*

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Mitt rullande repobjekt

Inläggav sf1972 » 13 04 08, 4:24

Bromsarna totalt genomgångna igår söndag. Hade lös huvudcylindern och rengjorde den, bytte bakre bromsslangen, slipat alla trummor och slipat av banden litegrann, nu funkar det perfekt igen, bara lite luftning som behövs nu.
Undra hur mycket glapp de tolererar på bilprovningen i framvagnen på en sån här gammal bil? är de lika petiga som på nya bilar?
Håller på att rostlaga den bakre stötfångaren till bilen, sen ska de blästras och lackeras upp, eftersom kromet ändå är dåligt.
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav Mattias Lavett » 13 04 08, 4:54

sf1972 skrev:Bromsarna totalt genomgångna igår söndag. Hade lös huvudcylindern och rengjorde den, bytte bakre bromsslangen, slipat alla trummor och slipat av banden litegrann, nu funkar det perfekt igen, bara lite luftning som behövs nu.
Undra hur mycket glapp de tolererar på bilprovningen i framvagnen på en sån här gammal bil? är de lika petiga som på nya bilar?
Håller på att rostlaga den bakre stötfångaren till bilen, sen ska de blästras och lackeras upp, eftersom kromet ändå är dåligt.

är framvagnen nysmord dagarna innan besiktning (så det syns fett överallt) brukar dom godkänna mindre glapp iaf.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo Carina/Ockelbo 1967
Användarvisningsbild
Mattias Lavett

Inläggav sf1972 » 13 04 08, 6:01

Okej, jag ska spola av hela framvagnen och underredet innan besiktning i alla fall, just nu dryper den av fett =)
Fördelen är att det inte rostar, men besiktningsgubbarna gillar väl inte om det är grisigt.
:mrgreen:
Håller så sakteliga att radera bort alla mina inlägg i forumet, hade gärna velat avsluta mitt konto själv, men det verkar inte gå. Finner ingen mening med att vara med i ett forum, där man ändå inte får svar på frågor.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav sf1972 » 13 04 09, 6:25

Varit en liten stund i garaget och skrapat i bagaget, blir till att byta en del plåt där. frågan är, ska man beställa bagageplåtarna, eller ska man leka plåtslagare och göra så mycket som möjligt själv.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav Arne » 13 04 10, 11:39

Det är klart enklare att köpa ekonomidelar om du inte är en fena på plåtslageri. Är det bara en liten del som är rostig kan man skära ur och lägga i en ny bit, men är det ruttet en större del så blir det enklare att lägga i en ny ekonomidel.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne

Inläggav sf1972 » 13 04 12, 3:49

Arne ja det är ruttet i bagaget, och jag vill ju ha pressningarna som finns i bagagegolvet också, så jag kommer att beställa delar att svetsa in. Håller på att skrapa rent från färg och ljuddämpningsmattor, så att det blir enklare svetsa.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav sf1972 » 13 04 14, 1:16

Varit någon timme i garaget igen idag. Tömt tanken och lossat den, även lossat vänster bakskärm, eftersom jag ska byta plåten nedanför bagageluckan. Den vänstra bakskärmen var i ganska dåligt skick i infästningen, men så dyra som nya skärmar är, så är varenda timme värd att lägga ner på originalskärmarna. Infästningen var tanken suttit, så faktiskt jättefin ut, ingen nämnvärd rost öht, tog även bort bakre ljuddämparen, för att komma åt att skrapa inför svetsning och kapning för att byta bagagerumsgolvet.
Fotar och lägger ut bilder här ikväll.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav sf1972 » 13 04 14, 3:13

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

1a bilden är mitt på skärminfästningen i karossen på vänster sida bak
2a bilden är den främre delen av skärminfästningen på samma sida
3e bilden är skärmen på v-sida, och som det syns så är den ganska illa åtgången, men det fixar vi.
4e bilden bagagegolvet på höger sida
5e bilden bagagegolvet på vänster sida
6e bilden vänster sida i bagaget mot skärmen, ser ganska bra ut, lossade till och med gummipluggen och lyste in i balken, ingen rost vad som syntes närmast i alla fall.
Skärminfästningarna på karossen, skall blästras av, så får jag se hur tunn plåten är, den sviktar i alla fall inte som det är nu, så den verkar inte allt för illa åtgången, kanske slipper byta här.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav sf1972 » 13 04 16, 6:43

Jaha då blev det en kväll till i garaget, nu har jag så gott som renskrapat vänster bakre hjulhus från underredsmassa, och hittat lite till rost, men tycker det är otroligt lite för en bil som faktiskt är 60 år i år.
Användarvisningsbild
sf1972

Inläggav sf1972 » 13 04 19, 7:11

Sådär, då har den nya plåten nedanför bakluckan kommit, så även bagagegolvet, så ikväll blev det lite borrning och kapning i garaget, imorgon ska det fixas till lite plåtbitar som behövs.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sf1972

Föregående

Återvänd till Projekt