Bromspedalen går i botten

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Bromspedalen går i botten

Inläggav Forssent » 11 04 29, 12:20

Hej har en pv 544 61:a med b18.

Häromdagen när jag var ute å körde och skulle bromsa gick pedalen typ i botten (någon cm kvar).Bromsen tog ändå lite.
Ca 200 meter innan detta hände var bromsen helt ok, tog längst upp.
Det sjunker bara ytterst lite bromsvätska när man sitter och bromsar, så det verkar ej vara något större lekage.
Om man ej bromsar på ett tag så tar bromspedalen lite längre upp den första gången man trycker på bromsen, efter det går den typ i botten.
Provade att tvärnita på en grusväg och alla hjullåstesig även att pedalen var typ i botten.

När jag kom hem kollade jag efter lekage på bromsör men fann ej något.
Huvudbromscylindern bytte jag i höstas så den borde det inte vara, såg ej något lekage där heller.
Tog bort alla bromstrummor, det ända jag kunde se var att det var lite, lite fuktigt under damasken på hjulcylindern HF.
Blåste rent så att det var torrt och pumpade sedan på bromsen några gånger.
Det blev då lite, lite fuktigt igen under damasken.

Nu till min fråga:
Kan det vara detta lilla lekage som gjorde att min bromspedal gick från att ta helt perfekt till att 200 meter efter lägga sig i botten?

/ Forssent
Användarvisningsbild
Forssent
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 08 01, 8:04

Re: Bromspedalen går i botten

Inläggav Arne » 11 04 30, 12:56

Har du ett läckage i bromsarnas hydraulsystem så ska du laga det eftersom det lätt kan bli ett större läckage. Det finns ju en teoretisk möjlighet att du drar in luft i bromssystemet då du släpper upp pedalen genom den hjulcylinder som läcker. Jag tycker du ska fixa till läckaget och lufta ordentligt och sedan justera bromsbackarna till det läge som de ska ha, då borde du ha rätt pedalspel hela tiden. Kom ihåg att PV:n har enkrets bromssystem och det innebär att tappar du hydraultrycket i bromsarna så har du inga bromsar kvar.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst