Caster på trimmad PV 1956 ?

Växellådor, bakaxel, upphängning, däck o fälgar.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav znork » 10 01 22, 1:59

Hej
Det är så att jag trimmat en gammal PV från 1956 och nu
går den så mycket förtare än den egentligen klarar av så
jag undrar om nån har förslag på hur mycket caster man
ska ha för körbarheten

mvh Znork
znork
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 01 22, 1:55

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav Mattias Johansson » 10 01 22, 3:39

Flyttar till rätt forumsdel. :)
Medlem nr 13381 i Svenska Volvo PV-klubben.
Admin.
Användarvisningsbild
Mattias Johansson
Site Admin
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 07 08 06, 8:09
Ort: Kalix

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav znork » 10 01 27, 5:52

Du låste tråden ang caster i tipps och trix jag tycker att den även passar
in där för det är en massa trix med detta men du kan plocka bort den om
du inte tycker så den går ju ändå inte att besvara
znork
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 01 22, 1:55

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav Mattias Lavett » 10 01 27, 8:37

znork skrev:Du låste tråden ang caster i tipps och trix jag tycker att den även passar
in där för det är en massa trix med detta men du kan plocka bort den om
du inte tycker så den går ju ändå inte att besvara

Du får försöka hitta nån som kört rally med PV kanske? dom borde väl kunna sånt här om inte annat. annars prova dig fram från det som står som maxgräns i verkstadshandboken & öka på lite.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav Arne » 10 01 29, 8:55

Körbarheten förbättrar du inte med att mixtra med castervinklarna. Ska du förbättra väghållningen så är det fjädrar, stötdämpare, hjul/däck och krängningshämmare du ska koncentrera dig på.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav znork » 10 02 02, 10:25

Arne skrev:Körbarheten förbättrar du inte med att mixtra med castervinklarna. Ska du förbättra väghållningen så är det fjädrar, stötdämpare, hjul/däck och krängningshämmare du ska koncentrera dig på.

Dr har du fel castern har en stor betydelse för körbarheten jag har även en Cheva 1957 bel air
och du vet nog hur stabila jänkare är men där ändrades castern och det blev som en ny bil men
det var inte jag som gjorde jobbet..och jag vet att både PVn och chevan hade nästan noll
caster och då går dom stadigt som traktorer i högre fart men jag vet inte om det är väldans
olika mellan bilarna hur mycket caster man ska ha...han som fixade chevan min är död så
ingen hjälp att hitta där och hoppades på svar från nån som provat mixtra med castern..
inte som rally som någon skrev bara stabil i landsvägskörning 100-130km/h
znork
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 01 22, 1:55

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav znork » 10 02 02, 10:29

Arne skrev:Körbarheten förbättrar du inte med att mixtra med castervinklarna. Ska du förbättra väghållningen så är det fjädrar, stötdämpare, hjul/däck och krängningshämmare du ska koncentrera dig på.

Glömde skriva det är inte bankörning jag ska bilen till bara stabil på landsväg som det
är nu sitter man å gungar med ratten likt gamla filmer där dom kör bil
znork
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 01 22, 1:55

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav Mattias Lavett » 10 02 02, 11:48

znork skrev:
Arne skrev:Körbarheten förbättrar du inte med att mixtra med castervinklarna. Ska du förbättra väghållningen så är det fjädrar, stötdämpare, hjul/däck och krängningshämmare du ska koncentrera dig på.

Glömde skriva det är inte bankörning jag ska bilen till bara stabil på landsväg som det
är nu sitter man å gungar med ratten likt gamla filmer där dom kör bil

Gissar att du redan provat att justera åt styrsnäckan & kollat över alla bussningar,styrleder mm i framvagnen? Annars får du väl börja där. nå mer tips har jag tyvärr inte :(
men alltid bra med lite inlägg som håller liv i tråden ;)
Kollat med nån verkstad ? om de nu finns nå "gamla gubbar" kvar nånstans ?

v2
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar är:
Chev 210 -55
Ford -32 5w hotrod
Volvo 145 68&70
Volvo PV444C-51
Volvo PV544A
Volvo Sport -56
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Volvo 445A&D Lev.ch pickup
Volvo P210
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2028
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav mekomaskin » 10 04 14, 6:59

Enklaste sättet för att testaatt ändra caster är att lossa framvagnsbalken och schimsa lite vid bakre fästena så att du tiltar hela balken några grader. Ut och provkör och känn efter hur det påverkar. Enkelt att lägga i lite mer eller mindre och testa. Det var så man gjorde när man bakgårdspreppade rallybilar i den grå forntiden.
Riktiga stötdämpare; Bilstein eller motsvarande gör mycket mot vinglet, även hårdare framfjädrar. se dock till att bilen inte blir för hög. Korta dem en liten bit i taget och prova dig fram.
mekomaskin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 09 02 07, 9:24

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav Torbo » 10 12 27, 1:35

Jeg kan ikke se at det lar seg gjøre å skimse opp ved nedre bærebro. bolthullene går jo nærmest loddrett, og derved blir den bare lavere i bakkant.
Man kan skru den øvre justeringen maksimalt bakover og oppnå et par til tre grader, men det er vel i minste laget. Må bør vel ha minst fire fem grader caster om det skal gi god effekt?
Jeg har bra erfaring med å justere spissingen til 3-4 mm. Men jeg skulleogså gjerne hatt mer caster.
Man kunne forandret innfestingen i bakkant av nedre bærebro, flyttet hullet i innfestingen ca tre mm lengre ut i bakkant, større hull kunne gjort et par mm, men det er kanskje for lite.
Skulle man gjort noe mer drastisk, kan det medføre at opphengsboltene (de med gjenger) står i spenn.

Tenkte også på å sette inn styringsdemper, alá det som Mercedes har brukt i alle år. Andre biler har det sikkert også.
Her må man finne en støtdemper som har lang vandring og er dobbeltvirkende og fungere liggende. Så må man lage festene selv og finne egnet sted for montering.
Det beste er å finne utstyr fra en bil som har det som originalt og tilpasse. Men her kreves mye fagkunnskap.
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav Skilling » 10 12 27, 10:52

Som Mekomaskin skrev så är ett trick att schimsa balken. Gjorde så när vi åkte "antikrundan"= nya veteran med en 140, två mm har jag för mig att de var, den blev trevligare att åka med iofs på grus men det är snabbt gjort att testa.
Skilling
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 12 13, 11:26
Ort: Eringsboda Ronneby

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav Torbo » 10 12 28, 1:25

Fant smarte råd om caster her på forum. Prøver ut dette....
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21

Re: Caster på trimmad PV 1956 ?

Inläggav Torbo » 11 05 07, 3:55

Torbo skrev:Fant smarte råd om caster her på forum. Prøver ut dette....


Justerte ned balcken (bærebrua) ca. 8 mm i bakkant på både PV-en og Duetten. Tror det utgjøre ca. 5 grader.. Når er bilene helt suverene på veien i høg fart...
Torbo
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 11 20, 4:21


Återvänd till Chassi, bromsar o transmission

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron