Kontroll av trommar (tromler)

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Kontroll av trommar (tromler)

Inläggav Torbo » 11 01 20, 12:22

Jeg har hatt en utfordring ang. ujamn brems bak. Satte inn bånd med full lengde og bilen bler ganske bra, men ikke helt 100...

Det var da jeg kom på at det lå så mange firkantrør på jobben som skulle kastes, Kanskje jeg kunne lage noe ut av dem?
To bruke jeg til å sjekke spissing. Et langt og to korte brukte jeg til samme formålet med skruing i hver ende.
Med dette fikk jeg nøyaktig spissing (toe-in) og en fin bil å kjøre...
Kan legge ut en tråd på det om noen ønsker?

Men her er noe virkelig spennende, for meg i alle fall:
Oppspenningsverktøy for bromstrommar!
Måleur hadde jeg fra før.

jeg fikk låne en drivaksling fra en kompis og tilpasset to firkantrør med lagerholder i den ene enden.
Bild
i den andre satte jeg bare en skruv som jeg slipte spiss og festet med en brakett med mutter og kontramutter. Her bruker jeg noen dråper girolje for å unngå skjæring (stål mot stål)...
Bild
Så kunne jeg snurre drivakslingen rundt og sjekke mine bromstrommar.
Toleransen er 0,15 mm ifølge manualen.
Bild
Jeg målte 0,25 mm på min reservetromma.
Målte 0,25 mm. (venstre side) og 0,05 mm (på høyre side) på dem som sitter på bilen.
Det kan virke som den på 0,25 lugger litt. Men med nypusset tromma og bånd var bremsene OK.
Så få jeg se hva jeg gjøre videre?
Sette på en motor elller kjøre tromman rundt med en drill og rett og slett pusse den rund med smergelpapir?

Nå har jeg i alle fall kontroll på det hele...
har noen meninger om dette?
Hvordan få den til å snurra?
Så kan jeg pusse og evt jevne ut urundhet?
Torbo

Re: Kontroll av trommar (tromler)

Inläggav Torbo » 11 02 01, 10:13

Det ble feste for drillen på det hele og den snu´rret så fint og jevnt rund og samtidig pusset ren for rust. Fikk et lite hakk i fingeren da jeg pusset utvendig, men jeg var forsiktig etterpå og da gikk det fint. Litt farlig å pusse innvendig, men her brukte jeg pussepapir på et rør som jeg satkk inn.
Torbo

Återvänd till Tips och trix