Volvo 11134E - PV544E 1964

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Volvo 11134E - PV544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 03 27, 9:25

Har precis vart o handlat mig en till 544, även denna med 1 tidigare ägare, lågt miltal och i princip helt rostfri. Har sedan tidigare en 544A (renoveringsobjekt) som visade sig innebära mer jobb och pengar än det var tänkt från början, så därför kommer den nyinhandlade 64:an nu gå före i kön för att kunna brukas som finbil i sommar.

Lite info om bilen; 544E 1964, B18A+4vxl, den har rullat endast 8500mil, grafitgrå lack med röd inredning allt i mycket fint och välvårdat org.skick. Finns nån liten rostfläck på karossen (ytrost, inge kex), samt ett dåligt kofångarhörn.
Bilen har endast haft ett äldre par som ägare sedan ny, ALL dokumentation finns med såsom reg.papper, bes.papper, smörj-scheman, servicebok, instruktionsbok, gamla skattekvitton, gamla reg.skyltar m.m.
Komplett med allt såsom sommar och vinterdäck i dubbla uppsättningar, plåtfälgar lackerade i bilens färg med kromringar, även original navkapslar finns bevarade.

Bilen har stått avställd i garage med regelbunden tillsyn de senaste 20 åren, nu har jag fått fingrarna på den och tanken är att den ska besiktigas och åkas lite med till sommaren.

Innan dess behövs dock lite pyssel;

* renovera hela bromssystemet
* service och rundsmörjning
* montera ett nytt batteri
* bättra i ett par rostfläckar
* byta det dåliga kofångarhörnet
* besiktiga

Sen ska det bara vara till att tuta och köra! :D

Här kommer det en bild på skönheten, smutsig men tyvärr den enda bild jag har tillgänglig för tillfället..

Bild
Senast redigerad av Tom Claesson 11 07 21, 12:50, redigerad totalt 4 gånger.
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Martinhiller » 11 03 27, 10:09

Vilken glans i lacken!!! :)

Har du lackerat om i smyg och sprutat damm på bilen? :lol:
Volvo Duett 210
-60
B16
Användarvisningsbild
Martinhiller
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 11 03 20, 4:50
Ort: LANDVETTER

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Mattias Lavett » 11 03 27, 12:40

oj vilken finbil :) sälj den vidare till mig omgående ;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 03 27, 12:56

Jadu Martin man kan nästan tro´t, den är riktigt fräsch o glansig i lacken. Men jag kan inte finna någonting som tyder på en omlackering, varken på bilen eller i papperna. Sällsynt väl bevarad org.lack med några få ålderskrämpor.. :D

Fel påstående av mig angående lackeringen, rättelse finns längre ner

Mattias >> Jag är helnöjd och kommer ALDRIG sälja denna bilen frivilligt.. Fast det kan tänkas att den äldre pv.n sitter lite löst? :wink:
Senast redigerad av Tom Claesson 11 04 25, 9:30, redigerad totalt 1 gång.
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Mattias Lavett » 11 03 27, 2:57

Förstod nästan det, är ju drömmen att kunna hitta en orörd B18 PV som bara behöver lite "service" , hälst en sport :lol: en äldre PV med behov av underhåll har jag ju redan i min 544B ;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 04 02, 7:02

Här försöker man så ett frö för att säkra hobbyn i framtiden..

Grabben provkör och kontrollerar nyförvärvet, helnöjd - det blev tummen upp o godkänt! :D

Bild
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav pvfreak » 11 04 04, 6:57

Ser ut att vara ett fint objekt. :D Fortsätt att ta med grabben i bilen, han kommer att älska den.
Min grabb har växt upp med PV-n. Nu har han körkort själv och kör den ibland.
Medlem 4437 i Svenska Volvo PV-klubben
Bild
Användarvisningsbild
pvfreak
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 08 20, 4:07
Ort: Sätila/Västra Götaland

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 04 11, 12:46

pvfreak skrev:Ser ut att vara ett fint objekt. :D Fortsätt att ta med grabben i bilen, han kommer att älska den.
Min grabb har växt upp med PV-n. Nu har han körkort själv och kör den ibland.


Jodå, det känns som en ärlig o bra bil som kräver sparsamt med arbete innan den är körklar.

Ja lita på att grabben ska få vara med, han tycker redan om pappas gammelbilar trots sin ringa ålder.. Ska inte uppfostras några sportfånar i min familj inte.. Det kan stadsborna roa sig med :lol:
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Mattias Lavett » 11 04 13, 7:23

Tom Claesson skrev:
pvfreak skrev:Ser ut att vara ett fint objekt. :D Fortsätt att ta med grabben i bilen, han kommer att älska den.
Min grabb har växt upp med PV-n. Nu har han körkort själv och kör den ibland.


Jodå, det känns som en ärlig o bra bil som kräver sparsamt med arbete innan den är körklar.

Ja lita på att grabben ska få vara med, han tycker redan om pappas gammelbilar trots sin ringa ålder.. Ska inte uppfostras några sportfånar i min familj inte.. Det kan stadsborna roa sig med :lol:

hahahaha den var bra :)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 04 25, 9:24

Nu har jag hämtat hem min PV och hunnit undersöka den lite närmre, och jag får nog göra en liten rättelse på ett par punkter..

Bilen har visat sig vara upplagad och omlackad, utfört på firma 1985 och det är riktigt bra gjort därför var det inte alldeles uppenbart förräns jag hittade arbetsordern på detta när jag grävde djupt i alla papper som var med.

1 tröskellåda, 1 sidostycke och alla 4 skärmar är utbytta mot nya delar, sedan finns det ett par små lagningar under baksätet samt en lagning i reservhjulsbaljan, efter detta lackades hela bilen.. Kvittot säger 19.800kr, borde varit en rejäl slant 1985, minst det dubbla i dagens penningvärde väl?

I påskhelgen har jag ägnat mig lite åt min pv, började med att stoppa i ett batteri. Överentusiastisk som man är så ville man ju höra på lite b18-sång, men ICKE - det blev endast test av all elektronik., allt funkade dock - t.o.m tillbehörs-backlampan.
Visst gick motorn ett par sekunder om jag snapsade lite i förgasaren, detta var ju såklart redan uträknat men ivrig som man är så måste man ju prova. Ajaj..
Ur bränslepumpen kom det bara lite småskvättar av mörkgrön grumlig antik bensin från tidiga 90-talet,så efter diverse undersökning av tanken så återstod det bara att montera ur den för rengöring, i den fanns det gott om gucka som; rost, vatten, klet och diverse andra icke identifierbara partiklar som troligen fällts ur den gamla bensinen. Även bränslepumpen fick sig en rengöring av bara farten.
Efter återmontering så startade maskinen utan problem, så idag har jag varit ute och provkört lite, dock HELT UTAN bromsar - men det kändes underbart iallafall. Solen sken, fåglarna kvittrade och jag o grabben bara njöt i den underbara PVn.. :D

Näst på tapeten är att renovera bromsarna som är helt ur funktion, allt ska rivas ner och undersökas hur mycket som behöver bytas.

Sedan inom snar framtid har jag tänkt att försöka besiktiga så att jag kan åka lite med den i sommar.
Jag får nog kolla över bilen ordentligt så att det blir blanka papper hos SBP, vore synd med ett ombesiktningspapper då jag har ALLA bes.papper på bilen och den fått ombes. endast 1 gång fram till 1990 som var sista besiktningen innan den ställdes undan på logen där jag hämtade den. Det var för en så enkel sak som; Lös konsol/hållare - bromsslang fram.. haha

Jag bjuder på några bilder ifrån påskhelgen som inleddes med hemtransport på långfredagen.

Hämtning av juvelen, på denna logen har den vilat sig i ca.20 års tid. Junior hjälper till att lastsäkra såklart
Bild

Här har jag precis tvättat den
Bild

Fångad i action när jag skiftar till dom rätta hjulen.
Kan inte hjälpa att jag flinar så fånigt - blir sån varje gång jag går nära bilen.. :D
Bild

Ja, såhär blev det då; Nytvättad, uppstartad och provkörd med dom rätta hjulen på plats.
Bild
Bild

Detta är min blivande chaufför, om 15 år så sitter han här o skjutsar sin gamle far till dansen i folkparken, fast det vet han inte ännu.
Han vet inte heller att han bara får vänta i bilen på parkeringen och äta varmkorv o dricka pucko 8) :lol:
Bild

Ett litet videoklipp klämmer jag in här också, inte så märkvärdigt - smyger bara iväg lite fint.. :)



Det var allt från den gångna helgen, kommentera gärna om ni tycker något!
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Samuel » 11 04 25, 10:04

Jävlar va fin den var! :shock: :shock: :shock: :D :wink:
Användarvisningsbild
Samuel
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 10 12 19, 2:01
Ort: Norrtälje

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav pettzonz » 11 04 26, 3:13

Det där ser jä..... bra ut, bara att buga och bocka å gratulera
http://www.garaget.org/?car=167383

Medlem 15415 Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
pettzonz
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 09 10 07, 7:46
Ort: Sandarne (Söderhamn)

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Tom Claesson » 11 04 28, 8:02

Tackar tackar... kul att ni gillar den.

Eftersom jag ska igång o riva bromsarna runtom på bilen så behöver jag ha fatt i en avdragare till bromstrummorna som tydligen kan sitta fast rejält. Men aldrig att jag tänker hosta upp nästan 800kr för en sån simpel men dock nödvändig detalj.
Biltema hade visst en liknande för 300kr nånting, men jag läste nånstans att man får borra/fila upp i bultmönstret för det inte stämmer helt överens med pv:s, och så tycker jag den ser lite klen ut i utförandet.
Dessutom har jag långt att åka till biltema och så är jag kanske lite snål - återstår bara att bygga en egen.

Här kommer lite bilder på dagens produktion.

En gammal uttjänt avdragare
Bild

Bort med armarna
Bild

Vad man behöver: Ett slaktat fälgcentrum från en kass fälg, en rörstump som distans diam: 3" och avdragaren
Bild

Bränn ihop allt med svetsen
Bild

Avsluta med ett ordentligt plattjärn så man kan dynga på´n ordentligt!
Bild
KRAFTEN VARE MED OSS SOM BOR I DOM RÖDA MOTORBLOCKEN
Medlem i Svenska Volvo PV-klubben
http://www.garaget.org/turbotompa
Användarvisningsbild
Tom Claesson
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 10 07 14, 7:00
Ort: Karlskrona

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Samuel » 11 04 28, 10:00

Svårt att få de billigare :wink:

Funkar ju lika bra troligen, sen är det ju inte nån större förlust om den går sönder heller :D
Användarvisningsbild
Samuel
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 10 12 19, 2:01
Ort: Norrtälje

Re: Tompas 544E 1964

Inläggav Mattias Lavett » 11 04 29, 5:43

fruktansvärt fin, & om du räknar efter "delar+arbete+lackeringskostnad" om allt jobb var gjort på en verkstad så var det nog inte så dyrt, blir nog mer än det dubbla i dagens läge. ;)

var försiktig med drivaxlarna, ta bort mutter & bricka, montera tillbaka muttern utan brickan så den är jäms med ytterkanten på drivaxeln. annars finns stor risk att du aldrig mer kan skruva på muttern pga stukad drivaxel.

sen räcker det oftast att spänna åt avdragaren & sen slå ett slag på centrumbulten så släpper trumman (glöm inte justera ifrån bromsbackarna innan)

sen när du kommit så långt så får du tänka efter varför trumman stannar igen efter 2-3mm när den släppt.... ???
finns en person här på forumet som glömde den biten men jag nämner inte vem :oops: :oops:

sån där avdragare byggde jag förr när farsan hade Duett, det slutade med att muttrarna kröp igenom fälghålen efter några användningar.
(fast kan hända jag inte orkade skruva på alla muttrar) :lol:

sen nu när jag köpte min PV så köpte jag biltemas & filade hålen.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Nästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster