Temperaturmätarproblem

Generator, startmotor mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Temperaturmätarproblem

Inläggav Hans Sjö » 07 08 11, 3:15

Plötsligt slutade temp.mätaren i min PV 57:a att fungera efter att alltid tidigare visat normal, jämn temperatur.

Kan det finns något enkelt fel bakom problemet, eller är det bara att acceptera att byta givaren. Är det i så fall något speciellt att tänka på vid bytet. Finns det begagnade givare i omlopp eller finns det nya att få tag på?

MVH
Hans
Hans Sjö
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 08 11, 2:54

Inläggav Templa-544B » 07 08 11, 4:09

Tyvärr misstänker jag att det antagligen är det förslutna röret som går till temp-givaren som på något sätt har brustit så att etern därinne läckt ut. Det kan ju förståss vara något annat fel men jag tror nästan det är röret som felar. Jag har faktiskt sett ett antal temp-mätare till salu så det är nog bara till att hålla ögonen öppna efter ett sådant.

Viktigt när du monterar en ny mätare är att vara försiktig med röret till givaren. Det är som sagt förslutet och kan inte på något vis lossas från mätaren.
Senast redigerad av Templa-544B 07 08 11, 5:59, redigerad totalt 1 gång.
PV-544 Special I 60/61
(medlem nr 14566 i PV-klubben)
Användarvisningsbild
Templa-544B
Moderator
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 07 05 26, 2:47
Ort: Lund

Renovering kan vara ett alternativ

Inläggav LARY » 07 08 11, 5:55

Om det nu är röret som gått sönder och du inte hittar något begagnat skulle jag tro att du även kan få hjälp att renovera det du har genom

Instrument Jige AB
Box 27
793 21 Leksand
Tel: 0247-101 16

http://www.instrumentjige.se

Det kan vara värt att lyssna med dem.
Medlem nr 11700 i Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
LARY
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 07 31, 10:09
Ort: V

Inläggav Hans Sjö » 07 08 16, 2:23

Tack för tips. Jag ska hålla ögonen öppna för givare till salu. Hoppas bara det inte är alltför komplicerat att byta hela setet.

Hans
Hans Sjö
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 08 11, 2:54

Relativt enkelt att byta.

Inläggav LARY » 07 08 16, 8:52

Lite struligt och trångt under instrumentbrädan är det förstås. Givaren i motorn brukar gå rätt bra. Den gamla kan ibland sitta lite fast, Dessuom behöver man vara rädd om röret på den nya som sagts tidigare.
Medlem nr 11700 i Svenska Volvo PV-Klubben
Användarvisningsbild
LARY
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 07 07 31, 10:09
Ort: V

tempgivare

Inläggav kkolsen » 07 08 21, 4:37

hej,har samma problem,etern ernog borta,det jag funderar på er om en tempmetare från amazon passar i b16 motoren?den harjo ingen el anslutning så det spelar jo ingen roll att min bil har 6 volt,men passar den frå amazon i mitt b16 block/topp?
kkolsen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 07 02, 12:48
Ort: onøy

Inläggav pv-driver » 07 08 21, 5:17

Det spelar ju ingen roll om du tar fran Amazon, Pv eller Duett, men kanske gar det inte att ta en fran en B18 och sätta in i B16. Förskruvningen ser annorlunda ut har jag för min del, men maste kolla.
pv-driver
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 08 18, 7:09

Inläggav Bengan » 07 08 21, 8:31

pv-driver skrev:Det spelar ju ingen roll om du tar fran Amazon, Pv eller Duett, men kanske gar det inte att ta en fran en B18 och sätta in i B16. Förskruvningen ser annorlunda ut har jag för min del, men maste kolla.


Tar man komplett med givare, rör och mätare vilket torde vara nödvändigt så spelar det stor roll vilken bil man tar den ifrån.Själva mataren med den graderingen och färgmärkningen son Hans Sjö behöver finns påPV 444K och L om jag minns rätt. Säkert i några årsmodeller av duett med. Amazonens mätare ser dock helt annorlunda ut och passar inte i instrumentet, eller vice versa.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

Inläggav kkolsen » 07 08 21, 9:41

Bengan skrev:
pv-driver skrev:Det spelar ju ingen roll om du tar fran Amazon, Pv eller Duett, men kanske gar det inte att ta en fran en B18 och sätta in i B16. Förskruvningen ser annorlunda ut har jag för min del, men maste kolla.


Tar man komplett med givare, rör och mätare vilket torde vara nödvändigt så spelar det stor roll vilken bil man tar den ifrån.Själva mataren med den graderingen och färgmärkningen son Hans Sjö behöver finns påPV 444K och L om jag minns rätt. Säkert i några årsmodeller av duett med. Amazonens mätare ser dock helt annorlunda ut och passar inte i instrumentet, eller vice versa.

Mvh Bengan

jag har en 445 57mod,kansje dom passar från pv m b16?
e dom dyra å køpa ny?e det nå å satsa på begagnat?
mvh kjell
kkolsen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 07 02, 12:48
Ort: onøy

Inläggav Bengan » 07 08 22, 9:12

kkolsen skrev:
Bengan skrev:
pv-driver skrev:Det spelar ju ingen roll om du tar fran Amazon, Pv eller Duett, men kanske gar det inte att ta en fran en B18 och sätta in i B16. Förskruvningen ser annorlunda ut har jag för min del, men maste kolla.


Tar man komplett med givare, rör och mätare vilket torde vara nödvändigt så spelar det stor roll vilken bil man tar den ifrån.Själva mataren med den graderingen och färgmärkningen son Hans Sjö behöver finns påPV 444K och L om jag minns rätt. Säkert i några årsmodeller av duett med. Amazonens mätare ser dock helt annorlunda ut och passar inte i instrumentet, eller vice versa.

Mvh Bengan

jag har en 445 57mod,kansje dom passar från pv m b16?
e dom dyra å køpa ny?e det nå å satsa på begagnat?

mvh kjell


Ja i mellan duett och PV så är mätarna kompatibla.

Mvh Bengan
Användarvisningsbild
Bengan
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 05 30, 4:21
Ort: Katrineholm

pris?

Inläggav kkolsen » 07 08 22, 1:07

hur mycke kostar en ny metare?och hva bør dom ligga på begagnad?
nån som har en liggande i fint skick?
nån som vet hvilken typ gjengA SOM E I B16 TOPPEN,DER MAN SKRUR INN METAR ELEMENTET
MVH KJELL
kkolsen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 07 02, 12:48
Ort: onøy


Återvänd till Elsystem, Instrument, Reglage

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron