Unngå sot på ventiler og ventilbrenning

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Unngå sot på ventiler og ventilbrenning

Inläggav Torbo » 11 03 25, 3:23

På B16 er det kun gummihetter øverst på ventilfjærene for å begrense oljelekkasje i ventilstyringene. Dette er ikke optimalt, og jeg har gjort en forbedring:
På nye styringer dreide jeg av 3 mm på toppen og tilpasset ventildeflektorer som på en moderne motor.
Jeg dreide til 11 mm i diameter og 6 mm inn i lengderetningen. Dette kan du selv tilpasse og trolig bruke B18 tetninger.
Slik gjorde jeg det:
Bild
For å få de nye inn pusset jeg den øverste delen som står inni fjæra ca. 0,02 mm ned og vamet topplokket til ca 80 grader.
Foringene la jeg i oljebad noen timer og i fryseren slik at jeg lett kunne slå dem inn med hammer og dor.
På toppen lagde jeg en stopper for å unngå at de kom for langt opp.
Slik lagde jeg stopperen:
Bild
Nå skal jeg få en motor som blir tett og fin....
Senast redigerad av Torbo 11 03 25, 7:00, redigerad totalt 1 gång.
Torbo

Re: Unngå sot på ventiler og ventilbrenning

Inläggav Mattias Lavett » 11 03 25, 6:07

verkar som du är riktigt smart :)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Re: Unngå sot på ventiler og ventilbrenning

Inläggav Torbo » 11 03 25, 6:43

Mattias Lavett skrev:verkar som du är riktigt smart :)

Takk! Noen ganger lykkes man med ting. Andre ganger ikke. Men jeg tør å prøve ut ting. Ikke bare høre, men gjøre, som det heter. Noen ganger har man også flaks. Og er man entusiastisk nok klarer de fleste det man vil.
I dette tilfelle matchet også toppen av styringene helt med toppen hvor dekslet og vipparmbryggan sitter. De skal normalt stikke opp 21 mm etter boka. Her tok jeg av 3 mm for å tilpasse tetninger og da var det bare å lage en stopper som gikki plan med fundamentet for vipparmbryggan og bruke boltene fra denne til å feste det jeg hadde i nærheten som stopper.
kunne sikkert målt også, men da hadde foringene blitt varme etter gjentatte målinger og kanskje hengt seg opp underveis og blitt stuket.
Siden du er intereset og aktiv på forumet kan jeg nevne at jeg roterte en 7,9 mm (pris 87 kroner) bor innvendig i styringene etterpå i riktig rotasjonsretning, i mangel på brotsch. Men jeg "borret" motsatt vei for at hullet skulle bli 100% rett og vred borret rundt manuelt med en tang. Derved fikk jeg 1-2 hundrendel mindre diameter enn spesifikasjonene. Og ventilene var slitt 0,02 mm, derved blir klaringen mellom ventilstammer og styringer som originalt, til tross for at ventilene var slitt til minimumsgrensen for utskifning, og skulle egentilg vært skiftet.

Nå går den pent!
:lyden: http://www.youtube.com/watch?v=tBJ2YZym ... re=related
Torbo

Återvänd till Tips och trix