Sida 2 av 3

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 04 07, 7:18
av benpalm
Nå, i helgen så var det dax för DAK-marknad i Falun så det var att hänga på låset. Alltid trevligt även om det inte alls blev några fynd. Började med en varmkorv, aldrig fel. Träffade också Mattias Lavett. Sympatisk prick. Han hade sett några ekonomiplåtar till Duett som jag missat. Jag såg dom på andra varvet men jag hade redan dom bitarna. Mina kompisar sa att de sett jättemycke prylar till min Duett.
-"Jaså, vad då"??
-"Svetstråd å spackel. Hahaha" :?

Nåja, på eftermiddagen blev det ett skift i garaget ändå.


Preppat för att svetsa fast inre plåten på bakskärmen! Sen blev det målning på insidan.
Bild


Ditsatt och målat på utsidan!
Bild


Började även spackla på utsidan men det blir det inga bilder på! Helst skulle jag ju vilja att svetsningen var så perfekt att det inte skulle behövas spackel. In your dreams... Nå, övning ger färdighet...

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 04 08, 7:51
av Mattias Lavett
tack för pratstunden, själv fyndade jag iaf lite till min cheva 55a, sen var jag jäkligt sugen på den där Ellemann-Jakobsen ventilkåpan
till B20 , men fick väl ta mitt förnuft till fånga & inse att det finns viktigare saker att lägga tusenlapparna på ;)

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 04 21, 10:09
av benpalm
Ja, du hittade lite prylar. Alltid gött! Jo, jag följer ditt projekt på Garaget. Imponerande jobb!

gusten skrev:Köp ett gulf klistermärke till dörren så har den rätt färger !

Kunde inte låta bli att photoshoppa lite. Jo, det blev ju riktigt bra! :)
Bild

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 05 19, 9:07
av benpalm
Lite har det hänt sen sist ändå...
Höger bakskärm har blivit fixad:
Bild


Sen har även vänstra balken fått sig en omgång:
Bild


Balken under reservhjulsbaljan har jag haft målad ett tag men nu kom den på plats också!
Bild


Sen ska reservhjulsluckan skruvas dit också. Anpassade en fyrkantprofil och svetsade fast pianogångjärn från Biltema.
Bild


Sen grundmålade jag den också innan jag tog kväller. Sakta går det framåt...

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 07 02, 6:47
av benpalm
Jahaja... blev ett litet ryck ("men härtill var jag nödd å tvungen". Kadett 89:an fick läckage på bränsleröret så då behöver jag ju in med den i garaget å ut med Dutt-Ann) Jag la på en ytlack som jag tror ska stämma någorlunda med resten. Skruvade fast lite saker å backade ut!

Nu är det kvar att att koppla in baklysen, sätta dit nummerplåten, spruta rostskydd in o utvändigt, montera stänkskydd, starta, lägga i ettan å ta en tur. Men.. det är aldrig "bara"...

Bild


Bild


Jag fick några Gulf-dekaler från Hansen Racing som jag nog ska klistra på. Blir nog en "Gulf-Duett" ett tag ändå...

(reklampaus, intagning av förfriskningar o.dyl.)


Sen blev det ett ryck igen.

Eldragning till baklysen, backlampa, dragkrok mm.
Bild



Baklampa på plats
Bild



Sisådär! En Gulf-Duett.
Bild


Lite småsaker att göra kvar men det blev en lite provtur i dag ändå.... :)
Hade hoppats att jag skulle kunna ha åkt till Volvoträffen i helgen som var men, men...

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 10 11, 8:44
av benpalm
Hösten drog in. Tjopp sa de. Sommaren är kort. Har städat ur garaget från gräsklippare, cyklar å mopeder å annat böös. Pysslat om vardagsbilarna, oljebyten, tröga lås å annat tråkigt som måste göras. Men... sen, körde jag in Duetten för lite koll på vad som ska göras framöver!

Den har rullat på över sommaren och skött sig någorlunda bra. Tja, inga större klagomål egentligen. Börjar komma överens med "Gamla Bettan"! Värsta fadäsen var nog att rutan blev spräckt å det var helt mitt fel. Tarzan var uppe i äppelträdet å ansade å kapade lite och en stor gren föll ned och studsade sen rakt på Duetten. Grovdelen tjoffade in i rutan. Hej å hå! Jag hade ju ändå tänkt byta den eftersom den är rätt prickig efter att nån kört med vinkelslip mot den men ändå. Nåja... största problemet med att köpa en ny ruta är tydligen frakten. Hmm.

Kardanlagrets upphängning var ingen hit. Det är en M47 låda med (den eftertraktade) M45 kopplingskåpan och det gör att kardanlagret hamnar ca 5 cm längre bak.
Bild
Den som tidigare grejjat med det har försökt lösa det genom att kapa å svetsa dit distansplåtar men tyvärr helt misslyckats med C-C-måttet och nöjt sig med några små gummikuddar som stöd. Följen är att stödplåten ligger helt glapp emot ramen. Även om man skulle fixa till C-C-måttet så är det ingen lyckad lösning eftersom det blir ett axiellt moment på gummiupphängningen.

Tänka, tänka... Det är rätt trångt där i ramkryss och kardantunnel så jag funderar på att skarva på bultarna och återställa plåten så den blir som original.

Jag ska prova att köra så här ett tag ändå så får se hur jag gör framöver.
Så här nånting blir min lösning. Det är originalgummin jag har satt ditt nu. Å skakig på hand är jag :)
Bild

Jag ser nu att man vänt hållaren för kardanlagret 180 grader och på så vis fått ca 5 cm extra. Men vad är det för bakre kardan jag har i så fall?? Den måste vara kortare än original. Håhåjaja, man har en kortare bakre kardan istället för att göra rätt å korta den främre. Suck.

Ok, blir till att spana efter en bakre kardan på veteranmarknad framöver. Undrar om PV o Duett är lika? Borde va det...

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 10 16, 3:40
av Djo
Ser ju lite knepigt ut med lådan men det kommer man på en lösning på tillslut.

Får man fråga herrn vart i Falun han håller till?

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 10 19, 2:16
av benpalm
Hey Djo!
Jag håller till i Stennäset...
/B

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 10 21, 2:29
av Djo
benpalm skrev:Hey Djo!
Jag håller till i Stennäset...
/B


STENNÄSET ??? Är ju fan inte långt från mig heller var som tusan duett ficksare alldeles i krokarna. :) Får väl lov att säga att jag är från Lövhyddan dårå.

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 10 25, 9:00
av vidariii
Hej! Jag har också en -62 bruksduett. Ramlade på den här tråden, och det var skitkul att se nån som håller på ungefär som jag själv, dvs ren meckarglädje. Det är ju så kul att göra de här små framstegen/förbättringarna och känna glädjen över att ha gjort det själv! Försöker mecka i mån av tid, har möjlighet att köra in i garage på jobbet.
Kastade ut originalmotorn som var helt färdig och har satt i en borrad B20 på 2,2 liter och d-kam. Krängde i en overdrive för att kunna köra utan hörselkåpor också... Håller på och laborerar med olika förgasare, Weber 32/36 sedan 36/36 och nu plockar jag ihop två st SU-förgasare, så snygga.... Har inte hunnit mecka dit dem ännu, alla grejer finns men tid vill inte finnas tillräckligt av just nu, Har gjort en del plåtjobb också, mest "kosmetiskt", bilen är i bra skick rent strukturellt. Har råkat ut för nån sorts kopplingsras och ska lyfta ur hela motor-växellåda-paketet (igen...) och byta ut allt till nytt, plus att det läcker olja från bakaxelklumpen där kardanaxeln går in.
Det finns en hel del att göra i vinter.
Magnus Kaplan
Västerås

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 11 10, 9:21
av benpalm
Ooops... lite trög med svar är man...

Djo: Ja, man vet aldrig vad som försiggår i garagen tvärs över vägen! :D

Magnus: Kul berättelse. Är din också besiktad? Jag inser ju att det vettigaste vore att ta av karossen och göra en ordentlig renovering, tänk vad lätt att komma åt överallt då! Meeeen... då vet jag ju aldrig när jag kan få köra Duetten igen så det får bli en rullande renovering. Just nu ska jag ta bort bakaxel med fjädring och fixa till lite. Under vintersäsongen så får Duetten vila lite... :)

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 13 11 11, 3:30
av vidariii
"Kopplingsraset" visade sig vara en liten fjäder (av fyra) som sitter i lamellcentrum som gått i småbitar och vispade runt i kopplingskorgen...
Nu sitter iaf nya grejor i. Tänker likadant med ramlyft, det är ju förstås bäst. Men då vet man ju inte när det blir bil av det igen, jag har heller ingen egen plats utan lånar på jobbet. Min Duett är besiktad och körs nästan dagligen. Skulle väl egentligen ta bort bakaxeln också, det är ju alltid bättre (för ryggen) att stå vid en bänk och jobba med den. Nånting är fel med vänsterfjädern eftersom bilen lutar, det känns som om det går sönder mycket saker just nu... Måste också byta avgassystem eftersom jag körde skiten ur det gamla när jag provade olika förgasare.Kan meddela att SU vann!

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 14 01 26, 10:33
av benpalm
Dåligt med uppdatering. Jo.
Gamla Bettan har lagts in på behandling och fått kryckor, eller träben eller treben?
Bild


Jag gjorde så mycke förberedelser som gick när jag var i garaget för sen ska den få stå ute. Jag skar bort nitarna som håller fjäderfästena. Tanken blev jag också tvungen att ta bort och allt möjligt annat lossade jag på. Satt fast fjädrarna så löst som möjligt innan jag tog ut bilen ur garaget för vidare operation.


Gjorde mig några "Jack-Pad" av hockeypuckar. Väldigt lättsvarvat! :) Funkade rätt bra. Ett varningens ord angående den här domkraften. Den översta runda biten som man tror är av järn är gjord av plast! :(
Bild

Sisådär. Operationen lyckades och nu ska axeln in i garaget å få sig en omgång!!
Bild


Jag började med bladfjädrarna. Fick lite olika bud om hur de ska behandlas såååå... ähh, jag la på lite tunn 2-K-färg. Det var en hel del borstande med vinkelslipen innan och avfettning men borsten höll till sista fjädern men då var det inte många strån kvar. :)

Meeen... nu ligger de så fint och blänker. Vi får se hur länge?
Bild


Smådelarna där bak har också fått sig en omgång i citronsyrabadet. Dom ska nog få lite pulverlack vad det lider.
Bild


Bromstrummorna gick att få av utan att ta fram 5-kilossläggan. Men först måste Biltemas avdragare (som passar allt :/ ) fräsas till lite. Två millimeter på varje hål och sen passade den.
Bild

Bromsarna skulle vara bytta enligt säljaren och ta mig fan. Det verkar så. Bra det!
Bild

Nå, bara att fortsätta med bakaxelklumpen. Ny stålborste alltså!!! :)

Äntligen en söndag som man kan tillägna Duetten. I går var det fix av handbromsvajer på Kadetten som besiktningsmannen drog av. Hmmm, han var säker sur för att han inte hittade några andra fel. Nåja.

Nå, lite har det hänt innan också. Det blir nån timme då å då.

En massa smådelar har blivit avrostade och målade. Pulverlack o epoxi.
Bild


Å lite "kan man väl göra själv". Stöden till bladfjädrarna. Plåt o gummijobb.
Bild

Å lite pulverlack på det. Gött!
Bild


Men, i dag blev det ett angrepp på stora klumpen! Bakaxeln fick sig en rejäl omgång med vinkelslip, stålborste o till slut Dremeln. Slipa, slipa, slipa... Egentligen borde jag klarlacka den.
Bild


Som avslutning så fick den sig en omgång grundfärg. Nu börjar det närma sig att skruva ihop bitarna. Äntligen!
Bild

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 14 01 27, 9:52
av Stefan_B
Blir ju fantastiskt snyggt! Själv låter jag nog smuts- och oljeavlagringarna vara kvar på bakaxeln på pv:n, de kanske har en skyddande effekt i sig? :lol:
Tänkte tipsa att ta ut drivaxlarna och kolla hjullagren, men det kanske du gör ändå. När jag plockade ut mina bestod fettet mest av tvål, men lagren gick att återanvända med nytt fett.

Re: Volvo Duett 62:a (P210) bruksbil

InläggPostat: 14 01 28, 10:22
av Blomquist
Tjusiga "stöd" till bladfjädrarna. Kollade du upp om de fanns att köpa någonstans?