att er oas i cyberrymden försvinner! :mrgreen:
Det gäller bara att hitta bästa lämpliga ställe att lägga ett nytt forum på i så fall.
Senast redigerad av tubbe 10 12 22, 4:51, redigerad totalt 1 gång.
tubbe
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 10 04, 10:31

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav Mattias Johansson » 10 12 22, 4:21

Dock kan man säga lite vad man vill om metoderna...

Som det har gått till nu går det att jämföra med detta exempel...

Vi säger att du går och köper en ny Volvo, och du nöjer dig med plåtfälgar på den.
När bilen är ett par år gammal och du varit inne på service med den så sitter där helt plötsligt en uppsättning aluminiumfälgar på den som Volvo påstår sig bjuda på.

Du fortsätter köra bilen med aluminiumfälgar ett bra tag, och en dag får du ett brev i postlådan...

När du öppnar det så har du tre olika valmöjligheter.

Antingen så betalar du Volvo en nätt summa för att de skall skruva tillbaka plåtfälgarna.
Eller så betalar du dem en kostnad varje månad för att fortsätta köra med aluminiumfälgar.

Om du inte svarat inom några dagar hur du vill ha det så kommer Volvo och hämtar din bil och kör den på skroten. :shock:

Visst, man ska inte jämföra det som varit gratis med det som kostar kanske, men det är ändå fult köra med såna här metoder när man lovat ett gratisforum. :?
Framför allt när det blir så här kort varsel...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav tubbe » 10 12 22, 5:03

Tycker din liknelse är väldigt bra Mattias!
Därför är det inte någon större ide med att fortsätta ha forumet på den server det ligger idag.
Går det klart denna gången, ja hur länge till dröjer det innan det blir samma sits igen?
Med något som de skall ha betalt för igen.
Bättre att byta nu, än att folk fortsätter lägga upp material här och så blir man ändå tvungna att byta om tex ett halvår.

Om forumet skall fortleva så får ju frågan om ägarskap och adminrättigheter tas förr eller senare ändå.
Annars blir forumet tungjobbat och situationer som denna kommer än en gång att dyka upp.
tubbe
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 10 04, 10:31

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav kalsta » 10 12 22, 8:49

Denna text hittade jag på Egensajt.se.

Stora ändringar införs idag på EgenSajt fram till den 1:a december!
Från och med idag och fram till den 1:a december kommer vi införa stora strukturella förändringar på EgenSajt. Vad vi kommer göra är grundläggande följande:

1. Reklamfinansiering försvinner och ersätts av låga kostnader för våra kunder. Detta ger ökad möjlighet att ta sitt forum till en ny nivå alternativt flytta in till forumtjänsten EgetForum.se som är gratis och reklamfinansierad.
2. Ökad support till alla kunder och telefonsupport ingår i alla kontotyper.
3. Ny aggressiv och attraktiv domänförsäljning


Vi kommer även behöva ändra var ditt forum finns från http://dittkonto.egensajt.se/forum/ till http://dittkonto.egensajt.se/board/
Detta kommer att göras nu på tisdag den 9:e
Men /forum/ kommer ändå att leda till /board/ Anledningen är att på /forum/ kommer vi att ha phpbb3.0.7 installerat och driftklart.


Först en liten bakgrund till våra förändringar
Vi har med tiden utvecklat ett av världens mest avancerade och proffesionella webbsystem för webbkonton. I detta system har av olika anledningar folk som bara vill ha ett underhållsfritt forum och inget mer hamnat i. Till en början trodde vi att fler skulle ta tillfället i akt och kanske köpa en domän, skapa emailadresser, sätta upp en egen sida osv, men flertalet har just nu endast ett aktiverat forum på EgenSajt.se. Därför känner vi att vi måste göra något radikalt, och därför kommer man erbjudas att flytta sitt forum till EgetForum.se inom kort. Man kommer även kunna uppgradera sitt forum för att få 100% tillgång till filer och databas.

Vi är medvetna om att våra ändringar medför extra kostnader för våra kunder, och detta beklagar vi, men det är också nödvändigt för att vi ska kunna växa och bli bättre och kunna anställa fler som arbetar med support och teknik. Men vi tycker att våra priser trots allt är mycket konkurrens kraftiga när man betänker vad vi erbjuder.

Detta är även bakgrunden till varför vi har väntat med att uppgradera forumprogramvaran till version 3.0.7 samt att vi väntat med att införa den nya kontrollpanelen.



Tre stora förändringar kommer således att ske
1: Reklamfinanseringen upphör helt, och främst gäller detta det aktiverade och underhållsfria forumet som tidigare har haft reklam.
EgenSajt har tyvärr inte längre möjlighet att erbjuda gratis webbkonton som finansieras av reklam, utan det kostar från 19kr/mån. Vi erbjuder dock att man för 495kr kan flytta sitt forum som ligger på EgenSajt till forumtjänsten EgetForum.se. Att tänka på är att EgetForum.se finansieras av reklam, samt har mindre antal extra funktioner såsom fotoalbum eller blog MOD, och man kan inte editera stilar. Dock erbjuder vi alla som flyttar sitt forum till EgetForum.se ett helt år med reklamfritt!

Detta innebär att alla konton som inte har begärt flytt innan den 1:a december kommer att faktureras för 1år framåt, dvs endast 228kr inkl. moms. För detta får man ett fullfjädrat webbkonto, telefon- och ticketsupport, samt allt är helt reklamfritt!

Naturligtvis kan man strunta i att betala fakturan som automatiskt raderas efter en månad i vårt system, men samtidigt kommer ens webbkonto med ev. forum eller blogg stängas ner.För de som väljer att betala och stanna kvar på EgenSajt och som har ett forum som vill kunna ha 100% tillgång till databas och filer. I denna konvertering ingår endast ett standard phpbb3 forum utan sk. MODs. Priset är preliminärt satt till 890kr, detta därför att arbetet sker helt manuellt och tar 1-2 timmar att utföra. För 1490kr kan man välja valfri forumprogramvara såsom SMF, punbb, vBulletin, IPB osv. Ev. pProgramvarulicens kostnad tillkommer.

Vad som man måste tänka på är att då måste man själv underhålla och uppdatera forumprogramvaran själv. Dock har vi ett sk. Utökat supportpaket där det ingår full hjälp med att uppdatera och anpassa forum, priset är endast 495kr/år.

2: Ökad kvalitet och ökad support och hjälp till kunder
Vi kommer ge alla kontotyper support via ticket- och telefon och öka både kvalitet och mervärde för alla våra kunder. Vi är fast beslutna att de avgifter som vi ska börja ta ut ska komma alla till del!

3: Vi kommer vara billigaste i sverige på att sälja .se domäner för 85:- och .com kommer vi sälja för 59:- inklusive moms.
Och man kan med fördel teckna vårt DNS-konto som är kostnadsfritt och gratis för att administera sin domän med full dns kontroll. Man kan sätta upp omdirigering av webbsida och epost vidarebefodring utan problem.



Förenklad förklaring över de alternativ som erbjuds:
1. Stanna kvar på EgenSajt som vanligt för den låga kostnaden 19kr/mån Passa på att utnyttja allt som ditt konto erbjuder

2. Konvertera forum för att få full tillgång till databas och filer för att ta forumet till en ny nivå, detta för 890kr i engångavgift och sedan 39kr/mån löpande.

3. Flytta forumet till EgetForum.se för 495kr (ett alternativ vi inte rekommenderar men som finns på begäran av några kunder)

Slutligen, när du gör ditt val ovanstående 1-3 så kommer vi i samband med detta uppgradera ditt forum till senaste version, 3.0.7 (om du har ett forum) samt ge dig tillgång till vår nya kontrollpanel för ditt webbkonto (Om du inte väljer att flytta till EgetForum eller inte väljer alls). Tveka inte att fråga oss om du undrar hur du praktiskt ska göra för att välja alternativ, antingen genom att ringa oss på 031-360 87 90 eller skicka en ticket i kundsystemet.


Vanliga frågor:
1. När kan jag välja? - Det kan du göra direkt idag! Du får direkt tillgång till nya kontrollpanelen och om du har forum blir det uppgraderat direkt!

2. Hur väljer jag? - Hör av dig till oss via chatt här i kundcentret, email, kontaktformulär, ticketsystem eller telefon: 031-360 87 90

3. När är sista dagen att välja? - Det är den 1 december, alla konton som inte har valt eller hört av sig kommer att inaktiveras.
4. Vilket alternativ rekommenderar ni? - Utan tvekan och under alla omständigheter är alternativ 1 att föredra. Alternativ 2 kan sedan göras närsomhelst.

5. Jag har sedan en tid betalt för reklamfritt, gäller detta mig? Det gäller även dig, men du behöver inte betala 19kr/mån innan din reklamfria tid går ut.

Övriga vanliga frågor och svar:
1. Jag skapade ett egetforum för några år sedan och det var gratis och reklamfinansierat, det fungerade bra och alla var nöjda.
Sedan ändrar ni namn (sökväg) på mitt egetforum till egensajt.se fast det är ju fortfarande samma forum, varför?

- Detta därför att tjänsten utvecklades till att bli ett webbhotell 2008, och domänen egetforum.se inte längre passar in. Därför skapades en helt ny forumtjänst helt utanför EgenSajt.se i början av 2010 med den nu lediga domänen EgetForum.se

2. Nu vill ni att jag ska betala 495 kr för att ändra tillbaka sökvägen till egetforum igen! Varför?
- Nej, det vill vi inte, utan vi vill att alla ska vara kvar på EgenSajs Webbhotell. Vi har endast lagt in möjligheten att flytta till EgetForum.se på begäran av några kunder. Men eftersom vi inte längre kan finansiera med reklam så behöver vi ta ut en rimlig avgift per månad och då får man ett helt reklamfritt konto och telefon och ticketsupport i priset. Att dra ut ett forum från EgenSajt.se till EgetForum är inget enkelt man gör på en handvändning, det är inte ens samma version på phpbb3 programvaran och inte alls samma kod eller serverplattform, utan det måste göras manuellt och det är nästan 1 timmes manuellt arbete, och det är därför priset är satt till 495kr

4. Jag är fortfarande bara intresserad av att ha samma gratis reklamfinansierade forum som jag startade 2007, varför alla dessa struliga ändringar?
- Därför att vi blivit av med möjligheten att finansiera tjänsten med reklam. En annan anledning är att vi på detta sätt kan öka servicen och få bättre kvalitet på våra tjänster. Gratis konton innebär också att färre ta ansvar för sitt konto och detta ger oss betydligt mer arbete.


Datum publicerat : 2010/10/03 11:42
Medlem 14710 i Svenska volvo PV-klubben
Användarvisningsbild
kalsta
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 01 28, 8:27
Ort: Ume

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav Mattias Johansson » 10 12 22, 9:25

Där ser ni problemet.

Den 1 december skulle valet ha varit gjort.

Nu vet jag inte vad Stellan har gjort, men jag gissar att han med tanke på vad han skriver, INTE gjort något val innan den 1 december.

Som sagt var, den som officiellt står som ägare på detta forum är fortfarande Stellan så till mig har ingenting kommit.

Inte ens någon information...

Informationen fick jag när jag läste den här tråden, och som synes verkar det vara för sent redan... :|

Även om det INTE skulle vara det, så vete tusan om man har så stor lust stanna hos någon som använder sig av dessa metoder...

Alternativet jag ser är att skapa ett nytt forum på något annat ställe.
Det kommer innebära att trådar försvinner, kanske tar backup på de viktigaste (men jag är lur på att det måste ske manuellt, så förbered er på att det inte kommer bli många i sådana fall).

Som synes är det inte pengarna det handlar om, utan helt enkelt bristande kommunikation. Det är länge sedan det var den 1 december nu och jag visste ingenting innan denna tråd skapades (och eftersom jag inte officiellt äger forumet så är det inte upp till mig att ta de slutgiltiga besluten tyvärr).

Är ni med på det att det kan krävas en flytt någon annanstans och att det kommer innebära att 3½ års trådar kommer gå om intet samt att ni måste regga er på nytt?
Känns inte som att alternativen är många just nu. Jag kan inte trolla...
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav Mattias Lavett » 10 12 22, 9:32

SKulle ju vara väldigt tråkigt om man skulle behöva "starta om" från noll , men som sagt
finns det inget alternativ så måste det ju bli så.

Hoppas ni i Admin & han som är "ägaren" till forumet får till nånting iaf.
Synd att du inte fått infon i tid :(
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: OBS OBS__ LÄS DETTA TRÅKIGA MEDELANDE__OBS OBS !!

Inläggav Samuel » 10 12 22, 9:36

Verkar ju som att det bara är att göra ett nytt forum och sortera ut det viktiga och lägga in det på det nya
Användarvisningsbild
Samuel
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 10 12 19, 2:01
Ort: Norrtälje

FöregåendeNästa

Återvänd till Förbättringar/Klagomål

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron