Skåpduetter.

Här pratar vi allmänt om volvo. Det som inte platsar i Motor, Chassi, mm ska skrivas här.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Skåpduetter.

Inläggav norvinge » 09 06 19, 9:22

Jag skulle vilja veta lite mer om skåpduetterna.

Det sägs att varianten med den lilla extrarutan bakom passagerardörren bara levererades till Televerket.
Är det sant?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Användarvisningsbild
norvinge

Inläggav Duett_Anders_ » 09 06 24, 7:50

Japp den rutan fanns bara till televerket. Televerkarna hade också diff, matlådevärmare, mellanvägg och hyllor och lådor.
Duett_Anders_

Inläggav norvinge » 09 06 24, 8:40

Går det att via chassinummer bekräfta om det varit en Televerksduett jag har uppgifter om?

Registreringsnummrets bostavskombination: DHJ
Årsmodell: 1967
Chassinummer: 89466

Skulle vilja att det fanns möjlighet att hitta registreringsnummrets sifferkombination för att kunna få fram besiktningsinstrument. Tyvärr kan varken Transportstyrelsen eller SVAR-Riksarkivet hitta registreringsnummer via chassinummer.
Har någon något tips?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Användarvisningsbild
norvinge

Re: Skåpduetter.

Inläggav norvinge » 18 01 13, 2:13

Lyfter upp min riktigt gamla tråd om det är okej.

Den kan ha fel titel då det dels framkommit att modellen noteras som "Duett" men samtidigt att den i en värderingslista uppges med flak. Det kan ju vara tolkningsfel eller kanske senare ombyggnationer.

Nyligen fick jag fram följande uppgifter från Lars på Volvos Historiska Arkiv:

Modell Duett
Chassi nr. 89466
Typ 21124
Färg 74
Klädsel 229
Motor nr. 6073
Växellåda nr. 367093
Kaross nr. 89534
Lev.dat. 21 augusti 1967
Distrikt AB Volvo

Kan någon översätta dessa siffror till något konkret.

Men den stora frågan återstår. Hur jag ska kunna luska ut det kompletta registreringsnumret.
Den var registrerad i alla fall fram till 1977 med bokstavskombinationen DHJ. Ingen DHJ med det chassinumret finns registrerad i dag.
Några förslag hur jag kan söka?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Användarvisningsbild
norvinge

Inläggav Blomquist » 18 01 15, 3:22

Vad står det på typskylten? Det skall stå minst en bokstav
i samband med typbeteckningen ( i ditt fall 21124)
Blomquist

Inläggav norvinge » 18 01 15, 8:57

Typskylt finns inte. Bilen med säkerhet skrotad då jag på Bilupplysning.se kollade alla Duetter, A-traktorer och liknande med bokstavskombinationerna DHJ utan att hitta detta chassinummer.

Har som mål att luska ut sifferkombinationen i registreringsnumret för att kunna beställa bilhandlingarna. Detta för att få se dess historia.
Jag vet inte hur det ska gå till, men så länge hade det varit roligt att få veta om det var en Glas-Duett, skåp eller flakbil. Även färg och annat som kan ge en hint om dess identitet.

I noteringarna hos Volvo finns angivet "Skadad". Troligen något som hänt i tillverkningen och en teori är att den därför har gått intern på Volvo.
Senare har den i alla fall gått ut till kund.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Användarvisningsbild
norvinge

Inläggav Blomquist » 18 01 18, 8:27

Färgkod 74 är televerksorange, en färg som endast bilar beställda av televerket målades i.
Men det kanske du redan visste. Televerket köpte både skåp och glasade vagnar.
Pickupper levererades aldrig av Volvo. Dessa byggdes på chassien som man upphörde producera1962.
Nu finns det inget televerk kvar att fråga, men någonstans borde det finnas dokumentation
på de fordon som har varit i dess ägo. Blir ju en del bläddrande, men du har ju i alla fall ett ungefärligt
leveransdatum att gå efter. Riksarkivet skulle jag börja med.

Har du bilen i din ägo?
Blomquist

Inläggav norvinge » 18 01 19, 3:21

Nej, jag har inte den bilen eller någon liknande heller.
Däremot forskar jag kring åkeriet som hade den och söker uppgifter om alla fordon de hade under 60 år.

Bra att få bekräftat att det var en Televerkare, vilket jag hade några vaga minnen om en glas eller skåp med orange färg invändigt.
Uppgifterna kommer från en konkursvärdering.
Där står: DHJ ??? - Duett - Flak 2 x 1,40 m - maxlast 550 kg - chassinummer 89466.
Troligen skrivet av jurist som inte gjort skillnad på flak och skåp. Kan lastytan vara 2 x 1,40 ?

Eventuellt hamnade den aldrig på Televerket. I Volvos leveransuppgifter står "Skadad" och levererad till AB Volvo.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge
Användarvisningsbild
norvinge

Återvänd till Allmänt om volvo