PV444 1957 elproblem

Generator, startmotor mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

PV444 1957 elproblem

Inläggav Tobbe456 » 19 12 06, 8:54

Hej!
Införskaffade en 57as 444 nyligen, stått still sedan 1975 så finns en del göra på den.
Är "äkta" 57an med lite hybridlösningar osv så hittar inte hur jag än söker.

Instrumentbelysningen fungerar inte, ej heller fram eller bakljus. Har inte startat bilen ännu, men motorn går runt på startmotorn om man vrider hela vägen till höger. Dock kan den till och från även dra igång om jag vrider nyckeln till radioläget åt vänster vilket känns lite sisådär. Radion är död också, enda som fungerar är innerbelysningen samt en liten eftermonterad lampa under instrumenteringen som är dragen direkt från säkringshållaren.
säkringarna på torpeden verkar fungera efter mätning, får ca 6,2 volt på båda sidor.

är förbenat trångt bakom instumentpanelen, så hade velat ta lös tändningslås för att kolla av allt.. helst hela instrumentbrädan om jag ska vara ärlig. Läst runt att det ska finnas skruvar genom instrumetnbrädan i underkant som håller fast tändningslås men icket på denna.. Sitter det en låsring/mutter på insidan då? kommer fn inte åt ordentligt.

Jag har det där specialreglaget på v hjulhus, två typ spolar som klickar mellan hel och halvljus. det reläet fungerar förutom att det inte skickar vidare någon ström till belysningen. Kan denna ha med ljustutans kablage att göra? att den inte sluter kretsen?

Själva ljusbrytaren i motorrummet verkar fungera, strömmen passerar där i alla fall. Tagit lös och satt dit nya nitar i masoniten och rengjort-
Eller är det så extremt enkelt att motorn måste snurra för att lyset ska fungera? kändes inte helt rätt heller..

Har någon några tips?

mvh
tobias
Tobbe456

Re: PV444 1957 elproblem

Inläggav Mattias Lavett » 19 12 07, 8:49

Alltid roligt att lösa problem med el , du verkar ju veta hur man mäter iaf så du löser det säkert snart,
är det hemmalösningar med relä & saker så är det ju ändå svårt att svara utan att se bilder på det.
Elschema hittar du i instruktionsboken för respektive årsmodell.

Har du kikat på PV-klubbens hemsida?
https://pv-klubben.org/teknik/verkstadshandbocker-3/

Direktlänk PV444-445: pv-klubben.org/wp-content/uploads/AVD-10-PV-444-445-ELEKTRISKA-SYSTEM.pdf
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Re: PV444 1957 elproblem

Inläggav Arne » 19 12 13, 9:09

Dra en provisorisk separat jord till de ställen där det inte fungerar och börja felsöka på det sättet. Då kan du utesluta felkällor eftersom.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Återvänd till Elsystem, Instrument, Reglage