PV 544 -61 renovering

Skapa en egen tråd för din bil, och håll oss uppdaterade med nya bilder och info allt eftersom.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Henrik.B » 16 02 14, 3:58

Hej!

Nu har det hänt nått iallafall, dock inte spackling.

Ska får hjälp med spacklingen av en kompis framöver så i väntan på det tog jag isär motorn.

Den såg mycket bra ut inuti man kunde till och med se honingsmärkena i cylindrarna :)
Lagren och vevaxeln såg mycket fina ut ävenså kamaxeln så gör inget där.
Vad som jag hittills vet ska bytas är:
Kamdreven då dessa backelit-drev kan haverera.
Vattenpump
Ska bli p-box både på bakre och främre vevaxeltätning (aldrig gillat filtringar)
Nya kolvringar
Alla packningar

Tog ur en ventil med och den såg bra ut och minimalt glapp i styrningen så är de andra lika bra så blir det bara inslipning av dem och nya tätningar.

Nu återstår tvättning av alla dela inför målning :)





Bild

Bild

Bild

Bild
Minns när jag drog av den här pinnbulten för många år sen, nu blir det till att borra ur den.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Inte kollat specifikationerna men glappet på ringen ser lite stort ut men eftersom det inte var några speciellt stora vändkanter och man ser honingsmärkena så antar jag cylindern inte är för mycket sliten.

Bild
Honings märkena syns än så inte så slitet.

Mvh Henrik
Henrik.B
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 04 15, 8:26

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Stefan_B » 16 02 14, 5:58

Är det standarddimenson på kolvarna, eller är blocket borrat? Är det standarddimenson ska du nog mäta kolvspelet, och kolla så det inte är gjort nån hiskelig honing.
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Henrik.B » 16 02 14, 7:24

Hej!

Det är standardkolvar märkta D vilket ska vara 84,105.
Enligt Volvo boken så är cylindern standard 84.14 mm och får ha ett slitage på 0.25 mm , så som jag förstår det så får cylindern vara max 84.39 innan den behöver borras.
Mätte nu och fick dem till ca 84.15-84.20 dock mätte jag med tvåpunktsmätare som ser ut som ett T men har så god marginal till 84.39 så det borde vara ok.
Men ska se på jobbet om det finns bättre grejer att mäta med.

Men kolvringsgapet gapet är som sagt stort ca 1.2 mm och får vara max 0.50 mm så som jag kan se nu så är det ringarna som slitits.
Hade varit kul att haft en ny och prova med.

Mvh Henrik
Henrik.B
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 04 15, 8:26

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Henrik.B » 16 08 06, 6:43

Hej alla!

Nu börjar det hända lite igen efter lite uppehåll.

Har slipat in alla ventiler så toppen ska bara rengöras och målas så är den klar.
Glappet i ventilstyrningarna var långt inom toleransen så inget förutom ventiltätningarna behöver bytas.

Har lämnat in vevaxel på balansering och polering.
Det var lite små rost fläckar på utan där lagret inte går mot (där smörjspåret är) så det får bli polering.
Lämnade även in svänghjul tryckplatta och vevaxelremskiva så allt ska balanseras tillsammans.
Har aldrig gjort det på någon motor tidigare så ska bli kul att se om man märker någon skillnad.
Svänghjulet ska planas av med då det är lite rostskadat efter att den stått mycket.

Ska äntligen få hjälp med att fortsätta spackla karossen så förhoppningsvis börjar vi med det om en vecka :)

Ja sakta går det men förhoppningsvis framåt igen :)

Mvh Henrik
Henrik.B
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 04 15, 8:26

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Stefan_B » 16 08 11, 9:02

Trevligt att det går framåt! Takten ska ju vara på trivsam nivå :)
Rost är naturens färg... synd att det tuggar sönder plåten.
Projekttråd: "Att reparera- en retroaktiv tråd om att hålla sig på spåret".
Stefan_B
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 08 12 02, 9:53
Ort: Hörnefors

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Arne » 16 08 12, 10:18

Synd att dina bilder försvunnit, jag får då inte upp dem.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 662
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Mattias Lavett » 16 08 13, 5:26

Arne skrev:Synd att dina bilder försvunnit, jag får då inte upp dem.

Jag ser bilderna , så det är nog nåt tillfälligt fel för dig Arne.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Mattias Lavett » 16 08 13, 5:28

Mät upp kamaxeln om du inte redan planerat byta den (mät höjd på nockarna med skjutmått)
de tidiga B18 hade problem med nergångna nockar kammen,
tråkigt & montera ihop motorn & få riva igen för att den inte går ordentligt.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Henrik.B » 16 12 17, 8:33

Hej alla!

Då har det återigen hänt lite grejer :)

Karossen är nu i stort sett klar för att lämnas till lackeraren.
Fick hjälp att spackla den och han var otroligt mycket snabbare än mig som inte är speciellt duktig på att spackla, helt klart värt att ta hjälp.

Skärmar dörrar huv och bagagelucka har blivit strippade från färg och sedan badade i citronsyra.
Jag fyllde ett badkar med citronsyra (köpte pulver på Tradera) det funkade kanon bra.
Dock var fronten dålig i nederkant på båda sidor så fick svetsa den lite men tror det blev bra.
Så alla de delarna har lämnats till lackeraren och han håller nu på att grundlacka dem.
Det blir 2 komp epoxi grundfärg.

Har fått tillbaka veven från balansering och även beställt diverse delar till motorn bland annat lager och ringar.
Det var ju ett stort ring gap med de gamla ringarna men mätte cylindern och den var inom toleransen.
Testade med en av de nya ringarna och då blev även ring gapet inom toleranserna.
Mätte även kamaxeln och den var ok.
Så nu är mycket av motorn ihopsatt så den väntar nu på att bli målad men det får bli till våren när det blir varmt igen :)

Så nu väntar jag på att lackeraren kan ta emot karossen.

Mvh Henrik
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Henrik.B
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 04 15, 8:26

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Kalle » 16 12 20, 6:38

Snyggt jobbat!
Klurig ide med badkaret, de brukat inte vara dyra begagnade och är emaljen hel så tål de en hel del kemi. :-)
544F Bruksskick
Kalle
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 01 15, 8:58
Ort: Kronoberg

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Mattias Lavett » 16 12 26, 8:20

Snyggt jobb med fronten , och jag antar när man ser klasssen på arbetet att du får till även passfromen.
om inte annat så döljer Kederlisterna ganska mycket :)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Henrik.B » 16 12 27, 4:51

Hej!

Tack så mycket!

Jo jag provade passformen mellan skärm och front dock bara på garagegolvet, hoppas det räcker annars får vi hoppas på tjäderlisten ;)

Mvh Henrik
Henrik.B
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 04 15, 8:26

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Mattias Lavett » 16 12 31, 3:48

Henrik.B skrev:Hej!

Tack så mycket!

Jo jag provade passformen mellan skärm och front dock bara på garagegolvet, hoppas det räcker annars får vi hoppas på tjäderlisten ;)

Mvh Henrik

Våld vilja vaselin funkar det med , men kanske inte helt perfekt på nylackade prylar ;)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Henrik.B » 17 09 15, 7:05

Hej Alla!

Äntligen har det hänt lite igen!
Bilen är klar från lack, dock blev bilderna lite dåliga eftersom jag glömde ta dem innan jag rulla in bilen.

Nu ska det monteras grejer i Vinter!
Styrning, motor, växellåda kardan tror jag det blir först sen bromsar bränslerör och tank.

Ser fram emot att börja nu när den äntligen fått lack :)

Har även lackat motorn

Mvh Henrik


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Henrik.B
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 04 15, 8:26

Re: PV 544 -61 renovering

Inläggav Mattias Lavett » 17 09 23, 4:10

oj vad fint det blir :)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland



FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 0 gäster