Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil
Postat: 13 01 16, 11:07
Duetten har gått som bruksbil och fått lite modifieringar för att passa in i våra moderna krav B20, femväxlad låda, en weber 45 förgasare + extraktor, SAAB-stolar, extra värmeelement å diverse fix som kan göra en bruksbil bättre. Och nybesiktad (tre gånger) med nya bromsar.
Den rullade dessutom klanderfritt alla 17 milen hem till nya husse.
Här har den blivit tvättad å lite ompysslad:
Jag hade väl tänkt mig att fortsätta ha den som bruksbil, det är ju en väldigt praktisk bil att lasta grejjer i och lättmekad. I och med att den är ombyggd en del så lägger jag nog originalskickstankarna åt sidan.
Den orangea färgen har bleknat en del så att den blivit åt det skära hållet. Ehhh... å andra sidan så blir är det en Duett man känner igen. Nja, vi får se hur det blir. Först å främst är det en hel del rostlagning som ska till!
Gjorde en snabblackering i Paintshop. Kanske ska bli lite mer klassiska Duettfärger?
En första ansats var att fixa dörrhandtaget på förarsidan. Det gick inte att öppna dörren men å andra sidan så var det enkelt att öppna den genom att sticka in handen genom ventilationsrutan vars lås också var trasigt. Nackdelen var att ventilationsrutan flög upp när man passerade 50.
Ut med låset å fixa. Den här tappen som handtaget gått genom var spräckt och hålet som skulle vara fyrkantigt var det inte längre. Efter lite "gassvetsgjutning" och sen filning så blev det bättre!
Sen en tvättning med högtrycket och lite utskyffling av gammal jord, grus å sten. Den här saken ramlade ur bakre hjulhus. En nyckel till tändningslåset! Bra! Hade ingen reserv. En till nyckel rasade också ut men var alltför rostig för att kunna användas till nåt.
Den rullade dessutom klanderfritt alla 17 milen hem till nya husse.
Här har den blivit tvättad å lite ompysslad:
Jag hade väl tänkt mig att fortsätta ha den som bruksbil, det är ju en väldigt praktisk bil att lasta grejjer i och lättmekad. I och med att den är ombyggd en del så lägger jag nog originalskickstankarna åt sidan.
Den orangea färgen har bleknat en del så att den blivit åt det skära hållet. Ehhh... å andra sidan så blir är det en Duett man känner igen. Nja, vi får se hur det blir. Först å främst är det en hel del rostlagning som ska till!
Gjorde en snabblackering i Paintshop. Kanske ska bli lite mer klassiska Duettfärger?
En första ansats var att fixa dörrhandtaget på förarsidan. Det gick inte att öppna dörren men å andra sidan så var det enkelt att öppna den genom att sticka in handen genom ventilationsrutan vars lås också var trasigt. Nackdelen var att ventilationsrutan flög upp när man passerade 50.
Ut med låset å fixa. Den här tappen som handtaget gått genom var spräckt och hålet som skulle vara fyrkantigt var det inte längre. Efter lite "gassvetsgjutning" och sen filning så blev det bättre!
Sen en tvättning med högtrycket och lite utskyffling av gammal jord, grus å sten. Den här saken ramlade ur bakre hjulhus. En nyckel till tändningslåset! Bra! Hade ingen reserv. En till nyckel rasade också ut men var alltför rostig för att kunna användas till nåt.