Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Motorfrågor, förgasare, smörjning mm.

Moderatorer: Amarace, _hagitch_, Templa-544B

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav Arne » 19 07 16, 6:55

Använd en kraftig skruvmejsel mot startkransen och ta mothåll mot sprängkåpan.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 662
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav 444Anders » 19 07 27, 3:58

Jag har problem med att få loss vad jag tror är temp givaren på topplocket, oljetrycksslangen sitter brevid men lossnade utan större problem. Det sitter en inre mutter som ser ut att klämma fast givaren innuti en större bult(21-23mm) mot topplocket i bakre ända mot torpeden.

Är det bara att dra ut den efter man lossnat den mindre muttern eller skall den större muttern också lossas ifrån topplocket?

Mvh
Anders
___________________________________________________
Medlemsnr: 18974
PV444 ES -53 [Pågående revovering]
444Anders
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 07 05, 3:29
Ort: Göteborg

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav Mattias Lavett » 19 07 27, 4:32

Den lilla muttern håller givaren men dom kan fastna hårt i rosten/ärget tyvärr.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav Arne » 19 07 27, 7:34

Spraya med WD40 eller dyligt så borde den lossna och gå att skruva ut. Se till att inte tempgivarens kabel tvinnar sig utan står still då du skruvar ur givaren för annars kommer den att gå sönder och den är inte billig.
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 662
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav 444Anders » 19 07 27, 11:05

Arne skrev:Spraya med WD40 eller dyligt så borde den lossna och gå att skruva ut. Se till att inte tempgivarens kabel tvinnar sig utan står still då du skruvar ur givaren för annars kommer den att gå sönder och den är inte billig.


Misstänkte att den kunde kosta så jag har varit försiktig när jag lossade muttern och det gick smärtfritt utan att kabeln tvinnade sig men givaren satt så fast att jag började undra om den stora muttern skulle lossas också. :)

Jag skall smörja ordentligt över lite tid och se om jag inte kan få givaren att släppa taget om toppen.

Tack för hjälpen!

Mvh
Anders
___________________________________________________
Medlemsnr: 18974
PV444 ES -53 [Pågående revovering]
444Anders
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 07 05, 3:29
Ort: Göteborg

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav 444Anders » 19 07 28, 4:33

Efter rikligt smörjande med WD40 och lite försiktigt knackande så släppte den från topplocket utan att något gick sönder.

Tackar för goda råd!

Mvh
Anders
___________________________________________________
Medlemsnr: 18974
PV444 ES -53 [Pågående revovering]
444Anders
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 07 05, 3:29
Ort: Göteborg

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav Mattias Lavett » 19 07 28, 4:53

Härligt :)
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav Arne » 19 07 30, 7:18

Ja där sparade du 1500 spänn. :D
Medlem nr: 271 i Svenska Volvo PV-klubben
Arne
 
Inlägg: 662
Blev medlem: 07 05 28, 8:57
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav 444Anders » 19 08 05, 10:02

Arne skrev:Ja där sparade du 1500 spänn. :D


Det var inte dåligt vad dom tog för en sådan, skönt att jag slipper byta :D

//Anders
___________________________________________________
Medlemsnr: 18974
PV444 ES -53 [Pågående revovering]
444Anders
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 07 05, 3:29
Ort: Göteborg

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav 444Anders » 19 09 07, 7:00

Har fått ur motorn ur bilen men har ett problem, Går det att separera växellådan och motorn om motorn inte går att snurra på? Mellan blocket och svänghjulet sitter bultar som håller svänghjulskåpan ser det ut som men för att komma åt dessa måste koppling monteras bort, sen svänghjulet och då kan man skruva loss svänghjulskåpan mot blocket? Har jag fattat det rätt eller göra jag fel i detta läget?

För att få ur kopplingen måste den roteras för att lossa alla bultarna som håller den mot svänghjulet?

Är mitt ända val att gå igenom motorn och få den att snurra med växellådan monterad?

Mvh
Anders
___________________________________________________
Medlemsnr: 18974
PV444 ES -53 [Pågående revovering]
444Anders
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 07 05, 3:29
Ort: Göteborg

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav Mattias Lavett » 19 09 07, 7:09

Jag borrade hål i sprängkåpan för att skruva bort kopplingen.
Ska se om jag hittar foto på det.
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav 444Anders » 19 09 07, 7:18

Mattias Lavett skrev:Jag borrade hål i sprängkåpan för att skruva bort kopplingen.
Ska se om jag hittar foto på det.


Ingen dålig ide! Ser fram emot bilder :)

Mvh
Anders
___________________________________________________
Medlemsnr: 18974
PV444 ES -53 [Pågående revovering]
444Anders
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 07 05, 3:29
Ort: Göteborg

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav Mattias Lavett » 19 09 13, 7:23

444Anders skrev:
Mattias Lavett skrev:Jag borrade hål i sprängkåpan för att skruva bort kopplingen.
Ska se om jag hittar foto på det.


Ingen dålig ide! Ser fram emot bilder :)

Mvh
Anders

Bilder bör finnas i min 544b tråd från typ 2010
Medlem nr15416
http://www.garaget.org/farbrorbozze
Mina bilar på gården är:
Cheva 210 1955 (2-d stolpe)
Jocar Ford -32 5w hotrod
Ockelbo Ferrari (tom plastkaross)
Tiga FF1600-79
Volvo PV444C -51
Volvo 1956
Volvo 244 -80
Användarvisningsbild
Mattias Lavett
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: 09 10 13, 7:08
Ort: Sandviken/Gästrikland

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav 444Anders » 19 09 13, 7:35

Jag klurade på det i 2 dagar sen hade jag en plan A,B och C. Plan B fungerade så lyckades att få isär sakerna :D

Men det är lite jobbigt att få isär saker utan några som helst problem och sen blir det totalstopp och man får ta plan B istället, känns som mycket tid rinner iväg på sådant.

Din renoveringstråd är hjälpsam! Hoppas att min kan bli lika bra. :)

Mvh
Anders
___________________________________________________
Medlemsnr: 18974
PV444 ES -53 [Pågående revovering]
444Anders
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 07 05, 3:29
Ort: Göteborg

Re: Samlingstråd B4B -allmänna frågor

Inläggav 444Anders » 19 10 03, 10:28

En av kolvarna vägrar släppa taget om fodret, är det något mer man kan göra för att motivera den? Den har nu haft diesel i cylindern i nästan 2v, hur lång tid kan det ta?

Någon mer hemblandningar kan man hälla i? Hört saker som (50% väteperoxid/50% hydralolja).


Skall börja knacka lite varje kväll med handsläggan från idag.

Mvh
Anders
___________________________________________________
Medlemsnr: 18974
PV444 ES -53 [Pågående revovering]
444Anders
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 07 05, 3:29
Ort: Göteborg



FöregåendeNästa

Återvänd till Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster